Ik vertrek met mijn vriendin binnekort voor een weekje naar Gambia. Nu is er recent wat onduidelijkheid ontstaan over welke reisdocumenten we nodig hebben voor onze reis naar Gambia.
We hebben bij het boeken van onze reis vertrouwd op de informatie beschikbaar op de website van de ambassade van Gambia in Brussel. Hierop staat te lezen dat mensen met de Belgische nationaliteit voldoende hebben aan hun elektronische identiteitskaart om naar Gambia te reizen. Dit werd telefonisch bevestigd na een telefoontje aan de ambassade.
Omdat er her en der tegenstrijdige informatie te vinden is over dit topic, heb ik nogmaals gebeld naar de ambassade en gevraagd om een bevestiging hiervan op papier/mail te krijgen, zodat we dit kunnen gebruiken moest er toch iemand een probleem van maken. Dit konden ze volgens de persoon aan de lijn niet doen en ze verwezen met door naar Buitenlandse zaken, die mij op hun beurt weer doorverwezen naar de ambassade.
Daarom had ik graag eens gevraagd of dat er hier mensen zijn op het forum die reeds naar Gambia zijn gereisd met enkel hun elektronische identiteitskaart.
Gelieve enkel te reageren als u zeker bent van de informatie die u verstrekt. Daarom ben ik ook eerder op zoek naar mensen die reeds met hun elektronische identiteitskaart naar Gambia hebben gereisd en dus 100% zeker zijn van de informatie.
hou het maar op een normaal paspoort,ik heb nog nooit iemand met een ID kaart in Gambia weten in komen.Het wordt telkens afgestempeld.
Ik ben net terug in België en ga terug op 30 januari, ik wil het wel eens proberen ,ik laat je het resultaat wel weten .>>>
Bedankt voor je bericht. Als ik er nog de tijd voor had gehad, had ik voor de zekerheid ook nog een paspoort gaan halen. Het is echter zo dat onze twijfel maar vorige week is ontstaan (na het krijgen van tegenstrijdige informatie) en we nu enkel nog een dringende reispas kunnen aanvragen met een extra kost van 255 EUR per persoon.
Ik heb vanmorgen gebeld met de vriendelijke mensen bij Schiphol die me hebben doorverwezen naar de website van KLM. Hierin kan je al je gegevens ingeven (nationaliteit, land van vertrek, land van aankomst, …) en daarin staat duidelijk vermeld dat een paspoort nodig is, met uitzondering van Belgen die een elektronische identiteitskaart hebben.
Deze informatie komt rechtstreeks van IATA en wordt dagelijks geupdate. Ook op IATA is een tool waarmee je kan opzoeken welke documenten je nodig hebt. Vul ze in als zijnde een Belg en een elektronische identiteitskaart is voldoende, probeer het als Nederlander en je moet een paspoort hebben.
Ik heb het gelezen en verbaas me hier wel over.
Toch zou ik goed navraag doen of die kaart, net zo als een nederlands paspoort, bij terugkomst ook nog 90 dagen geldig moet zijn.
Zoals het er staat kom je Gambia op papier binnen, ik hoop voor je dat de realiteit ook zo voor je is, maar het zou me niet verbazen als ze je tegenhouden of toch moet betalen.
Een fijne tijd in Gambia toegewenst.
Bedankt voor je bericht. Ik heb de laatste weken meerdere keren gebeld met de ambassade van Gambia in Brussel, Buitenlandse zaken, reisorganisaties en nu gisteren met een soort dienst van de douane van Schiphol. Allen bevestigden ze dat een elektronische identiteitskaart voldoende is als Belg om naar Gambia te reizen. Wel moet deze na aankomst een bepaalde periode geldig zijn.
Aangezien er weinig informatie over te vinden is, zal ik mijn bronnen hier vermelden voor mensen die net zoals ik op zoek waren naar informatie. Na terugkomst van Gambia (hopelijk na een week en niet na een dag :)) zal ik ook nog een update achterlaten.
Ik zou je adviseren ;neem voldoende copies van de vermelde bronnen die aantonen dat je met je ID kaart alleen in Gambia binnenraakt , Gambia is geen gewoon land !Elke gelegenheid die zich aanmeld om iets bij te verdienen wordt door elke ambtenaar met beide handen aangegrepen .
Ze zullen alvast geld vragen om je toe te laten ! GEEF NIET TOE! Bluf en beweer iemand te kennen die hen moeilijkheden zal bezorgen als ze je niet toelaten!
Wanneer vertrek je? Ik kan je alvast een nummer bezorgen van iemand die wel op hen zou kunnen inpraten.
Bedankt voor de tip.
Ik wilde inderdaad van elk mogelijke bron kopies meenemen. Mijn vriendin is al enkele keren naar Burkina Faso en Senegal geweest, dus zij kent de manier van werken ook al wel een beetje.
Een nummer mag altijd, het enige lastige is dat we rond middernacht pas aankomen in Banjul. Dan zet ik liever niemand uit hun bed
Ik heb het gelezen gisteren en je hebt beslist gelijk voor België, maar er staat niet bij of je reisdocument ook nog een half jaar geldig moet zijn na terugkomst in je thuisland. Dat is nl met Nederland wel zo en dit zou ik nog wel goed proberen te achterhalen.
Maar ik ben ook bang dat ze je om geld gaan vragen … denk je ook wel aan je vaccinaties en malariatabletten en een cholerastempel?
Ze hebben mij er echt nooit naar gevraagd, maar ik kan me voorstellen dat ze het je nu extra moeilijk gaan maken en als je dan dat stempel ook niet hebt, het je nog lastiger maken.
Ik zeg dit niet om je bang te maken hoor, want dat moet niet.
Ik ben laatst in Turkije geweest en vond daar de douane lastiger dan Gambia, dus wat dat betreft. Gewoon rustig en eerlijk blijven!
Toch wel lastig voor jullie, die onduidelijkheid.
In ieder geval nogmaals veel plezier, ik hoop oprecht dat ik in maart kan gaan.
Vaccinaties voor Gele Koorts, DPT en Hep A heb ik 2 weken geleden laten zetten, bij mijn vriendin waren ze nog in orde. Ook de cholerastempel en malariatabletten zijn in orde.
Onze identiteitskaarten zijn minstens nog een jaar geldig, dus dat zou in principe geen probleem mogen zijn.
We waren redelijk ongerust tot ik de informatie van IATA gevonden heb. Deze zijn op dat vlak wel een autoriteit. Nu houden we rekening met het feit dat ze geld uit de situatie gaan proberen slaan, maar weten we wel dat we volledig in ons recht zijn.
Naar Gambia reizen als Belg met enkel een identiteitskaart is geen probleem. Iedereen is op de hoogte van deze regelgeving en je wandelt de controle posten eenvoudiger door dan mensen met een reispas. Dit geldt momenteel enkel voor inwoners van Belgie met de Belgische nationaliteit.