Nikon 1 j1 systeemcamera

Hoi!

Over een paar weken ga ik op een backpack vakantie door thailand. Ik ben op dit moment nog niet in het bezit van een goede compact/systeemcamera, maar wil wel graag foto’s maken dus ik wil er zeker weten eentje aanschaffen.

Mijn budget is 200/250 euro en voor die prijs is de nikon 1 j1 de enige systeemcamera in het aanbod :slight_smile: Ik ben een leek op fotografie en zal dus niet veel gaan spelen met instellingen. Ben er nog een tas + uv filter bij te kopen en gewoon de standaard lens te gebruiken.

Als er voor dat budget betere compact camera’s beschikbaar zijn, of zelfs lagere prijs, dan hoor ik dat graag. Maar ik denk niet dat dat het geval is. Ook is het voordeel ervan dat ik in een later stadium wel nog beter lenzen erbij kan kopen dacht ik zo…

Ik wil vooral landschappen en dingen van dichtbij fotograferen (dus dat ik persoonlijk dichtbij sta, niet inzoomen). Ik ga geen insecten op één boomblaadje fotograferen ofzoiets :wink:

Iemand een mening? :stuck_out_tongue:

Heb je al een keuze gemaakt? De Olympus E-PM1 zit ongeveer in dezelfde prijsrange. Ik vermoed dat Nikon meer keuze heeft qua objectieven, daarom zou ik sowieso nog even natrekken welke objectieven je eventueel in de toekomst wilt aanschaffen. Als je toch niet gaat zoomen, zou ik een prime lens nemen.

Hoe dan ook, voor een leek met een beperkt budget lijken me dit aardige camera’s om mee te beginnen. Als je meer wilt weten over de punten die je (mogelijk) belangrijk vindt in een camera, zie voor Nikon 1 J1: Nikon 1 V1 / J1 Review: Digital Photography Review en de Olympus E-PM1 Olympus PEN Mini / E-PM1 Review: Digital Photography Review

Succes, veel fotoplezier en prettige reis!

Ik heb inmiddels via marktplaats een olympus e-pm1 gekocht :slight_smile: Nieuw zijn die dingen toch nog 377EU waar de nikon 235EU is. Dus vanuit mijn perspectief niet dezelfde prijsklasse :stuck_out_tongue: De nikon 1 j1 maakt juist gebruik van een kleinere mount voor de lenzen, en hiervoor zijn er nog niet heel veel beschikbaar (wel een aantal prototypes zijn getoond). De olympus daarentegen gebruikt het ‘four thirds’ systeem en hiervoor zijn al een groot scala aan lenzen beschikbaar.

Bij de fotocamera zat een 14 - 42 mm lens m.zuiko digital ofzoiets, blijkt een prima lens te zijn (tweakers.net). Dus ik ben helemaal happy. Bedankt in ieder geval, fotoplezier gaat er zeker komen!

Haha, wat een toeval. Over dezelfde prijsklasse had ik m’n info van hier: Olympus E-PM1 systeemcamera body Zilver + 15mm Pancake Lens De E-PM1 met 15mm pancake lens voor €179. Dat van die mount wist ik eigenlijk achteraf wel. Belangrijkst is dat je helemaal happy bent!