Fooien

Volgende week is het eindelijk zo ver en gaan wij naar Zuid-Afrika. Nu heb ik nog een klein vraagje. Ik heb al gezocht op dit forum, maar kwam er niet helemaal uit. Ik weet dat het gebruikelijk en belangrijk is om fooien te geven in ZA, wat ik op zich prima vind, maar hoe doe je dat bijv. in je B&B. Leg je dat, net als in Amerika iedere dag neer op je kamer of geef je dat na afloop van je verblijf? Hoeveel is gebruikelijk, wij zijn met twee personen en ons verblijf is geregeld en betaald via het reisbureau. Hoeveel geef je aan een gids als hij die dag met je op pad is geweest. Alvast bedankt.

Als je iets gaat eten of drinken dan is de fooi 10% van de totaal rekening. Die tel je er gewoon bij dan. Ben je super tevreden dan kan je altijd meer geven. Ben je niet tevreden geef je minder of niets.

je geeft altijd aan net einde van je verblijf foot, maar het hoeft niet. Je kan het op de kamer achter laten, soms liggen er envelope of je heeft het af bij de receptie.
De gids als je weg gaat.
Je kan per dag in je lodge gemiddeld r 50 tot r 100 per dag doen, mag altijd meer. De gids per dag zo ongeveer r 200 of meer.

fooi is in ZA niet verplicht, ( zoals in de USA) maar wordt zeker op prijs gesteld.

Nou, ik vind dat je wel heel veel fooi geeft Annemieke. Tot 100rand per dag aan aan een hotel of B&B en zelfs 200rand per dag aan een gids. :slight_smile:

Ik ben van mening dat een 50rand op de totaalrekening (na een paar dagen logeren) voor het bedienend personeel mooi is en voor een gids ongeveer hetzelfde. Als hij dat van de hele groep die hij rondleidt zou krijgen heeft hij er een heel mooi centje bij naast zijn salaris dunkt me.
10% op rekening bij het restaurant ben ik het wel mee eens! :wink:

En ik ben echt niet zo’n zuinige hollander maar een paar honderd euro kwijt zijn aan fooien per vakantie is toch wel een beetje van de gekke lijkt me?

Nu die kamermeisje en ranger verdienen echt niet zo veel in Zuid Afrika, vergis je niet.

en je hoeft geen fooi te geven, elke fooi vind men al goed.

Nee dat geloof ik meteen dat de lonen daar stukken lager liggen. Het grappige vind ik dat als je in veel landen verteld wat je loon is ze bijna achterover slaan maar dat als je verteld hoe duur het leven hier is dat ze dan ook wel erg schrikken. Wij moeten ook keihard en lang werken om zulke vakanties te kunnen betalen naast onze vaste lasten iedere maand en dat wordt vaak niet beseft … al besef ik ook wel dat het voor ons uiteindelijk wel mogelijk is zulke reizen te maken en voor de mensen daar niet.

Maar nogmaals : ik geef de mensen die het in mijn ogen verdienen en nodig hebben altijd een fooi maar wel wat gematigder dan jij doet. Maar dat is ieders eigen keuze natuurlijk. :slight_smile:

groet, Paul

Was ook maar een indicatie Paul, wij verdienen geen Euro,s kijk dat scheelt ook weer veel. En ja eten en drinken is redelijk goedkoop, maar machines, stofzuiger etc. Zijn juist duurder, alles wordt ingevoerd.

Hallo

Ik vind het altijd het lastigste voor parkeerwachters en zo, die je bijna dagelijks
wel ergens tegenkomt, zeker omdat voor dat soort jobs en bv huishoudelijke hulpen
een dagloon van R 70 tot R 100 meer regel dan uitzondering is!
Dus erg gulle fooien overstijgen dan al snel het salaris, wat toch ook niet de bedoeling
kan zijn!
Hetzelfde met bedelende kinderen, wat is wijsheid?

Veel planplezier

Peter

De spijker op zijn kop Peter!

Die geef ik geen cash. Wel geef ik hen soms iets te eten.

Cash verdwijnt direct in de zak van de ouders, waardoor kinderen aangemoedigd zullen worden om te blijven bedelen in plaat van naar school te gaan en (later) te werken.

Parkeerwachten hoef je echt niets te geven, doen wij nooit. Alleen als ze helpen met heel veel boodschappen inladen dan wel en dan geef je Max R 1,=.
Kinderen, volwassen, gehandicapten die bedelen bij de verkeers lichten niets geven. Zijn vaak onderdeel van een syndicat. Die worden geronseld om op deze manier geld te verdien, zelf ontvangen ze alleen maar kost en inwoning, verder niets.
bedelaars op straat kopen voor het geld alleen maar drank. Voedsel geven is een beter idee. Vraag altijd in het restaurant om een doggie bag, is Take out. En geef dit aan de parkeerwachten. Zijn ze erg blij mee.

Dank jullie wel. Ik geloof dat ik nu wel een richtlijn heb voor wat betreft de fooien. Dus na het verblijf de fooi voor het personeel afgeven in een enveloppe bij de receptie.De gids gewoon zelf geven. ca. 10% op de maaltijden en bij tanken ook enkele randen. We gaan het beleven. Het zal sowieso een mooie reis worden. Zijn jullie geïnteresseerd in mijn weblog: http://maartenenmarianne-zuid-afrika-2014.blogspot.nl/

Bij tanken hoef je allen 1 a 2 randjes te geven als ze bijvoorbeeld de ruiten schoonmaken. Anders hoef je geen fooi te geven.