(origineel bericht op be-more.nl)
Durban by night en Hluhluwe
Inmiddels kan ik jullie vertellen dat week 2 ook al om is! En wat heb ik weer lekker veel gedaan ![]()
<strong>Durban by night</strong>
Maandag avond heb ik de durban by night tour gedaan. Je wordt dan door een politie agent in zijn eigen auto door durban rond gereden terwijl hij van alles verteld over de geschiedenis en de plekken die hij laat zien. De townships en informal settlements waren heel erg indrukwekkend. Sommige verhalen waren echt schokkend. Zo gaat het bijvoorbeeld heel veel over de FIFA, en of dat nou goed was voor Zuid-Afrika of niet. Het stadion van Durban heeft miljarden Rand gekost en de kosten zijn er nog steeds niet uit gehaald. Naast het stadion staat een rugby stadion wat maar 12.000 stoelen minder heeft, maar wat had kunnen worden uitgebreid. Al met al heeft ZA dus verlies gedraaid maar wat ik het ergste vond was dat de overheid tegen het volk moest zeggen: “Sorry but there is no money for HIV treatment at this moment”. Rondom Durban heeft zo’n 51% van de mensen HIV, maar met je juiste medicijnen kun je daar mee leven. Het is een levenswijze. Voetbal was echter belangrijker en voor de medicijnen was toen dus geen geld meer. Ook zijn er mensen uit hun settlements verbannen en op andere locaties weer neer gezet. We hebben ook de drugswijken gezien, de slaapplaatsen van de daklozen enz enz. Al met al was het vooral heel erg indrukwekkend.
<strong>
</strong>
<strong>Werkweekje
</strong>Verder was het een rustig werkweekje, het kantoor van OneVoice gaat verhuizen en dus is het op het moment ietwat chaotisch omdat er van alles geregeld moet worden voor de verhuizing. Ik heb mijn wekelijkse meeting met de Managing Director gehad, Wilme (regio coördinator van Be-More) is ook nog even gezellig langs geweest, ik ben heerlijk wezen lunchen en heb eindelijk goede dichte schoenen gevonden voor als het weer gaat gieten. Verder ben ik druk bezig met de social media en met het verzinnen van fundraisers.
<strong>
</strong>
<strong>Hluhluwe Umfolozi Game Park
</strong>Of te wel: SAFARI!! Eindelijk! Op vrijdag werd ik om kwart voor 1 opgepikt en gingen we met 2 auto’s en 10 vrijwilligers op weg naar het safaripark<strong>.
</strong><u>Dag 1
</u>
We kwamen ergens tussen 3 en 4 uur ongeveer bij het park aan. Er loopt 1 weg door het park waar je niet voor hoeft te betalen, dat is eigenlijk gewoon een stuk snelweg dat in het park kwam te liggen toen de 2 parken (hluhluwe en umfolozi) samen gebracht werden. Na zo’n 4 minuten rijden stonden er al twee olifanten langs de weg! Iedereen helemaal enthausiast en door het dolle heen. Gelukkig leken de olifanten dat wel gewend te zijn en lieten ze zich niet door ons storen. De eerste safarikiekjes waren dus al snel gemaakt. Een paar minuten later zagen we in de verten een giraffe door de bomen lopen, en konden we op een andere heuvel een kudde gnoes zien grazen. Eenmaal bij de echte ingang hebben we nog een wrattenzwijn gespot en een hoop vogeltjes gezien. Niet veel later zagen we de eerste impala’s, buffels, neushoorns, en zebra’s. We hadden dus al aardig wat gezien!
<strong>
</strong>
Eenmaal aangekomen in het kamp konden we ons allemaal in onze tenten installeren. Nu zeg ik tenten maar het waren eigenlijk gewoon huisjes van bamboo en tent. En nog best luxe! Iedere tent een eigen douche en wc en lekkere stevige bedden. Na de braai (bbq) ging iedereen uiteindelijk weer naar zijn eigen tent. En ik had net mijn pyjama aan toen de tourguide om snel kwam halen: there’s a hyena at our tent come quick!. Snel mijn spijkerbroek weer aan en met zijn allen terug naar waar we hadden gegeten. En ja hoor, daar stond de hyena, aan het rand van het hoge gras, zijn ogen lichtten op toen er een zaklamp op scheen en daarna was hij weg. Iedereen ging weer op de veranda zitten en hield zich stil… Pas toen we weer op relaxte toon aan het praten waren liep de hyena opeens vlak voor mijn neus langs de veranda opzoek naar lekkers. Niet veel later hebben we aan de andere kant van de tent nog een grotere hyena gespot en toen was het wel tijd om te gaan slapen.
<strong>
</strong>
<u>Dag 2</u>
Na een nacht vol donder en bliksem (maar gelukkig geen regen), zaten we alweer super vroeg in de auto’s. Om 6 uur mochten we het park weer in we zaten dan ook allemaal kwart voor 6 weer in de auto. Na ong een kwartiertje lagen er twee prachtige mannetjes leeuwen langs de rand van de weg te relaxen! Wij konden ze helaas niet heel goed zien vanuit onze auto maar we hebben toch wat mooie foto’s kunnen maken. Geweldig hoe die beesten zo relaxt kunnen zijn terwijl auto na auto vlak voor ze langs rijdt. Toch kregen ze er genoeg van en gingen er na een tijdje vandoor. De rest van de dag hebben we nog zo ontzettend veel gezien! Het weer viel reuze mee en het lage gras maakte het mogelijk om veel verder te kijken dan normaal. We zijn door een grote kudde olifanten gereden, hebben onwijs veel impala gezien, gnoes, buffels, zwijntjes, vogels, zebra’s, neushoorns en giraffen. De tourguides bleven nadrukkelijk herhalen dat dit heel uitzonder was en je normaal niet zo veel dieren zag. Niet lang geleden is een heel stuk van het park afgebrand, ongeveer 1 kwart a 1 derde van het park was vernield. De laatste brandjes zijn een maand geleden uit gegaan. Door de hevige regen van de laatste tijd is het gras nu weer gaan groeien en daar komen de dieren maar al te graag op af! Hoogtepunt van de dag was toch wel de cheeta die we op aanwijzing van een andere gids hebben gevonden. Cheeta’s zie je bijna nooit (net als luipaarden, nijlpaarden en afrikaanse wilde honden) maar er lag er toch echt eentje tussen de afgebrandde boompjes in het verse gras te suffen. Aan het eind van de dag hebben we ook nog een boom vol met gieren gezien, en als je met de verrekijker keek kon je ook de eieren in het nest zien liggen.
<strong>
</strong>
<u>Dag 3</u><strong>
</strong>De tweede overnachting vond plaats bij een backpackers buiten het park. Net toen ik geirriteerd stond te mopperen omdat de douche koud werd op het moment dat mijn haar vol shampoo zat, stortte het onweer zich op ons los. Terwijl ik snel nog mijn haar uitspoelde onder ijskoud water kletterde de regen op ons neer en flitste de bliksem ons om de oren! Zelfs de gekko die me in de badkamer gezelschap had gehouden ging er snel vandoor. Onder het afdak hebben we met zijn allen spaghetti bolognese gegeten en nog lekker met zijn allen zitten kletsen. Waarna iedereen terug is gerend naar de slaapplaatsen om vroeg te gaan slapen.
<strong>
</strong>
Om half 6 stond iedereen wel weer zo’n beetje klaar voor vertrek. Maar het weer beloofde niet veel goeds, het was gewoon rotweer. Het regende en soms hoorde je de donder nog uit de verte komen. We hebben wel nog 2 olifanten gezien, wat zebra’s, buffels en impala maar dat was het. Na een tijdje rondrijden zijn we gestopt voor ontbijt en hebben de gidsen ons twee keuzes gegeven: of we rijden nog de hele ochtend door het park, of we gaan naar een andere plek om daar nijlpaarden te zoeken (met de kans dat ze er helemaal niet zouden zitten). Na wat overleggen werd iedereen het wel eens: op naar de nijlpaarden! Na nog een uur om het park uit te komen, en een uur om bij het andere natuurgebied te komen, hebben we daar dan toch de nijlpaarden gezien! Ze lagen dicht bij elkaar in het water en zo nu en dan kwam er een wat omhoog om eens even lekker te geeuwen. Op weg naar huis hebben we nog een grote krokodil in de rivier gezien en wat struisvogels langs de weg. Mijn weekend kon in ieder geval niet meer stuk!<strong></strong>
<strong>
</strong>
Voor alle mensen die met be-more naar Durban gaan is deze safari trip zeker een aanrader! Maar houd er wel rekening mee dat wij deze keer uitzonderlijk veel gezien hebben en echt heel veel geluk hebben gehad. Het gras gaat straks weer groeien en dat zal het een stuk lastiger maken om de dieren in het gras te zien liggen. <strong>
</strong>