Hoe Zuid-Thailand ontdekken

Alweer zo’n backpacker…Vanaf begin dec. ga ik 4 maanden backpacken door zuidoost Azie… Ik ga alleen en heb een globaal idee hoe ik wil reizen, ik wil o.a. Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam bezoeken.

Ik wil mijzelf niet wil vastpinnen op een vast reisschema, welke toch niet gehaald kan worden. Maar om me toch op gang te brengen wil ik de eerste dagen/weken een kleine planning hebben. En daar heb ik jullie hulp voor nodig!
De eerste dagen verblijf ik in Bangkok, waarna ik ri. het zuiden wil. Plan is nu om op Krabi te vliegen, vanuit daar diverse eilanden te bezoeken - ri. Phuket - Khao Sok national park - Surat Thani - Ko Samui/Phangan. Daarna met de bus/trein terug ri Bangkok en verder het Noorden in.

Graag hoor ik opmerkingen, alternatieven of ideeën over dit reisplan!! Is het bijvoorbeeld leuker eerst met trein/bus af te zakken en terug te vliegen op bangkok/of andere stad!

Hee Sprongie,

Heb je al ervaring met reizen in Thailand ?

Je schrijft dat je in 4 maanden o.a. de vier landen die je noemt wilt zien, welke andere heb je dan nog meer op het oog ?

Je plan ziet er op zich goed uit, maar je vermeldt niet hoe lang je van plan was om daarover te doen, en daar zit m nou net de kneep.

Je vraagt : Is het bijvoorbeeld leuker eerst met trein/bus af te zakken en terug te vliegen op bangkok/of andere stad.
Dat maakt op zich niet uit, je kunt ook gewoon je plan uitvoeren, en daarna de trein of bus nemen via de omgekeerde route.
Je komt dan langs plaatsen die weinig toeristisch zijn, vandaar dat ik vraag of je al ervaringen hebt. We horen het wel.

Hans.

Hallo Hans, bedankt voor je reactie. Mijn ervaring in Thailand is nul… Eventueel wil ik Myanmar bezoeken, als ik tijdens de reis een geschikte reisgenoot tegenkom. Echter hoef ik niet perse de benoemde landen te bezoeken, doel is relaxed rondreizen en ervaringen opdoen!

Hoe lang ik dus in het zuiden wil verblijven kan ik niet zeggen, als het me bevalt en er leuke reisgenoten zijn kan het langer duren, maar ook korter;)… Ben gewoon benieuwd of mijn trip ri. zuid Thailand een aannemelijke is of dat ik met dingen rekening moet houden/niet mag missen

Hee Sprongie,

Je schrijft : Hoe lang ik dus in het zuiden wil verblijven kan ik niet zeggen. Wat is eigenlijk je budget ?
Zuid -Thailand is naar onze maatstaven WEL goedkoop, echter naar Thaise maatstaven NIET.

Je plan moet je gewoon gaan uitvoeren, als je budget toereikend is.
Houd er wel rekening mee dat Phuket en Ko Samui vergelijkbaar/inwisselbaar zijn.
Ko Phangan is minder toeristisch, en goedkoper.

Kijk ook even naar de visumregels van alle landen, het kost al met al redelijk wat geld, dus regel vooraf (of niet).
Ik weet bijv. dat je in Phnom Penh een visum voor Vietnam kunt regelen voor de helft van wat het hier kost.
Dat heb ik destijds daarom ook daar gedaan.
En let erop, dat je bij evt. terugkomst in Thailand over land een visum van 15 dg krijgt, en via het vliegtuig een van 30 dg, dat kan belangrijk zijn.
Ze letten er streng op, 500 baht boete per dag. Uiteraard hoef ik je niet te vertellen dat je malariapillen en inentingen moet overwegen.
Een verblijf in alleen Thailand spaart je waarschijnlijk (Ik ben natuurlijk geen arts of GGD) 150 euro aan malariapillen uit.

Hans.

Kijk even of je koh lipe ook kunt bezoeken, schijnt een heel mooi eiland te zijn op de grens met maleisie.

Hans wederom bedankt voor je uitgebreide reactie… In het zuiden zal ik ongeveer 2 á 3 weken verblijven, er moet natuurlijk wel een beetje gang in zitten. Verder is mijn budget redelijk toereikend dus maak ik mij hier niet veel zorgen over… Pillen/inentingen en heel de mikmak zijn geregeld.

Ik denk dat ik vasthoud aan het reisplan die ik nu heb opgesteld, hoe en wat wordt daar wel ingevuld.

@thaigoods: Koh lipe neem ik mee in mijn overweging, thnx

Hee Sprongie,

Gewoon doen zoals je het al in je hoofd hebt, je ontmoet altijd wel leuke mensen waarmee je kunt optrekken.

Stel , je overschrijdt je budget toch, dan kun je dat in het noorden weer makkelijk “terugverdienen”, en vergeet Cambodja niet,
zeker als je bier drinkt is Cambodja echt veel voordeliger. Ik drink geen bier, en Cambodja kost ongeveer 60 procent van wat Thailand kost.
Drink je bier , dan loopt je voordeel op, en drink je heel veel bier, dan… laat maar.

Hans.