Wij zijn alweer aan het kijken voor onze volgende vakantie bestemming! In september hebben we 3 weken een rondreis gemaakt in Nicaragua en nu zien wij op de wereldkaart het land Gambia staan! Op TUI staan last-minute prijzen, en dan verblijf je 9 dagen in Gambia waarvan 2 dagen reis dagen worden (ga ik vanuit) onze eerste vraag: Is dit genoeg om alle bezienswaardigheden te zien.
Mijn (Johan) tweede vraag is: Gambia heeft niet zoals Zuid-Afrika, de big 5. Wat trekt het land qua dieren?
Moeten wij ons ook inenten tegen malaria? (geen idee of dit in Gambia voorkomt) of andere enge ziektes waar we rekening mee moeten houden?
En is er nog informatie wat we moeten weten voordat we de reis boeken?
zitten in die 9-daagse reis de twee reisdagen inbegrepen dan? Wij adviseren altijd om logies- ontbijt te boeken voor Gambia en de trips ter plaatse via een gids die je zelf ter plekke uitzoekt. Als je via bijv. Tui je trips maakt is het een stuk minder leuk en houdt de lokale bevolking er weinig aan over.
In principe kun je in twee dagen een goed beeld van Gambia krijgen. Alles zien is natuurlijk onmogelijk, maar als je slechts twee dagen gaat zijn twee reisdagen prima. Je moet ook voldoende tijd over houden om te relaxen. Boek je een hotel in Kololi dan ga je 's avonds voor 15 euro uit eten met z’n tweetjes waarbij je kunt kiezen uit 1 van de vele restaurantjes op de strip. Stel je bij die ‘strip’ niet teveel voor hoor
Gambia is hèt vogelland bij uitstek. Apen ontkom je niet aan en eventueel een neushoorn in de Gambia rivier als je een wat verdere trip maakt.
Gambia bezoek je vooral voor het aangename weer en zijn bevolking. Het is The Smiling Coast of Africa
In Gambia komt malaria voor. Een bezoek vooraf aan de GGD voor inentingen en malariapillen horen daar wel bij dus. Dat kan nog in de week voor vertrek hoor…
Voor de rest gewoon op je af laten komen en genieten. Na 6 uur vliegen zit je in tropisch Afrika en valt alle stress van je af.
Super bedankt voor uw reactie!
Ik bedoelde eigenlijk met de twee reis dagen dat dit twee dagen worden van vliegen en taxiën (de eerste dag en de laatste dag) dan ben je die kwijt van de 9 dagen dan hou je 7 dagen over om Gambia te zien! Maar dan praat ik nu over een Last-Minute reis met TUI, Had het misschien beter moeten opschrijven.
Op Tripadviser staan inderdaad al leuke uitjes die we kunnen plannen! Weet u misschien of er ook een mogelijkheid is om misschien de buurlanden te bezoeken?
Ik hoor vaak van andere mensen dat de mensen uit Afrika echt heel vriendelijk zijn en je geen kwaad zullen doen, in Nicaragua werd het bijvoorbeeld afgeraden om in bepaalde plaatsen te komen ivm de onveiligheid (tuurlijk elk land heeft wel iets onveiligs) maar heeft Gambia dat ook dat ze bijvoorbeeld plaatsen afraden om te komen vanwege onveiligheid voor toerisme?
Bedankt voor de duidelijke reactie! Hier kunnen we wat mee!
Ik snap hem nu Een week is kort, maar geen reden om niet te gaan. Ondanks dat het slechts 6 uur vliegen is ben je inderdaad wel 2 dagen van je vakantie kwijt aan het reizen. Ik reis ook altijd met Tui naar Gambia tegenwoordig. Gambia wordt volledig omsloten door Senegal en heeft dus maar 1 buurland. Senegal bezoeken is goed mogelijk. Dat doe je samen met je gids. Of het de moeite en het geld waard is vraag ik me af hoor… Ik zou het tijdens een zevendaagse reis niet doen en gewoon 2 dagen lekker op pad gaan met een gids om Gambia te verkennen. De volgende keer dat jullie terugkomen en bijvoorbeeld twee weken gaan kun je wat langere trips maken.
In Gambia kun je je overal vrij bewegen. Criminaliteit komt er amper voor. Onveilige gebieden zijn er eigenlijk niet, al wordt het afgeraden om 's avonds in het donker het strand op te gaan…
Als je op zoover kijkt zie je verschillende aanbieders voor Gambia reizen.
Sommige gaan ook met Corendon en rekenen geen boekingskosten.
Geniet ervan[emoji41]
Klopt wel enigszins wat Rian zegt. Corendon vliegt 's morgens vroeg, aankomst in de middag en dus bij daglicht. Aankomst terug op Schiphol is dan 's avonds laat. De dag van aankomst ben je dan dus niet in het geheel kwijt. Nadeel vind ik persoonlijk dat je midden in de nacht van huis moet vertrekken om je vlucht te halen en ook pas 's nachts weer thuis komt. Naar en van Schiphol reizen zal je dus met eigen vervoer moeten doen of iemand moet je brengen en halen.
Met TUI vlieg je rond 16u in de middag. Aankomst halverwege de avond en eind van de avond in je hotel. Terug vliegen doe je dan dus ook in de nacht. Aankomst 's morgens vroeg op Schiphol. Persoonlijk vind ik dit prettiger. Ik ga eind van de ochtend met de trein naar Schiphol. En na de nachtelijke vlucht pak in de trein weer terug naar huis. De dag van vertrek kun je ook nog rustig naar het strand omdat je pas 's avonds naar het vliegveld van Banjul hoeft.
De reis naar Gambia lijkt ons geweldig, en we zitten te denken om dan toch een TUI reis te boeken.
Mijn oom heeft in Georgie een persoonlijke gids geregeld die me oom een hele dag door het land heeft rondgereist voor een kleine vergoeding, kan dit ook in Gambia?!
Als we 9 dagen gaan (2 dagen kun je wegstrepen ivm vliegen en taxien) houd je 7 dagen over. We hebben op Tripadvisor een Krokodillen pool gezien wat ons wel stoer lijkt, veel mensen zeggen dat je het daar na een uurtje eigenlijk wel gezien hebt. Nou dan kunnen we het volgende tripje maken.
Zijn er ook mensen die je aanspreken om je rond te leiden bij een bepaalde toeristen plek?
Zoals ik het nu bekijk lijkt het erg makkelijk om meerdere dingen op één dag te bezoeken, maar is dit ook realistisch?!
Ja, dat is zéker realistisch! Stuur me in een privé bericht even je email adres. Dan stuur ik je een mail door met info over een gids, trips en prijzen
De poel met krokodillen stelt inderdaad niets voor, maar is leuk om gezien te hebben.
Weten jullie wel dat het op het moment onrustig is in Gambia? Want ik kan me heel goed voorstellen dat TUI op het moment druk bezig is om prijzen te verlagen om zo vliegtuigen vol te krijgen.
Persoonlijk heb ik mijn reis voor maart nog niet geboekt en wacht ik ook beslist. Er is geen negatief reisadvies op het moment, maar wel verhoogde waakzaamheid. Dat kennen we hier natuurlijk ook wel, maar de situatie is daar na de presidentsverkiezingen toch wel anders.
Zo gaan morgen meerdere westafrikaanse leiders naar het land om te praten en dat zal betekenen dat er veel militairen op de weg zullen zijn. Vandaag was er een belangrijke meeting in het Kairabahotel, met alle gevolgen van dien.
En hoe het verder gaat?! Goed om je dit wel bewust te zijn, ook al hoop ikzelf oprecht in maart wel naar Gambia te kunnen gaan. Het is een prachtig land met superlieve mensen!
Wij zijn op de hoogte van de situatie in Gambia, ik hoop voor je dat de reis in maart wel door gaat! Wij willen graag rond juni/juli naar Gambia, laten we ervan uit gaan dat de rust dan al wel is wedergekeerd [emoji6]
Had het eigenlijk nog niet gevraagd maar is dit wel een gunstige tijd om naar Gambia te gaan ivm de hitte of toerisme?!
Ik zou dan zo vroeg mogelijk gaan! Vanaf april loopt het toeristenseizoen af. Stuk minder gezellig dan ook. En vanaf juli kan het behoorlijk nat worden ivm regenseizoen Al zal het meeste in augustus en september vallen.
Gelukkig Johan en Else, in die tijd vliegt alleen TUI. Corendon vliegt dan niet en er zijn veel hotels en restaurants gesloten.
Het is off-season en ook veel markten zijn maar halfbemand / - bevrouwd. Het is wel echt rustig, maar ik vond het wel lekker, omdat ik vooral voor mijn vrienden ga.
Zelf ben ik dit jaar voor het eerst in augustus geweest. In die periode wilde ikzelf ook eigenlijk nooit. De luchtvochtigheid is echt superhoog en er kunnen enorme regenbuien vallen. We hebben twee keer noodweer gehad, maar voor de rest was het goed te doen, ook al was ik wel blij toen niet te hoeven werken en / of grote excursies te ‘moeten’ maken, wat ik in maart wel altijd doe. Het is ons zo goed bevallen, dat we wellicht dit jaar eind augustus weer gaan.
Alvast veel plezier met de voorbereidingen.
Ik kom even meelezen.
Ben begin december voor tien dagen naar Senegal geweest, maar Afrika lonkt alweer opnieuw.
Misschien volgende maand of in februari maar eens een weekje Gambia inplannen. Heel gemakkelijk te bereiken met Brussels Airlines. Dagvlucht heen en nachtvlucht terug. Eén week op reis betekent dus 7 volle dagen ter plaatse (net zoals met de vluchten naar Senegal).
Ik vraag me wel af of in de winterperiode malariatabletten echt moeten. Ik heb in Senegal geen mug gezien (heb op aanraden van het Instituut voor Tropische Geneeskunde wel trouw mijn Malarone tabletten genomen).
Amboseli, Even meelezen?
Dan zal je gezien hebben dat iedereen aanraadt om ook in het droge seizoen malariapillen te slikken.
Ieder moet dit voor zichzelf weten, maar doe je het niet, dan speel je zoals ik altijd zeg: RUSSISCHE ROULETTE!.
Ook in het droge seizoen zijn er muggen. Minder, dat wèl, maar ze zijn er, en vooral op plaatsen met stilstaand water (en die zijn overal).
En ze hebben geen bordje om hun nek met: Ik ben een malariamug!