Richtlijnen fooi geven

Het is vast al wel eens ergens besproken maar ik kan er zo gauw niets over vinden: het is de bedoeling dat wij de chauffeur en/of kok tijdens de safari een fooi geven. Heeft iemand een richtlijn? En geef je dan Am.dollars? Dagelijks of na afloop van de hele safari?

Hi Karen,

Een tip wordt aan het einde van je safari verwacht.
Geef je de chauffeur, vergeet dan ook de kok niet.
Hoeveel je geeft ligt eraan of je achteraf de service achteraf matig, goed of heel goed vond.

Overwegingen zijn:
Is je gids behulpzaam geweest, wist hij/zij veel te vertellen, heeft hij jullie op je gemak laten voelen en heeft hij veilig gereden, was het eten lekker.
Niet alleen of je veel dieren hebt gezien dus, hopen van wel natuurlijk, maar een wildpark is geen dierentuin.

Richtlijn voor een tip, als je een goede service hebt gehad tenminste, is 2 a 3euro per persoon per dag privésafari, met een groep of met kinderen kun je iets minder geven.
Heb je echt een hele goede service gehad, 5 euro per persoon per dag.

Als je 5 a 6 euro per persoon per dag rekent voor gids en kok, dan zit je voor een geweldige safari altijd goed, of je houd iets over.
Tips kun je in euro, shilling of dollars geven, het is maar net wat je gemakkelijk vindt.

Meningen over het geven van tips kunnen nogal verschillen :wink:

1 like

Ja volgens mij is inderdaad na een 4- daagse safari ongeveer 10-20 dollar of euro per gids / kok vrij normaal, afhankelijk van hoe goed hun service was. En je kunt er volgens mij ook wel vanuit gaan dat hun salaris van het safari-bureau geen vetpot is.

Uh domme vraag misschien maar die kok is toch niet met de safari mee? Die is toch bij de desbetreffende lodge/tentenkamp of zoiets dergelijks?

Goed dat je het ter sprake brengt!!!

www.faharifoundation.com

Klopt. Een kok gaat alleen mee als je een kampeersafari maakt. In jullie geval geef je dus alleen je gids/chauffeur een fooi.

Veel plezier!

Diani:vak02:

Geen domme vraag hoor, ik had er ook niet zo bij stil gestaan van tevoren.

Bij een tentenkamp is meestal geen kok aanwezig; meestal brengt elke groep een eigen kok mee, naast de chauffeur, die meestal ook gids is. Ik ben ook wel eens (in Zambia) op safari geweest met een leerling-gids die reed, een oude gids die hem praktijkles gaf (en zelf een wandelende encyclopedie was), en een kok. Superdeluxe! Als we dan na een paar uur door de bush rijden terug kwamen bij de tenten, had de kok al een heerlijk maal bereid.

Bij lodges zal het inderdaad wel anders zijn.

Overigens had ik een keer op een 4-daagse tour door Bolivia ook een aparte kokkin mee, naast de gids. Wij dachten slim te zijn en met zijn vijven te boeken in plaats van met zijn zessen, wel duurder per persoon, maar om meer beenruimte te hebben. Maar die kokkin kreeg mooi een grote stoel voorin en wij zaten nog hutjemutje. Ik weet niet hoe ze dat doen met 6 toeristen! :slight_smile:

Overigens met zo’n lokale kok wel nog steeds oppassen met koude salades en voorgesneden fruit… kun je misschien diarree van krijgen, onze tere westerse maagjes kunnen het meestal niet aan als zij met hun blote handen aan het eten zitten en de (voor onze ingewanden onbekende) bacteriën niet dood gekookt worden.

ik was eens blij verrast toen ik bij een groente/fruitstal in diani een
fruitsalade bestelde de verkoper gebruikte bij het snijden ervan
plastic handschoenen en ook het mes werd regelmatig gereinigd

Ik weet niet of dit verhaal nog steeds klopt maar ons werd verteld dat de mensen qua fooi liever KSH krijgen. Euro`s kunnen alleen door hunzelf bij de bank ingeleverd worden vanaf €50. Minder dan €50 neemt de bank niet aan. Dit is wat onze Keniaanse taxichauffeur 3jaar lang tegen ons gezegd heeft. Het hotelpersoneel gaf aan ook liever KSH te hebben ivm met omruilkoerzen. Wij hebben dus de vakanties KSH gespaard en apart gehouden.

het is voor ons toch niet zo moeilijk om even shillings
te gaan pinnen of anders wissel je toch even cash geld
het is voor jezelf toch ook veel gemakkelijker als je iets
wilt kopen om shillings te hebben

Ik betwijfel of het verhaal ooit heeft geklopt.
Sinds jaar en dag kun je op iedere straathoek (brief)geld wisselen tegen een veel betere koers dan bij banken…

Vreemde hier is wel dat je voor een briefje van 100 een betere koers krijgt dan voor een briefje van 5, en munten worden niet gewisseld.

Hotelpersoneel ontvangt liever Keniaanse shilling inderdaad, voor dagtrip en safari kun je kiezen wat je het beste uit komt.