Dag allemaal!
Mijn vriendin en ik hebben het plan opgevat om naar Zuid Afrika te gaan in september voor 18 dagen. Nu ben ik aardig aan het inlezen, maar er is veel om uit te kiezen.
Vandaar dat ik begin met een simpele vraag. We willen starten vanuit Johannesburg, en daarbij langs Drakensbergen, het Kruger park, St Lucia. Er zijn talloze reisaanbieders die zo’n rondje aanbieden, alleen willen we het zelf regelen met een huurauto en overnachtingen.
Wat is een handige route? Rechtsom starten bij de panorama route, Kruger etc… of juist linksom en eerst naar Drakensbergen, st Lucia etc?
Groeten, Jeroen
Je kan beide kanten op Jeroen, maakt echt niet uit, beide is leuk gewoon. En voor de belevenis maakt het echt niet ui. Suc6
Persoonlijk zou ik voor een rondje linksom gaan, zeker als je voor het eerst naar Zuid-Afrika gaat. Voor veel mensen zijn de dieren de hoofdreden om naar Zuid-Afrika te gaan en wanneer je linksom gaat heb je naar mijn mening een mooie opbouw qua dierenbeleving. In de Drakensbergen zul je al wat wild tegenkomen, in St. Lucia en/of Hluhluwe-iMfolozi al veel meer en in Kruger verreweg het meest, in ieder geval qua diversiteit. Zeker wanneer je zelf een aantal dagen in Kruger rond rijdt en daarnaast nog in een lodge in 1 van de prive wildparken naast Kruger bezoekt.
Het spotten van de zogenaamde Big 5 is voor velen toch het hoogtepunt van een reis naar Zuid-Afrika en in Kruger is die kans nou eenmaal het grootst, althans wanneer je zelf door de parken rijdt. Als je dan begint in Kruger en daar het geluk hebt om inderdaad de Big 5 te spotten dan vallen de parken daarna wellicht wat tegen omdat het moeilijker is.
Maar dit alles is slechts mijn mening uiteraard… 
Succes met plannen en boeken, dat zal voor Kruger wellicht niet meevallen op deze korte termijn.
Gr. Michel
Dank Annemieke en Michel voor de reactie. Ik heb nu een concept versie gemaakt voor een rondje rechtsom, maar het kan altijd nog omgedraaid worden (zal waarschijnlijk wel afhangen van de beschikbaarheid in het Kruger park)
Dag 1: Amsterdam - Johannesburg
Dag 2: Johannesburg - Hazyview/Graskop/Sabie
Welke van de drie moeten we nog even uitzoeken, suggesties?
Dag 3: Hazyview/Graskop/Sabie - Hazyview/Graskop/Sabie
Panorama-route rijden en bekijken.
Dag 4: Hazyview/Graskop/Sabie - Krugerpark
Wat raden jullie aan? Een private game reserve of bij Phaloborwa het Krugerpark inrijden en overnachten bij bijvoorbeeld Mopani en de dagen erna af dalen in het Krugerpark?
Dag 5 en 6: Krugerpark
Dag 7: Krugerpark - Swaziland
Hlane Royal NP/Mkhaya NP/Mlilwane Wild Sanctuary
We beschouwen dit een beetje als een ‘dagje-tussendoor’ om bij st Lucia te komen. Persoonlijk lijkt me het mooi om te mountain-biken in het laatste park, maar om er nu voor om te rijden ben ik nog niet uit.
Dag 8: Swaziland - st Lucia
Dag 9 tm 11: st Lucia
iSimangaliso Wetland Park/Hluhluwe– iMfolozi Park
Deze parken gaan we sowieso doen.
Dag 12: st Lucia - ???
Van st Lucia naar Drakensbergen rijden in 1 dag lijkt me wat extreem. Durban wordt niet geadviseerd om te blijven. Heeft iemand nog een mooie/leuke plek om te overnachten?
Dag 13 tm 15: ??? - Drakensbergen
Royal Natal NP, Tugula Falls/Golden Gate Highlands NP
In beide parken willen we een dag hiken.
Dag 16: Drakensbergen - Johannesburg
Dag 17: Johannesburg - Amsterdam
En voor degene die de dagen meegeteld hebben: we hebben dus nog 1 a 2 dagen over. We hebben al flink wat dagen om dieren te spotten, maar wellicht is er nog een park op de route die de moeite waard is?
Veel vragen… maar ook veel keuze en aanbod 
@Natuurspotter Persoonlijk vind ik Durban wel de moeite om eens te stoppen. Ik snap niet dat mensen dit altijd afraden. Het is niet dat er niets te zien is. Maar zoals gezegd, dat is persoonlijk 
Wat ik persoonlijk de moeite vind is de Sani Pass. Als je toch 1 tot 2 dagen over hebt, stop daar eens gerust. Let wel, het kan er koud zijn maar het is een mooie route om te doen (als je een 4x4 huurt kan je die zelf rijden, anders kan je met een dagtour meegaan). En zo kan je toch ook een paar uur Lesotho ingaan. Het is eens wat anders 
Hebben jullie nog tips of adviezen voor een private game reserve bij het Kruger NP, zonder meteen de hoofdprijs te betalen? Kurhula Lodge zag ik elders al langskomen, maar hebben we er nog meer? 
Wij zijn tegen de klok ingegaan en dat is goed bevallen.
Verslag: Reis verslagen – Reisverslagen van de Almeerse Hermannsjes
Onervaren met een 4x4 op wellicht besneeuwde of modderige bergpassen gaan rijden is vragen om ongelukken, doe dan in godsnaam een dagcursus hier in Nederland, dan leer je wat kan met een 4x4 en wat je zeker niet moet doen!
Michel,
Ik sluit mij hierbij helemaal aan. Wij hebben dit in die volgorde gedaan en wij vonden dit een mooi opbouw.
gr,
Adrien
@natuurspotter,
Wij hebben een overnachting geboekt bij Shindzela. Erg leuk en goede gids (Johan).
gr,
Adrien
Dag allemaal,
Dit wordt ons rondje:
Dag 1 - Amsterdam - Johannesburg
Dag 2 - Johannesburg - Victoria falls (vliegen)
Dag 3 - Victoria falls - Victoria falls
Dag 4 - Victoria falls - Johannesburg
Dag 5 - Johannesburg - Drakensbergen (golden gate park)
Dag 6 - Drakensbergen - Drakensbergen (royal natal)
Dag 7 - Drakensbergen - Drakensbergen
Dag 8 - Drakensbergen - Ballito
Dag 9 - Ballito - st Lucia
Dag 10 - st Lucia - st Lucia
Dag 11 - st Lucia - Hluhluwe
Dag 12 - Hluhluwe - Hluhluwe
Dag 13 - Hluhluwe - Mlilwane
Dag 14 - Mlilwane - Krugerpark (zuid)
Dag 15 - Krugerpark - Krugerpark (zuid)
Dag 16 - Krugerpark - Krugerpark (midden)
Dag 17 - Krugerpark - Ergens bij Sabie
Dag 18 - Ergens bij Sabie - Johannesburg
Dag 19 - Johannesburg - Amsterdam
Bijna alles is al geboekt, op het Krugerpark en Hluhluwe na. Dat gaat nog lastig worden, want ik zag dat het al bijna vol zat, met name ten zuiden in het Kruger.
Wel een druk programma… En de Victoria Falles in september zijn mooi, maar vanwege de droge periode niet in hun volle glorie helaas.
Goede reis.