Nodige reisdocumenten ?

Hiiiiiii,

Binnen enkele maanden, vertrekken we 11 dagen richting Gambia.
Ik heb al links en rechts gekeken en ik vind wel 10 websites waar de nodige reisdocumenten op verzameld staan maar helaas telkens anders…
De ene zegt dat enkel het Belgische id nodig is, de andere spreekt dat hij minstens nog 6 maand moet nodig zijn na verlaten van Gambia, de andere spreekt van een nodig reispaspoort, en af en toe zie je staan dat beide nodig zijn. HELP ?! Wie weet wat echt nodig is ?

Wij zijn een Belgisch koppel in het bezit van een Belgische id (maar die is geen 6 maand meer geldig na vertrek in Gambia) en we hebben beide een geldig reispaspoort.
Ohja, we vertrekken vanuit Schiphol.

Bedankt voor jullie advies !
grtjs!

Of je Belg of Nederlander bent je moet in het bezit zijn van een paspoort die nog minstens 6 maanden geldig is als je Gambia binnenkomt, met minimaal één lege pagina voor een stempel.
Een id kaart is niet voldoende.

En op de Nederlandse id kaarten staat achterop voor welke landen die geldig is. Daar staat Gambia niet bij iniedergeval, ik weet niet hoe dat in Belgie is…

Oh nou ik kijk op deze site: http://diplomatie.belgium.be/nl/Diensten/Op_reis_in_het_buitenland/reisdocumenten/
en daar staat dat je OOK met een id kaart naar Gambia kan. Hmmz nou weet ik het ook niet meer hoor.

MAAR als jullie vertrekken vanaf Schiphol zou ik voor een paspoort gaan.

Reizigers die de Nederlandse of de Belgische nationaliteit bezitten, hebben geen visum nodig. De reiziger moet in het bezit zijn van een paspoort met een geldigheid van minstens zes maanden bij inreis van Gambia, met minimaal één lege visumpagina.
Neem geen risico want u wordt tegengehouden op Schiphol bij de paspoort controle en de daaruit voortkomende kosten zijn voor u.
Reizigers van andere nationaliteiten kunnen het beste even informeren bij de Nederlandse consuls of de Gambiaanse ambassade in Brussel.
Een geldig paspoort is vereist (een identiteitskaart is NIET voldoende). Bij aankomst in Gambia krijg je een stempel in je paspoort dat een verblijf toestaat voor de lengte van de vakantie met een maximum van 4 weken.
Wanneer je via een ander (Afrikaans) land Gambia binnenkomt, bijvoorbeeld via Senegal, is het bezit van een internationaal inentingsbewijs vereist. Het is (zéker op het vliegveld) niet onwaarschijnlijk dat je het moet tonen. Na excursies door Senegal is men over het algemeen soepeler, maar de verplichting is er niet minder om.

En een stempel op je ID-kaart blijft niet zitten :wink:

Bedankt voor de info, iedereen !

Nog even verduidelijking bij mijn vraag;

-een geldig reispaspoort hebben we reeds maar onze Belgische identiteitskaart is GEEN 6 maand meer geldig na onze reis.
Moeten we een nieuwe aanvragen of is ENKEL de geldige reispaspoort voldoende volgens jullie en heeft de Belgische ID dan geen belang ?

Wederom bedankt! :slight_smile:

Ik zou alleen voor het paspoort gaan en je id thuis laten.