Turkije (fooi)

Wat is gebruikelijk bij het geven van een fooi in Turkije een 5 sterren hotel all in? Wordt dit elke dag verwacht? Op het einde van de vakantie? en hoe veel moet je dan geven?

Dat is helemaal aan jezelf… Wij doen meestal 5euro voor het kamermeisje… en misschien nog wat aan het restaurantpersoneel na afloop… Weet wel dat als je iets geeft dat ze nog een stapje harder voor je gaan lopen :wink: Geef het ze wel persoonlijk en niet in de tip-box… daar zien ze namelijk niks van terug!! :wink:

Wij geven altijd behoorlijk wat fooi, sowieso aan de kamermeisjes (geld in de kamer achterlaten op de laatste dag), aan de jongens aan de bar en aan de jongens bij de receptie. Hoeveel, dat mag mijn man lekker allemaal bedenken. Hij heeft zelf jarenlang in hotels gewerkt dus weet wel wat gepast is en wat niet. Ook de kofferdrager op de eerste dag krijgt altijd een fooitje.

kunt beter aan het begin van de vakantie de kamermeisjes een fooitje geven.

moet tot mn schaamte bekennen dat ik nooit zoveel kleingeld op zak heb, dus met name de buschauffeur en de kofferjongen moet ik dan noodgedwongen bij aankomst overslaan.

Ook hier altijd de kamermeisjes aan het begin vd vakantie, en halverwege nog eens om te laten zien dat je tevreden bent. NOOIT aan het eind, dan ben je weg. (dan ‘heb’ je er niets aan, en die meiden vinden het echt leuker om iig halverwege nog wat te krijgen, weten ze dat ze het goed doen!)

Ook de kofferdrager, en de ober die je veel bedient in de hotels…(nooit in de tipbox, dat gaat naar de leiding. Soms niet, maar ik vraag het altijd aan een aantal obers!!)

Ooit hadden we getipt in een restaurant(we ronden meestal af) kwam de ober terug met geld en zei: Zo was de tip genoeg, het gaat toch maar naar de baas…hihi!!!

Het gaat ons er niet om dat we graag nog van de fooi willen profiteren, we willen gewoon een bedankje achterlaten aan het einde van de vakantie. Ik zou het onlogisch vinden aan het begin van de vakantie iets voor de kamermeisjes achter te laten, maar goed, ieder voor zich natuurlijk

Ik wil helemaal niet PROFITEREN(echt verkeerde woordkeuze dus…) want dan zou ik MISBRUIK maken van een kamermeisje!!
Nee wij zijn ooit begonnen met halverwege al een bedankje neer te leggen. En toen we ooit met de meisjes/vrouwen zelf spraken vertelden ze dat dat juist zo gewaardeerd werd. Toen zijn we dus ook eerder al gaan neerlegen, puur als waardering van het werk dat zij doen om het ons naar de zin te maken(en dat begint bij een schone kamer!) Het er iets “aan hebben” bedoelde ik meer in de zin van een nog vrolijkere lach, en het contact dat je met ze hebt

Maar zoals je al zegt: ieder zn ding(dus geef dan niet af op een ander!)

Maar hoeveel geef je dan best? Bv aan een ober die je steeds bedient in de helft van je vakantie 4 euro is dat al redelijk of verwachten ze meer?

Ik zou 5euro geven… Aangezien ze niks aan munten hebben… deze kunnen ze niet inwisselen bij de bank… En 5euro stop je ook makkelijker in je broekzak :wink: Of 10 lira kan natuurlijk ook :wink:

Hier wil ik ook nog wel even op reageren.

Wij geven ook altijd wat aan het personeel. Tenminste als je vind dat ze het ook verdienen. Ik geef de kofferjongen altijd wat, de ober die ons het meest bediende, hebben we 2 x wat gegeven. Halverwege en aan het eind. De bar-ali hebben we ook nog wat gegegen, omdat hij ons altijd verwende met lekkere cocktails.

De kamerdames hebben we tussendoor wat gegeven, want die hadden met vaderdag ons bed zo prachtig versierd en bij het verlaten van de kamer hebben we nog wat achtergelaten met een briefje erbij.

De laatste losse lira’s hebben we in het restaurant in de tipbox gedaan.

Maar het is aan een ieder zelf, om te geven of niets te geven. Sommigen vinden dat ze er al voor betaalt hebben, anderen waarderen de extra inzet van het personeel en willen daar best wat voor uitgeven en daar horen wij ook bij. Met € 5 zijn ze al heel blij, maar je kunt en mag natuurlijk geven wat je kunt missen.

bedankt voor de reactie’s

wij geven ook altijd fooi aan de mensen waarvan wij vinden dat ze het verdienen, en soms ook aan de mensen die weleens overgeslagen worden en toch zo hun best doen (zwembad iedere dag schoon houden, handdoeken boy). Ook wij doen dat niet aan het eind maar tijdens onze vakantie. bedrag moet niet al te hoog zijn, alles wordt gewaardeerd. Wij geven meestal 5 euro