Nieuwe wetten in Ghana

Recentelijk zijn er in Ghana een paar nieuwe wetten van kracht geworden die misschien relevant zijn voor lezers van dit forum.
Als je per jaar langer dan 9 maanden in Ghana verblijft heb je een identiteitskaart nodig. Ook al heb je een visum, een residentpermit of een workingpermit. Deze identiteitskaart kost $ 120 en is 1 jaar geldig. Daarna kan hij worden verlengd voor $ 60.
En verder, roken in “public areas” is voortaan verboden. En ook op straat of in de auto als de ramen open zijn. Boete: 9000 GHcedis of 3 jaar gevangenisstraf.

Hallo Aplaku

voor roken was al bekend dat het zeker verboden ging worden daar waren ze al langer aan het debatteren. Ik las het het gisteren 10-6-2013 op ghanamma.com en ook op andere websites…maar ik kan nergens vinden over de boete van 9000 GHC en de 3 jaar gevangenisstraf… er staat wel dat men een boete of gevangenisstraf kan krijg maar hoeveel en hoelang zie ik nergens.

gelukkig rook ik niet en heb er ook geen last van.

u heeft het verkeerd begrepen over de ID kaart het is als je langer dan 90 dagen wilt blijven dan moet je registreren voor een ID kaart. en als mensen niet registreren en ze worden aangehouden door de politie of wat dan ook, dan kunnen ze een boete krijgen voor de aantal dagen dat ze niet hebben geregistreerd, ID kaart hebben ( illegaal ) zijn.

[TABLE=“class: contentpaneopen, width: 877”]

Tuesday, 23 April 2013NIA Outlines Steps For Registration Of Foreigners

The National Identification Authority (NIA) has outlined steps for the registration of foreign nationals living in the country for more than 90 days and those who are permanently resident in the country for their Non-citizen card.The exercise is under the Foreigners Identification Management System (FIMS), in pursuance of the NIA’s mandate under the NIA Act, 2006 (Act 707), the National Identity Register Act, 2008 (Act 750) and the National Identity Regulations, 2012 (L.I. 2111).Mrs Bertha Dzeble, Head of Public Relations, NIA, in an interview with the Ghana News Agency said all eligible foreigners would first purchase a FIMS scratch card at any of the NIA certified registration centres for 120 dollars.Mrs Dzeble explained that, the applicant then fills out the forms with his or her biographic information and direct the forms to a registration officer for processing.She added that a Data Entry Officer would enter the data on the application form onto the database of the mobile and the biometric data of the applicant like finger prints, a photograph and a signature on an electronic pad which would be captured using the Registration Workstation.Mrs Dzeble said once that was done, the foreign nationals verifies and validates the data captured and a Non-citizen card would be issued instantly.“The exercise would assist the state to know exactly who lives in Ghana and also to give a better idea about the numbers and real identities of all eligible foreign nationals living in Ghana”, She added.

Mrs Dzeble said the FIMS was not meant to abuse or discriminate or repatriate foreigners, adding that, its ultimate goal was rather for their protection and well being.She said foreigners who stayed in the country for a cumulative period over 90 days in one year without registering under the FIMS would pay a penalty of an amount for the number of days stayed in the country illegally.“Non-compliance may result in deportation as specified under the Ghana Immigration service regulations”, she added.The NIA was set up in 2003 under the Office of the President with the mandate to issue national ID cards and manage the National Identification System with its mission of adopting a cutting-edge technology to provide client-based identification services for socio-economic development, good governance, safety and security for all citizens and legal residents.

Source: GNA

[/TABLE]

Inderdaad heb ik me vergist. Voor een ID-kaart geldt een verblijf van meer dan 90 dagen per jaar. Met dank voor de correctie.
En even als toevoeging, dat verblijf hoeft niet aaneengesloten te zijn. Het geldt ook voor personen die regelmatig op en neer reizen, maar uiteindelijk totaal 90 dagen per jaar in Ghana verblijven.

Voor een ID kaart / registreren moet je bij de NIA Head office in Accra zijn. Het kantoor ligt dichtbij de Tetteh Quarshie interchange en de CAL bank Headquarters en dicht in de buurt van de Nederlandse ambassade.

zonder deze ID kaart kan je geen bank rekening openen, Auto huren/kopen , registreren van je Ghana simkaart, land kopen, etz

Ik ben bij de CAL bank (hoofdvestiging) geweest. Niet te geloven!!! Echt, perfect georganiseerd. Binnen een half uur was alles geregeld en stond ik met een IDkaart weer op straat.

U heeft er al één gefeliciteerd , Dat is echt snel binnen een half uur… dat mag in de krat ( groot nieuws, betreft snel werken )

Ik ga weer in December naar Ghana dan pas kan ik er één halen.

Is het een plastiek pasje zoals een bankpas of gewoon een papiertje ?

Gewoon zoals een bankpasje. Je hoeft alleen maar je paspoort (met stempel voor stempel voor visum of andere verblijfsvergunning) bij je te hebben. Geen pasfoto’s, want die worden ter plekke gemaakt.
By the way, ik ben ondertussen wel benieuwd wie je bent. Ik zit op dit moment in Antwerpen. 0494030449

Nogmaals met excuses voor de fouten.
Gewoon zoals een bankpasje. Je hoeft alleen maar je paspoort (met stempel voor visum of andere verblijfsvergunning) bij je te hebben. Geen pasfoto’s, want die worden ter plekke gemaakt.
By the way, ik ben ondertussen wel benieuwd wie je bent. Ik zit op dit moment in Antwerpen. 0494030449

Er is hier in Antwerpen een Marcel die al sinds 1986 veel in Ghana is (kennis van Bart Abokobi). Maar ik denk niet dat het om marcelvr gaat. Als je zijn telefoonnummer hier in Antwerpen wil, stuur je maar een PB.

Hallo

Nee , Ik ben niet de Marcel die in Antwerpen woont, Ik woon in Zwolle ( Nederland ) Ik stuur je een PB,
Ik ben ook benieuwd wie jij bent…

Groet, Marcel