(origineel bericht op be-more.nl)
Nog maar 3 maand te gaan …
Wauw, nog ongeveer 3 maand (100 dagen precies!) en dan ga ik naar Zuid-Afrika. De tijd vliegt voorbij, zat ik in oktober op een stoeltje uit te zoeken naar welk project ik wou gaan. Zit ik nu lekker op hetzelfde stoeltje een blog te schrijven dat ik over 3 maand al ga!
Afgelopen zaterdag was de voorbereidingsdag. Een dag waar ze je informatie geven over het land, je project en waar je de andere dames leert kennen met wie je daar zit. Erg interessant en de dames waren ook erg leuk
altijd handig als je een maand met elkaar zit opgescheept.
Sommige verhalen waren best heftig. Over het verschil tussen de blanken en de zwarten, hoe dat vroeger was maar hoe sommige er nu nog mee omgaan.
Ook lieten ze (meer) foto’s van ons project zien. Super gaaf hoe dat er uitziet, tussen de suikerriet velden. Er zitten ook slangen in die suikerriet velden en je mag dan ook niet alleen buiten de omheining van het project want er kunnen mensen zitten die je liever niet tegen komt.
We deden ook een quiz waardoor we meer over het land, project en organisatie kwamen te weten. Je kon een coole cd winnen met Afrikaanse muziek … die winnaar was ik niet.
Ook werden de excursies die je daar kon doen uitgelegd. Zo kan je naar Kaapstad gaan om Robbeneiland te zien, de Tafelberg, iets wat ik vergeten ben maar het had een vrouwelijke naam. Ook kan je de BigFive zien in een nationaal park en langs de kust backpacken. Maar ook de realiteit kan je met eigen ogen zien door met een politie agent s’nachts door Durban te rijden. Je komt dan echt in de sloppenwijken om te zien hoe de armen leven. Denk dat het best confronterend is als je ziet hoe goed we het in Nederland dan hebben. Dan maak ik mij druk als mijn haar een dag niet goed zit, terwijl die mensen daar leven in omstandigheden waar je niet aan wil denken.
Nu hoef ik nog een paar dingetjes te regelen (ik stel het steeds uit, zucht. Waarom doe ik dat altijd?) en dan ben ik echt ready to go!
Klaar voor het grote avontuur! ![]()