Fooi

Ik had onderstaand bericht op een verkeerde plaats gezet, weet niet hoe ik het moet verhuizen dus nu maar even opnieuw de vraag stellen.

Hoi, ik heb een simpele vraag. Is het in Vietnam ook zo dat je overal een fooi geeft, te denken aan musea, plantages, fabrieken etc. Zo ja, hoeveel VND is dan gangbaar?

(Nog 4,5 weken en dan vertrekken we! Niet dat ik aftel of zo :wink:

Groetjes Denise

Hallo denise,

gaat snel nu, maar gevoelsmatig een ander verhaal denk ik.
Kom je trouwens ook uit op 45300 minuten?

Ze maken het je gewoon heel makkelijk in Viet Nam, de fooi zit al in de prijs.
Wel even opletten, want niet overal en ook de BTW zit niet altijd in de prijs.

je kan dit zien aan prijzen met "++ "erachter.
dit betekend inclusief VAT ( is BTW ) en servive . met prijs en 1x "+ " is alleen met BW en dan komt er op de rekening nog een bepaald percentage service bij.
Staat dan wel op de rekening maar niet op de kaart / menu.

Staat er niets bij, dan betaal achteraf nog de VAT en de servicekosten bovenop de prijs op de kaart / menu.
Of er staat ergens op de kaart, meestal onderaan de bladzijde, dat de prijzen incl. VAT en service zijn.

Ik geef wel fooi wanneer ik weet dat het een familie restaurant is oid, dan weet ik zeker dat dit extraatje bij de mensen komt.
Bij een hotel of groter restaurant verdwijnt het gewoon in de zak van de eigenaar en niet in die van de aardige serveerster.

Dit voor de horeca.

Maar ik geef nooit fooi bij fabrieken, want dat die hebben er meestal een winkel bij, waar ze hun spullen verkopen, dus is een tourist trap, zoals dat noemen.
De spullen die ze maken zijn meestal nog duurder dan wanneer je ze in een normale winkel koopt.

Musea geef ik ook niets, of ik moet een gids hebben gecharterd die niets vraagt, dan natuurlijk wel.

Wat ik wel doe is, wanneer ik wat klein geld heb en ongeveer een 1USD is , mijn schoenen laten poetsen.
Misschien klinkt dit voor sommigen te decadent, maar is heel normaal in Viet Nam.

De poetser poets dus je schoenen ( is zijn beroep ) en levert dus een prestatie en krijgt daar geld voor.
Wanneer je hem zo het geld geeft voelt ie zich een bedelaar en is beledigd, of hij voelt zich weggestuurd.

Maar laat je je schoenen poetsen , poetsen kost 1 USD en niet meer, ook al vragen ze meer.
Laat niets lijmen, want daar willen ze nog weleens een hoofdprijs voor vragen.
Binnenzooltjes pas na overleg, kost je 1.5 USD voor 2 zooltjes ( voor de lichtbruine met wat wit stiksel, je snapt het wel wanneer je het ziet daar ).
Dus daar ook niet meer voor betalen.

Plantages.
Wanneer je daar komt, is het al niet toevallig meer, met een geboekte trip.
Daar is voor betaald, dus zou niets geven.

Waar ik wel geld geef is bijv. bij natuurparken, schooltjes en dat soort dingen als er een pot voor staat.
Ook aan een bestuurder van een boot geef ik wat, want die kan dat gewoon in zijn zak stoppen zonder controle.

Sorry Denise, maar van je simpele vraag kan ik ook best wel wat langs van maken.
Denk dat de essentie van je vraag wel duidelijk is?.

Gr.
Ton.

Ps
Je kan een vraag niet verplaatsen, dat kan ik alleen maar.
Waar heb je deze in eerste instantie geplaatst, zal hem daar verwijderen en eventuele antwoorden hier bijplaatsen dan.

Hoi Ton,

Pfff zo klinkt het nog heel ver weg hahaha. Het onderwerp had ik trouwens bij Algemene Informatie geplaatst maar daar mag het dus weg.

Bedankt voor je uitgebreide informatie. Toch wel handig om te weten wat normaal is!

Groetjes, Denise

Hoi, ik wil ook graag iets weten over fooien maar dan meer: kamermeisje/chauffeur/gids.
Wij gingen altijd met een georganiseerde reis en dan werd dat door de reisleiding geregeld uit de vooraf gevulde fooienpot.
Nu we op ons zelf gaan heb ik geen idee wat de hoogte van een fooi is.
gr.
Regina

Hallo Denise,
Ik reis alleen en zit op dit moment in Hanoi. Ik heb vorige week de kamermeisjes die mijn kamer perfect schoonhouden ieder 50.000 VND gegeven = circa 1,73 maar meestal geef ik 20.000 VND = €0,69. Voor hun een groot bedrag en ze waren er heel blij mee. Soms geef ik niks en soms minder. Laat je maar leiden door je gevoel want als je kamer niet echt schoon wordt gehouden, waarom zou je dan tip geven? Er staat in dit hotel waar ik nu ben een tipbox bij de balie voor all stafmembers. Daar doe ik 50.000 VND in als ik weg ga want ik ben hier wat langer er uitermate tevreden. Als ik ergens 1 nacht verblijf dan geef ik of niks of 10.000 VND in de tipbox.
In restaurants doe ik soms de briefjes van 5.000 VND = €0,17 als er op staat: tipbox voor personeel. Rechtstreeks aan een persoon geven maakt die persoon gelukkig met al een klein bedrag.
Veel plezier op je reis in Vietnam, Nicolette

Via Wereldwijzer app

1 like