Hallo allemaal,
Ik ben Trudy en samen met mijn man hebben we een Nijl cruise in Egypte geboekt
Wij vertrekken as 7 Februari 2013
Waarschijnlijk zal ik nog vele vragen hebben maar hier ook veel kunnen lezen.
Toch heb ik een vraagje over de Fooien in Egypte.
ik heb me laten vertellen dat je echt overal fooi moet geven.
maar hoe werkt dat?
Wie moet je wel fooi geven en wie niet?
Hoeveel fooi is normaal?
en geef je dat in euro’s of in egyptische ponden?
Hoi Trudy,
Mijn zoon en ik willen ook een Nijlcruise doen, alleen de datum zal eind Januari worden.
Wij kunnen alleen geen keuze maken van welke schip of welke organisatie.
Ik lees dat bij Neckermann dat de fooien bij de reissom in zitten.
Hoikes Jacqueline
Wij hebben geboekt bij : Arke Reizen
en ja daar staat ook een bedrag van ongeveer 40 euro per persoon voor fooien
Maar ik dacht dat die alleen bedoeld waren voor het personeel aan Boord
Dus mijn vraag was eigenlijk hoe en wat als je van boord af bent
moet je dan ook iedereen fooien geven?
Wat de keuze van het schip betreft heb ik begrepen dat je wel kan kiezen welk schip, maar… dat dat beslist geen zekerheid geeft
het kan best zijn dat je een heel ander maar wel soorgelijk schip krijgt
En als je wel eind Januari wil gaan zou ik denk ik maar eens beginnen met boeken voordat alles vol zit
De reis die wij geboekt hebben zit nl. allang vol
Oh, Ik heb net gekeken en alles in Januari is nog te boeken.
Gaan jullie 8 dagen cruisen of 5 dagen cruisen en 3 dagen Caïro?
Misschien dat daar het verschil in zit.
Fooien geef je voor een bewezen dienst. Maar laat je verrassen door veel mensen en vooral kinderen die staan te bedelen. Ben eerder zo onverstandig geweest eens € 5 te geven. Het jongetje dat het kreeg was niet blij. Ik ook niet. heb het daarna nooit meer gedaan. Bovendien er zijn er te veel van. Maar ik geef altijd fooien aan de bediening, want die verdienen weinig. Vooral in the all inclusive hotels. heb altijd een stapel 1 dollarbiljetten bij me. die geef ik voor een geleverde prestatie en dat doet veel. wij worden altijd beter en vriendelijker bediend dan anderen, vanwege de fooi.
Aan verplichte fooien moet je niet doen en echt alleen voor een geleverde prestatie. Dat geldt voor de kofferdrager, de kelner, de kamerpoetser, etc.
Hallo Trudy,
je bent inmiddels terug uit Egypte en ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Met name ook wat betreft de onrust in het land, hebben jullie daar wat van meegekregen. Wij vertrekken 7 maart (ook een Nijlcruise), ook voor het eerst naar Egypte en ik ben heel benieuwd wat deze reis ons voor moois gaat brengen.
Hallo, ik ben net terug van een nijlcruise vanuit luxor en daarna een week verblijf in een hotel in Luxor. De fooien die je aan de gids betaald voor de hele week ( 30 euro) worden ten dele gegeven aan de bemanning op het schip en verder aan de buschauffeurs, koetsrijders etc die je bij alle excursies begeleiden. Daar is het dus niet echt nodig om extra fooi te geven, tenzij je erg tevreden bent. Uiteraard geven wij wel extra fooi aan de kelner die de hele week onze tafel heeft bediend, af en toe een paar pond op je kussen leggen voor degene die je kamer schoonmaakt etc. Wissel op het vliegveld geld in EGP, losse euro,s zijn erg moeilijk te wisselen voor de eygptenaren. Besef wel dat op dit moment het toerisme een enorme klap heeft gehad , van de financiele crisis in de wereld, maar vooral door de revolutie van 2011. Veel toeristen blijven weg uit angst hiervoor. Het toerisme in Luxor is met meer dan 60% afgenomen. Neem de mensen dus niet kwalijk dat je veel aangesproken wordt om iets te kopen etc. Ze hebben het nodig. Van enige onrust heb ik niets gemerkt, de mensen zijn heel vriendelijk, ook in Cairo was geen probleem, heb het egyptisch museum bezocht , dat ligt naast het Tahrirplein en nergens een probleem gehad. Ik reis als vrouw alleen.
Hoikes Leonie,
Wij hebben eenmalig 37 euro betaald voor de fooien.
Wel hebben we onze gids aan het eind van de reis samen met een paar gezellige mensen uit onze groep een envelop gegeven met fooi
de gids staat nl. los van de vaste fooienpot
en ook hebben we de vaste bediening en de kamer schoonmakers wat extra gegeven
ik raad je aan Geen euro,s voor ponden te wisselen
je hebt daar thuis niets meer aan als je ze overhoud
je kan in Egypte gewoon alles met euro.s betalen
Wat de onrust beterft daar is echt helemaal niets van te merken
Ik zou zeggen: Geniet van de Reis want hij is echt schitterend.
groetjes Trudy
Welke onrust? Er is niets van onrust te merken, anders dan dat er bijna geen toeristen zijn. De mensen zijn aardig en gastvrij. En, omdat er bijna geen toeristen zijn, is het niet zo druk bij de toeristische trekpleisters.
En, wat fooien betreft, je kunt hier prima pinnen en fooien in het lokale geld geven. Of neem briefjes van 5 euro mee, want dan kun je die wisselen voor euromunten. Die krijgen ze nu vaak als fooi, maar daar kunnen ze niet zo veel mee, omdat de bank alleen biljetten wisselt.