Fooi

Beste allemaal,

Een veel besproken onderwerp, maar toch zie ik hem graag nog eens terugkomen.

Wat geven jullie aan fooien?
A. Goede taxi/tuktuk rit
B. Kamermeisje
C. Kofferboy
D. Als je je koffers kan ‘achter’ laten
E. Restaurant
F. Massage

Tijdens een tour van een aantal dagen: aan je chauffeur en de gids. 40/60% systeem of gelijk? En geef je het aan het einde van de eerste dag (iedere dag) of pas aan het einde van de hele tour. Reken je een bedrag per persoon of per groep (4 personen).

Geef je wat aan minder bedeelde mensen? Bedelaars, straatkinderen? Tsunami-slachtoffers?

Ik ben benieuwd, want ik geef volgens mij altijd te veel!

Groetjes,
Saskia

Goede / leuke vraag. Ik zelf geef vrijwel altijd tip en waarschijnlijk veel en veel teveel:
— taxi, meestal minimaal 50 bath tip
— tuk tuk, bij afgesproken prijs 10 tot 20% extra
— kamermeisje: bij een verblijf van een week: 2x per week 200 bath
— koffersjouwer: 150 baht
— restaurant: 20% extra
— massage: 100 baht extra
— toer : na afloop, gids en chauffeur gelijk, meestal zo’n 500 bath

— bar girls? …oh dat vroeg je niet(laat mijn Thaise vriendin het maar niet merken) …niks dus, geen behoefte aan. In een gewone bar varieert de tip, wederom volgens mijn vriendin altijd veel te veel…:chin:

Bedelaars? Goed opletten of het wel bedelaars zijn . aan duidelijk invaliden zoals je die bij sommige winkelcentra in bv Bangkok zie geef ik meestal 100 baht
Kinderen:: nee.Voordat je het weet staan er 20 om je heen
Tsunami slachtoffers: daaraan heb ik toendertijd via een betrouwbare ,kleine,plaatselijke organisatie 1000 euro gegeven.

Taxi: bedrag naar boven afronden.
Tuktuk: deze hebben je al genoeg afgezet, geen tip meer nodig.
Kamermeisje: geen idee.
Kofferboy: 20 Baht
Koffer achter laten: dat is normale service, geen tip nodig.
Restaurant: naar boven afronden, met een groepje probeer ik de serveerster persoonlijk bijvoorbeeld 100 Baht te geven, en dan nog wat bij de rekening, maar 50 Baht is daar dan voldoende.
Massage: een maasage kost circa 200-250 Baht voor een uur. Maak van de 200 250, of van de 250 300 Baht.

Ik geef driver en gids meestal net zo veel fooi. Meestal werken ze beide net zo hard, en de gids krijgt over het algemeen al een hoger salaris…

Ik geef alleen een fooi aan het kamermeisje,voor de rest hou ik mijn hand op de knip!(ben nogal gierig van nature uit)

Ik wou dat ik dat kon:hand op de knip houden, maar helaas…Begin altijd met het goede voornemen om niet meer dan zoveel uit te geven in de drie of 4 maanden dat ik ergens in Azie ben, maar de derde maand moet ik meestal 3x per week naar de flappentap, soms al eerder…:cheer:

Alleen aan mensen die het nodig hebben,bedelaars(vrouw+kind) daar geef ik iets extra aan.
Tuk tuks,niets omdat ze de mensen al van tervoren afzetten.
Restaurants:ik zal altijd naar boven afronden,het kan ook gebeuren dat een maaltijd me niet heeft bekoord en dat de service van de staff te wensen overgaat,nu dan is de rekening rap gemaakt: 0bath!
Aan kamermeisjes geef ik gewoonlijk 20/30bath.
gegroet:georgessiam.

Tuk-tuk-chauffeurs, taxi-chauffeurs, motorbiketaxi-drivers werken allen voor zichzelf en hoeven geen tip.
Restaurants…een tip van THB 20 is voldoende. In principe is in de rekening al een 10% service charge en 7% BTW inbegrepen.
Kamer meisjes, bell boys en ander hotel personeel naar believen, maar niet overdrijven. Als je THB 100 achterlaat bij het uitchecken na een verblijf van een aantal nachten is dat genoeg. Geef je de bell-boy THB 20 na het sjouwen van je bagage en laat je THB 100 achter in de kamer voor de room-maid (mits steeds dezelfde) is dat ook mooi.
Eet je in een typisch Thais restaurantje voor THB 45, laat dan maximaal THB 5-10 achter. Als je meer achterlaat is dat een belediging.

Reken je fooi niet terug om in euro’s want dan lijkt het altijd weinig wat je geeft maar als je weet wat mensen verdienen dan is tussen de 20 en 50 Thbt genoeg, bepaal het ook wel aan de service, plaats en qau inspanning van de verrichte arbeid.
Het is niet nodig om de weldoener uit te hangen.

Interessante antwoorden!

En voor een tour?! Aan een gids? :slight_smile:

A. Taxi is beetje afhankelijk van de duur van de rit, bij korte ritjes rond ik het vaak af naar boven, bij langere ritten 10-15 Baht. Afgelopen woensdag stapte ik om 5 uur 's ochtends in een taxi van Sukhumvit naar Suvarnabhumi. Nog geen files, dus over het algemeen ben je dan in een minuut of 30 op de airport. Maar deze sukkel wist niet eens hoe hij naar de luchthaven moest rijden, reed op sommige momenten 40 km op de highway en deed er een uur over waardoor ik bijna m’n vlucht miste. Deze chauffeur kreeg dus 0,0 tip.
Tuk-tuk drivers geef ik meestal niks omdat er van tevoren al een prijs is afgesproken (die toch altijd te hoog is).
B. Kamermeisje 20 Baht per dag
C. Kofferboy 20 Baht per koffer en aangezien ik altijd maar met 1 koffer reis, dus altijd 20 B.
D. -
E. Ligt er ook maar net aan wat voor soort restaurant het is en hoe goed het eten/service waren. In een simpel restaurantje geef ik vaak 10-15 Baht tip, als ik eens in een duurder, meer westers georienteerd restaurant eet en het eten was top, dan 30-40 Baht.
F. Massage 50 Baht, bij uitzonderlijke goede massage soms 100 Baht.

Bedelaars en straatkinderen geef ik vaak m’n losse Bahtjes, vind die vele kleine 1 Baht muntjes toch maar irritant, dus geef ze dan maar weg. Ligt er ook maar aan hoe m’n bui is. Je kan wel blijven geven aan al die bedelaars, mensen zonder benen, straatkinderen etc etc dus vaak loop ik er ook gewoon voorbij, anders kan je de hele dag wel blijven geven.

Groeten uit Udon Thani :slight_smile: !

Ik rond de bedragen eigenlijk altijd wel naar boven af in een restaurant of in de taxi maar wel zo dat het klopt (in mijn ogen). Tuk Tuk niks die verdienen zat met hun te dure prijzen. Kamermeisjes (elke dag) en hotelmedewerkers zo rond de 20bath Voor de koffers achterlaten betaal ik niks dat vind ik service van het hotel. Bedelaars en consorten geef ik eigenlijk nooit.

Dat ligt er natuurlijk aan of het zijn eigen gids bedrijfje is of er bij in dienst is.
Als het zijn eigen bedrijfje is verdient hij natuurlijk al aan je, is hij zij in dienst en ben je tevreden geef je 100 Thbt en een versnapering als je zelf ook wat gaat nuttigen.
Na gelang de lengte van de tour uiteraard.