(origineel bericht op be-more.nl)
Nog 31 dagen…
Even een update wat betreft de voorbereidingen om naar Afrika te gaan. Op zaterdag 17 december een voorbereidingsdag gehad in Nijmegen in het kantoor van Be More. Een erg mooi en inspirerende dag gehad. Allereerst ontmoette ik op het station van Nijmegen mijn medereisgenote naar The Farm, Kunie. Interessant om elkaar wat beter te leren kennen, want straks zijn we 4 weken met elkaar op het project. De 2 medevrijwilligsters van het andere project hadden al eerder een voorbereidingsdag gehad, dus hen alleen nog maar via de community gesproken. Samen met 14 andere enthousiaste Zuid Afrika-vrijwilligsters tot 16 uur gekletst, koffie gedronken, geluncht en veel informatie gekregen over hoe en wat je te wachten staat als je Durban geland bent. Wat me opviel was dat er zoveel studenten vrijwilligerswerk gaan doen. Kunie en ik voelden ons gewoon “moeder”, alle andere meiden waren, of net klaar met de studie of ze namen een rustperiode in hun studie om hun medemens te gaan helpen in Zuid Afrika. Ook nog 2 meiden uit Antwerpen ontmoet die dezelfde vlucht als ons geboekt hebben. Dus de wachttijden op de vliegvelden kunnen we wel pratende doorbrengen.
Allemaal met hetzelfde doel en hetzelfde enthousiasme om er een hele leuke leerzame levenservaringverrijkende en vooral dankbare periode van te maken. Veel leuke tips gekregen om de vrije weekenden door te brengen en toch ook nog wat van Afrika te zien, maar ook nuttige informatie gekregen om vooral voorzichtig te zijn. Durban is een niet ongevaarlijke stad. Wij zitten dan wel niet in Durban, maar toch…. Het is daar wel een beetje anders dan hier in mijn dorp. Ook al komt de criminaliteit hier ook wel dichterbij.
Verder word ik al een echte koekenbakster, deze week elke ochtend aan het knieperties bakken oftewel de NIEUWJAARSKOEKEN , met hulp van de jongelui. De één schenkt de koffie in, de ander helpt met het bakken en de volgende doet het huishouden, ook worden ondertussen de flessen weer gevuld met het beslag en de gebakken koeken worden keurig geteld en in zakjes gedaan.
Af en toe wordt er natuurlijk ook heerlijk van gegeten en soms worden er ook zomaar gebakken Nieuwjaarskoeken binnen gebracht, waarvoor hartelijk dank.
Komende zaterdag, oudejaarsdag, worden ze dus verkocht bij de Rank (2 euro per zakje). De kraam is geleend, de glühwein en chocolademelk gekocht, we maken er gewoon een gezellige laatste dag van het jaar van. Met natuurlijk de hoop een goede opbrengst om mee te nemen naar Zuid Afrika.
Groetjes Trijntje