Wij zijn net terug van 11 dagen Gambia. Wij zaten in Djeliba. Een leuk klein complex in Kololi… Wij hadden er een huisje en het was goed. Naast het complex ligt Poco Loco. Je kunt bij Poco Loco in de zonnebedjes liggen. Zelf gaven wij de voorkeur aan Maddies. Dat was een stuk rustiger. Bij Poco Loco is veel toeloop, maar bijzonder leuk om er in de namiddag een biertje te drinken en te zien wat er allemaal om je heen gebeurd ![]()
Ga er ook een keer op zondagavond/middag naartoe, dan komen er zeer veel locals. Gewoon doen en genieten.
Ik wil iets vertellen over een paar restaurants: Onder andere Scala, Gaya Art cafe, Coco Ocean, Gala Lodge, Green Mamba, Butchers en Eddies.
Eddies ligt naast Poco Loco en is leuk maar niet bijzonder. Veel Nederlanders komen er en de sfeer is goed. Handig voor ons was dat er een goed werkende Wifi was. Bovendien hebben ze bitterballen ;-). Het eten was " gewoon". De sate was goed. Maar Eddies is natuurlijk niet te vergelijken met de andere genoemde restaurants.
Scale is zeer goed. Lekker en groot biefstuk en de kok komt zelf even checken of alles naar wens is. Elke avond zat het er vol. De aankleding had een beetje beter gemogen, maar het eten is zeer goed.
Dan Coco Ocean. Het duurste hotel van Gambia (zegt men). Als je binnenkomt denk je “wauw” en schaam je je tegenover de bevolking. Dit is luxe. Maar dat het eten nu zo super was…mhoah…de prijs kwaliteit is niet goed. Het is lekker en een super mooie plaats, maar het doet onder voor Gala Lodge. Daar is men veel gastvrijer en toegankelijker. Het personeel van Coco Ocean was niet te spreken over de managers. Het personeel deed overigens wel hun best en was in voor een praatje. Maar ze werden nauwlettend in de gaten gehouden door de managers. Dat werd ons nogmaals duidelijk op het moment van afrekenen. De manager stond als een havik zijn personeel in de gaten te houden. Fooi moeten ze direkt inleveren en het personeel is bang voor de managers. Jammer van zo’n mooi hotel. Verschrikkelijk als men zo met zijn personeel omgaat.
Gala Lodge, ik schreef het de vorige keer al, blijft voor ons de beste. Heerlijk gegeten in een super mooie omgeving. De obers zijn super vriendelijk en aardig. Gastvrijheid zoals het zou moeten zijn. Geweldig hotel en een zeer mooie ligging.
Gaya Art cafe is een bijzondere plek. Loop vooral naar binnen. Zeer gastvrij en je blijft kijken naar de mooie inrichting. Het eten was goed.
El Sol, wederom lekker gegeten en ook weer zeer vriendelijk.
The Green Mamba is een bijzondere plek om te eten. In een mooie tuin heeft iedereen zijn eigen plekje. Leuk en lekker.
Ow ja, natuurlijk niet Butchers vergeten, lekkere tonijn ![]()
Uiteraard wil ik de vele andere restaurants niet te kort doen, maar dit zijn toch wel de betere restaurants. Ze zijn iets duurder dan de gebruikelijke restaurants.
Sommige restaurants liggen een eindje weg en je hebt een taxi nodig om er te komen. Ik zal het nog een keer aanhalen: stap niet in de gele taxi, maar pak de toeristentaxi. Beter is het om je eigen gids te nemen. Ook deze keer hebben wij een beroep gedaan op Abdu Ceesay. Een bijzondere man waarover ik na ons laatste bezoek als schreef (zie: “zo hebben wij Gambia ervaren”).
Abdu is een zeer betrouwbare en rustige man die je veilig door Gambia loodst en eerlijke prijzen hanteert. Hij kwam ons volgens afspraak op de luchthaven halen.
Zou je gebruik willen maken van Abdu, mail mij dan even en ik geef je zijn nummer en email. Hij is echt een aanrader!! Een wijs en rustig man.
Vraag aan Abdu een simkaartje, stop dit in je gsm en je kunt hem bellen als je hem nodig hebt.
Wil je gaan uit eten, bel Abdu en hij komt je halen. Je gaat lekker eten en nadien brengt hij je weer veilig thuis. En dat alles voor prijzen waarvoor men in Nederland nog niets eens de motor van de taxi wil starten ![]()
Ik lees op het forum dat mensen geen Malariatabletten nemen. Kom op zeg, dat is toch geen discussie. Je gaat toch niet met je leven spelen. Ga langs de GGD, haal je inentingen en tabletten en ga met je gezonde verstand op reis.
Geld: het handigste is het om contant geld mee te nemen en dat daar te wisselen. Momenteel was de koers 44 Dalasi. Neem ook je Visa mee, je kunt in veel plaatsen, met je Visa, geld uit de muur pinnen. Tip: zet in Nederland al een tegoed op je Visacard, dat scheelt je onkosten. En nee…andere kaarten werken niet!
Deze keer had ik een paar oude gsm’s met opladers meegenomen. Zo kun je een paar mensen heel blij maken. Helaas maakte ik de fout om de gsm’s in mijn koffer te bewaren. Bij binnenkomst in Gambia moet je koffer door de douana scan. En ja hoor, ik werd eruit gepikt en volgens de ambtenaar was het een groot probleem dat ik de gsm’s meenam. Ik moest invoerbelasting betalen, wel 40,- per gsm. Om een lang verhaal kort te maken, uiteindelijk heb ik de goede man 10,- gegeven en het probleem was opgelost. Tja helaas kom je dit soort dingen overal tegen. Tip: neem je oude gsm met oplader mee om iemand gelukkig te maken, maar bewaar deze bij de douane in je broekzak, dan is er niets aan de hand ;-).
Oude kleren en schoenen hebben wij ook weer weggegeven. Ik ging langs het strand joggen en had daarvoor oudere loopschoenen meegenomen. Uiteindelijk heb ik iemand heel blij kunnen maken met deze schoenen.
Wederom genoten van een weekje Gambia. Het is wel weer even wennen van 35 graden naar -5 graden.
Als ik in Gambia aankom moet ik heel even wennen aan Gambia. Het is zo anders dan Nederland. Wat hebben wij een mazzel dat wij in Nederland geboren zijn en het zo goed hebben, denk ik dan. Gambia, een geweldig land.