Ik ga voor het eerst op vakantie naar Afrika en heb eigenlijk een aantal praktische vragen. Heb al een aantal dingen gelezen over Gambia, onder andere op dit forum, maar ik zou graag een aantal dingen nog iets helderder willen hebben.
Kun je nu het beste betalen met Visa, travelercheques, of contant geld?
Als je contant geld meeneemt, kun je dan het beste wisselen in Nederland, het vliegveld in Banjul, of bij lokale wisselkantoren?
Kun je met Eurocard/Mastercard echt niet terecht? (Ik zit bij de Rabobank en daar doen ze nogal moeilijk over een Visa-kaart.)
Er is een kans dat ik ook Senegal ga bezichtigen; zijn er dan dingen waarop ik moet letten? (Bijv. extra vaccinaties, of een visum.)
Bij voorbaat dank! Heb er erg veel zin in. Een keer wat anders dan Spanje en Griekenland.
Hey hallo,
Ik vertrek zondag voor 3 maanden naar Gambia dus als je nog een gids nodig bent ofzo dan laat het maar weten.
Ik ben er afgelopen jaar 1x 2 weken geweest.
Vrienden van mij komen er vandaan dus is het makkelijk om dingen buiten het touristische oogpunt te bekijken, heerlijk.
Je kan eigenlijk alleen met contant geld in Gambia betalen.
Het beste kan je contant geld mee nemen en daar wisselen bij een bank.
Goedkoper is het bij “iemand op straat” maar dat is eigenlijk niet toe gestaan en zou ik in eerste instantie ook niet doen.
Pas als je er mensen kent of er langere tijd bent.
Als je naar Senegal gaat let er dan op dat je een Cholera stempel hebt in je inenting boekje want anders kan je nog al problemen krijgen.
Ik weet dat je visum vrij voor 28 dagen in Gambia kan verblijven en ik heb gehoord dat je na die 28 dagen je even de grens van Senegal over gaat en je weer een nieuwe 28 dagen kan blijven, maar dit weet ik niet precies.
Dit verneem ik wel als ik er ben.
Als je nog verder tips nodig bent, laat het dan snel weten voor ik ben gevlogen :)>>>
Groetjes,
Evelien
Hallo Ralph,
Betalen met een creditcard is haast niet mogelijk.
In enkele hotels kan je met Visa betalen, maar dan wordt het eerst teruggerekend naar ponden en kost je dus meer.
Travelercheques zijn mogelijk en worden door de wisselkantoren gewoon omgewisseld, maar je krijgt er altijd minder voor dan gewoon euro"s.
Dus het advies: Euro’s meenemen, die goed verdeeld bewaren zodat je niet bij diefstal gelijk alles kwijt bent.
Zelf heb ik altijd één travercheque bij me voor noodgevallen. Verlies en diefstal zijn daarvan verzekerd.
Ik adviseer je om niet te bezuinigen op malariapillen, want malaria is DODELIJK.
Wees niet bang voor Bumsers en Huslers, wees resoluut met het afwijzen en doe of je al jaren in Gambia komt, maar blijf vriendelijk. Dan heb je het minste last van ze.
Het is in het belang van het land om niet om te gaan met je geld zoals je thuis gewend bent.
Een Gambiaan verdient ongeveer EEN EURO per dag. Geef dus geen fooien van een paar dagsalarissen.
Als je mensen wilt helpen geef ze een zak rijst, suiker of bv. olie om in te bakken.
Houd er rekening mee dat bijna iedereen die je aanspreekt wat van je wil.
We worden vaak gezien als lopende portemonnees.
Ze hebben òf een zieke moeder of kind, òf een kind dat niet naar school kan omdat er geen schoolgeld is, enzovoort.
En… blijf niet aan de kust hangen maar als je de echte Gambiaan wilt leren kennen ga dan het binnenland in.
Daar zie je hoe ze nog echt leven.
Verbaas je en geniet van het land en zijn volk.
Wees een ambasadeur van Nederland of Belgie. Dan zien ze je graag terug en wil jij vast vaker gaan omdat je besmet wordt met het virus dat GAMBIA heet.