Door omstandigheden was ik in oktober 2009 een week in Noord-Nigeria. Vlak voor vertrek kreeg ik nog een mail dat ik “niet hoefde te gaan aangezien minbuz niet-essentiele reizen naar Nigeria afraadt”. Ik stond erop toch te gaan want ik had de kans de oudste stad met de oudste markt van West-Afrika te bezoeken: Kano in het islamitische noorden.
Op een zondag heb ik een bezoek gebracht aan de vele soorten kerken die in de christelijke wijk van Kano staan. Allerlei stammen organiseren hier in hun eigen taal kerkdiensten en ik vond het een vrolijke en hartverwarmende ervaring hier eens te gaan kijken. Allerlei mensen verwelkomden mij in die kerken. De dominee gordt meestal zelf de elektrische gitaar om, maar grotere kerken hebben een speciale band en een speciaal koor.
Ook bracht ik een bezoek aan de oude indigo-putten in de stad, waar al sinds honderden jaren touaregs komen om blauw textiel te kopen. Ook was er een oude slavenmarkt, want er is ook een stroom slaven van West-Afrika door de Sahara naar o.a. Libie geweest.
Kano is een zeer chaotische stad met grote luchtvervuiling en ook overal op straat zie je heel veel troep liggen: het is er nog erger dan in b.v. India, alhoewel je je dit nauwelijks kunt voorstellen.
Bijzonder is wel weer dat ook de straten van het “industrieterrein” omzoomd worden door grote groene bomen, die nog wat schaduw geven.
De mensen zijn overstelpend vriendelijk hier in Nigeria en allemaal ongelooflijk slim en intelligent: de mensen hebben gewoon meteen door wat je bedoelt en wilt en ze kunnen allemaal razendsnel denken: een verademing.
Overal zijn de mensen bijzonder vriendelijk, beleefd, voorkomend en hulpvaardig. Ik was in Nigeria om de klantvriendelijkheid en service van bepaalde bedrijven te testen en ik denk dat de Nigerianen op wereldniveau echt het allerbeste scoren op dit gebied!
Vlak voor mijn vertrek hebben enkele lieden nog wel geprobeerd mij “af te persen”, een Nigeriaanse traditie, schijnt het. Ik ben ze echter te slim af geweest en heb daarna de benen genomen naar het vliegveld!