nooit meer Thailand

Om eerlijk te zijn de 1ste keer dat ik naar Thailand ging kwam ik ook vrij teleurgesteld terug. Ik vind het land nogal zwaar overschat. Ik heb alleen het noorden /changmai en changrai gedaan, uiteraard ook bangkok. Nu vind ik van al het geen ik gezien heb in het noorden kwestie van natuur helemaal niets bijzonders aan. Er zijn in Europa veel mooiere plaatsen. In Changmai bieden ze dan tochten aan. Waaronder een trip helemaal naar het noorden het 3 landenpunt bij de Mekong stroom. Daar vond ik helemaal niets aan en zeker niet om zolang te moeten rijden. Om nog maar te zwijgen over het fake gedoe met de long necks. De andere trips die men in changmai aanbiedt is nu ook niet zo origineel, op de rivier rafting enzovoort dit kan je in landen als turkije ook doen, wat daar nu zo echt Thais aan is is me een raadsel.

Dichter bij bangkok de Bride of the river kwai met die namaak brug vond ik nu ook weer niets. Heb zo het gevoel men doet dit om toch maar wat toeristen te lokken. Vandaar de trein genomen naar een plaats waar ik de naam al niet meer van weet, een rit van een 2 tal uur, waar alleen maar de laatste 3 km mooi en intressant zijn om een foto’s te nemen.

Dat de Thai niet meer zo vriendelijk is, ik heb zo het vermoeden dat dit komt met het gedrag van die vreselijke Russen, hun gedrag is een regelrechte een ramp niet alleen in Thailand. Dan kan je de Thai ook niet kwalijk nemen dat ze kortaf worden, en zich ook onbeschoft gaan gedragen tegenover de buitenlander.

Sja ik heb ook een keer veel te veel betaald voor een taxiritje in Bangkok en heb ik ook vaak taxichauffeurs gehad die gewoon de rit niet wilden rijden, en ik vond op sommige plekken de Thai ook niet echt vriendelijk meer. Maar denk je nou dat wij toeristen altijd glimlachen en vriendelijk zijn voor de Thai? Nee veel toeristen zijn ronduit onbeschoft en gedragen zich beschamend. Als je dit dag in dag uit de hele dag door meemaakt ja dan gaat je glimlach er ook wel af.

Maar ondanks dat vind ik Thailand nog steeds een geweldig vakantieland!

Scams en gevaar horen toch een beetje bij Thailand :nod: Denk vooral wegens een bepaald soort mensen dat het land trekt en die de scams mede in stand houden. Sorry, maar heb zelden zulke naïeve/domme medereizigers meegemaakt als in Thailand. Wat ook niet helpt is dat het land IN en IN corrupt is.

Thailand heeft ook een mooie kant. Ik besloot eens om het gebied te bezoeken waar amper toeristen komen. Was in het Oosten, grofweg het gedeelte tussen Udon Thani en Ubon Ratchathani. Bleek heel relaxed en inspirerend, heb bij de Thai in huis gezeten en louter mooie en leuke dingen meegemaakt.

Dat laatste is natuurlijk te saai… Dampende & naakte lijven, biertorens, glibberige bananen die om je oren vliegen, goedkoop namaakprul, spotgoedkoop met de tuktuk, snoeihard op de motor en jetski… En dan raar opkijken als er doden vallen of dat er geld uit je zak wordt geklopt… Ach, ieder zijn ding :teeth:

In de toeristische oorden word je inderdaad belazerd, maar ga eens een paar km van het gebaande pad en je proeft nog oprechte interesse en hartelijkheid. Hoe minder toeristen ergens komen, des te oorspronkelijker de bevolking nog is. Vaak merk je dat aan de prijzen. Ik zal absoluut nooit een tuk-tuk op Phuket (of elders) nemen, omdat je 100% zeker belazerd wordt!

Zo zie je maar weer hoe verschillend mensen zijn en hoe verschillen zij dingen ervaren en ook hoe verschillend ze ermee om gaan. Ik ben net terug na 2 keer backpacken waarvan de eerste reis alleen. En ja, je moet op je hoede zijn maar ik voel me er in mijn eentje nog steeds stukken veiliger dan hier in Nederland. Zolang je je verstand blijft gebruiken zoals je dat hier ook doet…Maar uiteraard snap ik het dat als je een rotvakantie heb gehad, je er niks leuks meer over kan zeggen. Geef mij een ticket en ik ga vandaag nog naar Thailand. Heimwee!

Het land is zo ingericht, dat je precies kan weten waar de massa’s komen, en waar je DUS belazerd wordt, dan is overal en vraagt er bijna om, deze plekken worden gewoon overlopen. Ik kom al 5 (6?) jaar in Thailand, de laatste keer 9 weken, en ben nog NOOIT belazerd, en overal vriendelijk toegelachen en geholpen, , ja ik loop na een week ook de hele dag te smilen. Ik ben in 15 andere niet-europese landen geweest, en heb me nergens zo veilig, vertrouwd en correct behandeld gevoeld(zeker i.verg.m. omringende landen, ex-koloniën (want daar heeft t ook mee te maken.), zelfs een vriendschap met een prostituee aan overgehouden.Het enige nadeel is, dat het zo ‘went’ dat ik een ijskouwe douche kreeg van Birma en niet wist hoe snel ik daar weg moest komen. Misschien even doorbijten en nog es proberen, maar daar wel altijd op je hoede zijn, denk ik.

Dit land is zo gebouwd dat je precies kan weten waar je heen moet en waar niet. Go with the flow, and you’ll be stuck on desolation row. Ik ga al 4 (5?) jaar, en ben nog nooit belazerd, en loop van alle glimlachen die ik ontmoet zelf na een week de hele dag te smilen. Maar dat kan aan mijn blauwe ogen liggen… Ik mijdt dan ook de ‘routes’, 'highlights’als de pest. Zelfs op een eiland, stinkend van toerisme en vuil , als Koh chang, vind je een paradijselijk oord, misschien nog zelfs zonder electriciteit of internet, gewoon zoals het vroeger was, met fijne mensen(Long Beach). De vraag is: waar kom je voor? andere westerlingen, westerse muziek en alles wat je verder thuis vindt, of wil je het echte Thailand en echte Thais zien.
Ik heb dit al eerder gepost, en de site geeft deze post ook aan, maar is hier niet te lezen?? Vraag over gesteld, is niet beantwoord.

• Updated - - -

O, nu zie ik mijn eerdere post opeens wel. Raar.

Ik zie nu mijn fout, zag over t hoofd dat er 2 pagina’s zijn in deze rubriek. Maar ik mis de knop: bericht aanpassen, zoals die wel in andere rubrieken zit.

Hoi Rob,
Je hebt maar 30 minuten om eventueel je post aan te passen,nadien lukt het niet meer en moet je de hulp inschakelen van de Forum Admins.
In de Helpdesk overige vragen plaatst je een berichtje welke post moet verwijderd worden (nr post)
groet,georgessiam Forum Admin.

Wel eens in Amsterdam geweest daar kunnen ze ook wel wat van.

Volgens mij is Thailand één van de veiligste “verre” landen. Althans dat is mijn ervaring. Daar kan ik als vrouw gerust alleen over straat, dat hoefde ik in Turkije niet te proberen. Tuurlijk heb je er rotte appels tussen zitten. Zo ben ik ook bijna belazerd door een tuk tuk chauffeur, en zodra je ze in de smiezen kreeg waren ze ineens niet meer zo vriendelijk. Krijg de … dacht ik dan en liep weg. Grote scheld kanon achter me. Uiteraard waren er ook chauffeurs die het wel lukten om me te belazeren. Dom van mij, maar was naïef en onwetend. Maar lig ik wakker van die paar baht meer betalen? Nou nee!

Verder een prachtig land! Heeft me mooie herinneringen gegeven. Veel lieve mensen, mooie natuur, veel is goed geregeld.

Thailand,indonesie,Cambodja,srilanka,Gambia,Kenia ,goa .
Noem maar op allemaal alert zijn.
In indonesie ook keer opgelicht met geld wisselen alleen jammer dat ik het snel zag dus geld terug gehaald.
Voor mij blijft het een prachtig land.
Gambia 3 x hebben ze het geprobeerd helaas niet gelukt. Bus van sri lanka, taxi Thailand . Maar hè waar praten we over 10 euro teveel betaald ! Vietnam te weinig wisselgeld terug willen geven enz enz.
Bij de douane flesje drank en hoppa . Vind dit gezeik blijf dan gewoon lekker thuis en word opgelicht door de overheid . Wat is erger .
Voor mij blijft Thailand een topper!

Y62 heeft meer dan gelijk.
Ik woon enkele jaren in Thailand en heb de halve wereld rondgereisd.
In de zogenaamde arme landen moet je extra opletten,nu weet ik wat en waar ik me moet aanhouden.
Ik maak dit elke week mee dat ze me trachten te bedriegen of geld afhandig maken,maar dit lukt ze nog zelden.
Ja je kan rustig thuis blijven en tv kijken maar wat heb dan beleefd in jou leven.

In elk land waar er toerisme is worden toeristen opgelicht… Ooit eens in Amsterdam geweest? Belgische kust?