Ai En Fooi

wij hebben dit jaar voor het eerst AI. Je kan dus gratis in het hotel aan de bar een drankje ofzo halen. Maar is het gebruikelijk dat je toch een fooi geeft, ook al heb je AI?

Hoi zomervakantie,

Ik heb zelf nog nooit AI gezeten, mijn voorkeur gaat uit naar een apart. Ik zou zelf wel fooi geven voor de service, en het is toch een groot gedeelte van hun inkomsten. Maar ja, ik denk dat je voor jezelf moet beslissen of je het wel of niet wil geven.

Groetjes Mootje

ja ok, maar van AI is het juist handig dat je je portomonnee niet hoeft mee te nemen als je iets wilt gaan drinken. En als je dan fooi wilt geven moet je portomonnee weer mee.

Hey!

Dat is toch geen moeite om even je portommonne mee te nemen of wat geld in je zak te stoppen of wel?Fooi is erg belangrijk hier,al is het maar een klein beetje!Veel liefs

Hallo,
in de meeste hotels met AI staat een “tip box”.
Hier kan je wat in stoppen en dat geld wordt dan over het personeel verdeeld.
Groetjes, Bart.

Ik zal idd zoals Rosanna zegt gewoon wat geld in je zak meenemen wat je aan fooi uit wil geven. Als je rookt doe je het bijvoorbeeld in je pakje sigaretten. Lijkt mij ook een kleine moeite, maar ja…de keuze is aan jou.

hallo

Ik zou ook in het AI een fooitje geven en het hoeft zeker niet elke dag ,maar af en toe zou ik het zeker doen.
Zelf ga ik voor de derde keer AI en ik geef aan iedereen een fooitje. Bij aankomt aan de jongen die de koffer naar mijn kamer brengt.
Aan de obers aan de huishouding. Als je in het hoofdrestaurant een fooi geef aan een ober dan staat de hij je de volgende dag je al op te wachten.
En zij werken natuurlijk net zo hard als een ober of wat dan ook in een niet AI hotel of gewoon een restaurant.
dus gewoon doen.

Groetjes jac

Ik zou iedereen adviseren die een fooi wil geven dit rechtstreeks aan diegene te geven dit omdat het geld wat je in de tipbox gooi zelden of nooit terecht komt bij diegene die het verdienen of voor wie je het bestemd hebt.
Het geld uit de tipbox gaat meestal DIRECT naar de manager en de jongens en/of meisjes zien hier niks van terug.

groetjes moppie

Hallo Allemaal,

Inderdaad Moppie heeft daar echt gelijk in.Bij de meeste bedrijven wordt het fooi oneerlijk verdeeld en op sommige plaatsen stopt de baas het zelfs in z’n eigen zak!Het beste is inderdaad om degene waarbij jij wilt dat het fooi aankomt (degene die jouw tafel bedient bv) het gewoon in z’n hand te stoppen!Dit is niet raar hoor,daar zijn ze juist hardstikke blij mee.Ik ben er tenminste wel altijd blij mee als ik hard gewerkt heb en een klant me een extra fooitje geeft,dat vind ik dan zo lief.En we hebben het echt nodig want van ons loon moeten we het niet hebben!Veel plezier op vakantie allemaal!Liefs Rosanna :lol:

Hé Rosanna, wat voor een werk doe je eigenlijk in Alanya?? Ik vind inderdaad dat de gene die je bedient de fooi verdient…ik zou nooit fooi in zo’n potje doen…Ik geef bv aan de schoonmakers altijd fooi in euro’s…wat krijg jij liever…euro’s of lira’s???

Hai Mootje!

Ik heb vorige zomer als reisleidster gewerkt en werk op 't moment bij een makelaar maar dit bevalt me niet echt,ik begin waarschijnlijk a.s maandag als reisleidster bij Bircetours.Ik werk bij deze makelaar elke dag en dan van 9 sochtends tot savonds laat met amper een uurtje pauze tussen de middag.Bovendien is het loon echt te laag en ontmoet ik hier alleen maar saaie mensen!Bij Bircetoers verdien ik een stuk meer,heb een vaste vrije dag in de week en heb dan wat meer contact met Nederlanders enzo.Ik heb m’n nieywe collega’s al ontmoet en dat was heel gezellig dus komt vast wel goed!En over dat fooi…ja het maakt me eigenlijk niet zoveel uit euro’s of lira’s,die euro’s sparen we meestal op en wissellen we dan later weer in voor lira’s.Dat maakt verder niks uit en voor de andere Turkse mensen denk ik ook niet hoor.Kom je hier vaak op vakantie of ben je ook van plan hier te gaan werken?Veel liefs Rosanna :stuck_out_tongue:

Hé Rosanna,

Ik ga al een paar jaar naar Turkije op vakantie, dit jaar ga ik voor de 3e x naar marmaris. Ik zou er best een paar maanden willen gaan werken maar het is lastig omdat ik een eigen bedrijfje heb. Maar de ervaring lijkt me echt super…en even een paar maanden weg van je “gewone leven”. Ik ben wel gek op Turkije, heb hier in Nederland ook Turkse “familie” dus ik heb veel met het land, cultuur en taal te maken. Leuk voor je dat je een andere baan hebt…beter verdienen met iets wat je leuker vind is altijd goed toch…!!!

Veel liefs Mootje

hoi

ja fooi gelijk aan degen geven voor wie het bestemd is
maar dan ook nog zorgen dat de manager het niet ziet
want ik heb meegemaakt dat meneer de manager het afpakte en hij nog op ze lazer kreeg ook :angry:
en de kamermeisjes daar zet ik altijd het tandpasta glas neer en doe er elke dag wat kleingeld voor ze in
wij kregen rozen en chocolaatjes op de kussens :rolleyes:
en ze maken extra goed schoon.
en ik kreeg stiekem een grote handoek voor thuis hahahahahah B)
tja ze werken erg hard daar is niet normaal en voor een hongerloon dus geef fooi :smiley:
alles zijn ze blij mee.

Ik ben 4 jaar terug in Forever Club geweest (tussen Icmiler en Bodrum). Dat is ook 'n AI hotel. We gaven daar eigenlijk altijd fooi bij het avondeten. Namen dan gewoon wat geld mee. En ook ooit op 't bed voor de kamermensen. Het geld wat we dan aan de ober gaven (hadden eigenlijk altijd 'n vaste persoon die ons hielp tijdens het diner) stopte hij dan weer in de tipbox. Dat deden ze allemaal en dus weet ik eigenlijk wel zeker dat het daar wel goed verdeeld werd, want anders zou niet iedereen het daarin stoppen lijkt mij…

Om even terug te komen op de tipboxen die overal in de A.I. Hotels staan.
Als je goed kijkt zie je dat deze altijd op slot zitten, de manager heeft de sleutel en die bepaald ook de verdeling van de fooienpot.

Ook is het al voorgekomen dat als je weer naar huis vertrekt er in bepaalde hotels, leidinggevenden de kamers afgaan om te kijken of er fooi achtergelaten is voor de schoonmaakster en dit vervolgens in eigen zak stoppen.
Dus als je fooi geeft doe dit dan het liefst persoonlijk.
Zo weet je dat dit op de juiste plaats terrecht komt.

En zeker in A.I hotels ziet men jouw fooi graag tegemoet, aangezien hier niets afgerekend wordt en er dus over het algemeen al minder fooi gegeven wordt dan in een ander hotel.

Ik heb nu 3 keer in een all inclusive hotel gezeten en geef meestal ook wel fooi. Maar wat voor bedragen geven jullie dan meestal? Vind dat toch altijd moeilijk <_<

Hangt er vanaf, je kan af en toe een beetje geven, maar je kan ook aan het einde van je verblijf een iets grotere fooi geven.
Het is natuurlijk wel zo dat je niet iedereen een fooi kan geven.
Meestal geef ik aan het einde van mijn verblijf aan een aantal obers waar ik het meest door geholpen ben en een iets betere band mee heb een fooi van 5 of 10 euro, dit hangt er ook weer vanaf hoeveel dit er zijn.

heeey mensen :smiley:

vroeg me eigenlijk af hoeveel jullie geven aan de schoonmaaksters, obers enz.
wat is het gemiddelde dat jullie fooi geven?
ik hoor het wel!

groetjes! :lol:

Ik laat meestal elke dag 1 of 2 euro achter voor de schoonmaakster, en voor de obers is het meestal tussen de 5 of 10 lira…
Wij zijn nogal slaapkoppen dus het komt regelmatig voor dat wij nog in ons appartement zijn als de schoonmaakster komt dus dan kunnen we de fooi persoonlijk geven…vaak helpen we ook een beetje met de vuilniszak enzo.

Maar ze zijn blij met alles wat je geeft hoor Sweety :rolleyes: …Maar ik ben ook wel benieuwd wat de andere geven…heb ook geen idee wat het gemiddelde is…

liefs Mootje B)

meestal laat ik midden in de vakantie een paar euro op het bed liggen…maar aangezien deze vakantie nog beter werd gepoetst en aangezien wijzelf de kamer niet zo mooi achterlieten heb ik op het eind nog maar 2euro laten liggen…aan de obers geef ik eigelijk nooit fooi…teminste de laatste 2jaren niet omdat we in AI hotel verbleven…maar als we ergens anders wat gingen eten of drinken (buiten het hotel) word wel fooi gegeven…ligt er maar aan…!!