Night tour at Durban & Hluhluwe park

(origineel bericht op be-more.nl)

Night tour at Durban & Hluhluwe park

Dondagdag 25 augustus;
Vannacht had ik mijn eerste nachtdienst, ik was nog behoorlijk moe van de dag ervoor.
Vond het best wel spannend, omdat ik niet echt wist hoe het er allemaal aan toe ging…

Ik heb niet echt heel goed geslapen, ik kon niet goed in slaap komen, sliep pas om kwart over 11 en om half 5 s’ochtends werd kindje R al wakker en ging huilen!
Ik had haar uit bed gehaald en eventjes bij mijn in bed gedaan, echt zooo liefJ!
Daarna rond 5 uur ging kindje S ook huilen, kindje R maar weer in bed gedaan en ze sliep gelukkig alweer door… Tot half 7 met kindje S in bed gelegen, zelf geen oog meer dicht gedaan…

Daarna maar uit bed gegaan, want alle kinderen moeten in bad, wel druk hoor allemaal! Maar vind het wel erg leuk om de kinderen in bad te doen, zijn ze weer lekker schoon & fris!

Om half 8 werd ik door een kennis gebracht naar mijn vrijwilligershuisje, want heb dan pauze van 7 tot 1 uur! Omdat onze vrijwilligersauto nog steeds niet terug is, moet het tijdelijk maar zo.
Heb veel gedaan in het huisje, omdat ik echt niet moe genoeg was om te gaan slapen had ik opeens een schoonmaak kick; Heb alle was maar gedraaid en opgehangen, mijn klerenkast maar eventjes opgeruimd want het was echt een bende! Keuken, wc, slaapkamer gedweild en nog stofgezogen.

Trouwens ze hebben alles uit de auto gejat; radio, mijn tas met daarin mijn vest & mooie camera, telefoon van Anne en een internationale rijbewijs van Manon! Ze hebben ook nog de nummerplaat om gewisseld, nou moet hij nog na gecheckt worden bij de verzekering ofzoiets, dus wanneer we de auto terug krijgen is ook nog maar een vraag!! Vind het best wel vervelend, want de auto is echt noodzakelijk, om de kinderen naar school te brengen en ook voor onszelf namelijk de boodschappen doen of als we ergens ander s heen willen gaan…

S’avonds hebben we een night tour at Durban gehad! Echt super gaaf om dat mee te maken… Je gaat met een agent door Durban heen rijden! Ik vond het echt heel indrukwekkend, schrok wel erg van het rijk & arm hier! Aan de ene kant van de weg zie je dikke villa’s staan en aan de andere kant van de weg zie je krotjes staan gemaakt van afvalhout en van golfplaten!
We zijn ook door townships heen gegaan, mensen wonen in afvalhouten hutjes met golfplaten, je ziet overal mensen lopen geen elektriciteit, alleen een container met douches erin en water en van die dixi’s waarin ze moeten plassen! Daarna zijn we nog verder gereden, daar zag ik allemaal mensen gewoon slapen op de stoep, schrok er wel erg van!! Ook zelfs kinderen van een jaar of 2 of misschien wel jonger lagen op de stoep te slapen!! Allemaal prostituelen langs de weg. Daarna gingen we naar het rijke gedeelde, echt z’n verschil ongelofelijk gewoon!

Vrijdag 26 augustus;
Vandaag hadden we lekker een dagje vrij van ons project! Maar uitslapen dat lukte niet echt, om half 8 was ik al weer wakker! Heerlijk eventjes gedoucht, en mijn spullen alvast gepakt voor het weekend naar Hluwhulwe… Daarna hebben we heerlijk in onze “tuintje” tijdschriften gelezen, want het was echt super mooi weer! Het was de bedoeling dat we rond 12.00uur werden opgehaald, maar zoals ze zeggen in Zuid-Afrika; In Nederland hebben we de klok en in Zuid-Afrika de tijd!
*Dus om 1uur kwam de gids dan ons eindelijk ophalen. En ja hoor 3 uur moesten we in de auto zitten en dan waren we pas in het park!
Vond het wel erg vreemd, bij de snelweg stonden allerlei kraampjes met van alles en nog wat te koop bijvoorbeeld; ananas, bananen, of gewoon waardeloze spullen waar je eigenlijk helemaal niks aan hebt, gewoon omdat de mensen zo wat aan hun extra’s konden komen!
Een uur of 5 kwamen we bij ons huisje aan, en ik vond het echt helemaal geweldig! Super mooi uitzicht en een erg leuk huisje op het park zelf waar we zouden gaan overnachten!
S’avonds gingen we lekker braaien (zulu woord voor BBQen), echt heerlijk gegeten…
Komt er opeens een hyena om de hoek kijken, hij had bij de buren naarst ons wat gestolen! Echt een heel mooi beest om te zien, maar vond het ook wel weer een beetje spannend! Hij was namelijk wel erg dichtbij!!!
9 uur maar met z’n alle naar ons bedje toen, want we waren wel erg moe! Heb onrustig geslapen (kwam volgens mij door die hyena), Manon heeft mij weer veel horen praten in mijn slaap!
Zaterdag 27 augustus;
5 uur ging de wekker weer, goh altijd dat vroege opstaan! Nou dan maar gauw in de douche stappen om wakker te worden, een kopje thee en op zoek gaan naar de big 5!
Ik keek echt mijn ogen uit hoe mooi Hluhluwe wel niet was en echt wat een groot en mooi gebied!
We hebben 12uur lang in de auto gezeten en rondgereden in dat park, wel een lange zit hoor maar dat had ik er ook wel zeker voor over om de big 5 maar te kunnen zien!
We hebben deze dieren gezien; Zebra’s, giraffe, buffel, antiloop, neushoorn, soort van zwijn, hyena, olifant en nog wel wat meer dieren! Maar de big 5 was nog niet compleet, want we misten de leeuw en de luipaard nog! S’avonds om 18.00uur aangekomen bij de backpackers echt heel leuk om het een keer mee te maken om daar te gaan slapen! We hebben lekker spaghetti gegeten met een stukje stokbrood en dat hebben we gezellig met z’n alle om het kampvuur opgegeten, daarna nog marshmallows gegeten,maar vind dat dus echt niet lekker! Nog eventjes een drankje gedaan om het kampvuur en we zijn 9 uur maar gaan slapen want de volgende dag ging de wekker alweer om 5 uur!

Zondag 28 augustus;
We zijn van 6 tot 12uur in het park geweest, we hebben veel meer olifanten gezien! En dan ook eindelijk een leeuw! Helaas hebben we de luipaard niet kunnen vinden, maar ben al heel erg blij dat ik zoveel dieren wel heb kunnen zien! We hebben heerlijk in het park geluncht namelijk een gebakken ei met champignons en spek. En s’middags een lekker broodje hamburgen. En ja hoor toen hadden we natuurlijk weer pech, ach waarom ook niet kan ik er ook nog wel bij hebben! De auto van onze gids was kapot, iets met de bandenspanning ofzoiets dacht ik! Dus met z’n 8en gepropt in de auto nog 2 uur rijden richting huis en dan half 5 waren we eindelijk thuis! We hebben heerlijk pizza besteld en zijn maar vroeg naar bed gegaan!

Dinsdag 30 augustus;
Hebben we gezellig met alle kleintje gezwommen in het zwembadje, het water was wel koud maar wel erg leuk!

Woensdag 31 augustus;
We hebben vandaag een vrijwilligersdag gehad, het was erg interessant om te zien hoe die andere projecten eruit zien… Maar uiteindelijk heb ik gelukkig toch de goede beslissing genomen, en daar ben ik blij om! Alhoewel ik Bobbi Bear ook wel heel interessant vind! S’avonds zijn we gezellig met alle vrijwilligers uit eten geweest, heb heerlijk gegeten!

Donderdag 1 september;
Nu is het officieel lente in Zuid-Afrika, heerlijk laat het mooie weer maar komenJ! We hebben vandaag de verjaardag van een kindje hier gevierd, hij werd 4 jaar! We hebben ook een cadeautje voor hem gekocht… En lekker taartje gegeten…
Internet is echt super sloom met oploaden, dus ik doe er de andere keer wel wat meer foto’s bij!
Bedankt voor alle lieve reacties, alleen ik kan op deze site niet terug reageren op jullie vragen!
Dikke kus vanuit Zuid-Afrika!

(origineel bericht op be-more.nl)