Meer informatie voor onze eerste reis naar Gambia. Vertel ons je ervaringen.

Hallo,

Ik (24) en mijn vriendin (23) zijn van plan om in juni dit jaar naar The Gambia op vakantie te gaan. Op dit forum heb ik al veel informatie kunnen vinden over reizen naar Gambia. Toch zou ik graag nog een topic aanmaken om alle informatie op een plek te hebben. Ik heb een aantal vragen om ons nog beter op de reis te kunnen voorbereiden.

1.) Wij zijn van plan 11 dagen (10 nachten) te verblijven in het Baobab Holiday Resort nabij Bijilo. Zijn er mensen die ervaringen hebben met deze accommodatie?

2.a) wij hadden bedacht om een budget van 50,- p.p.p.d. aan te houden. Dit komt neer op een bedrag van 1100,- voor ons beide om in de vakantie te eten, drinken, taxiritjes te maken en kleine uitstapjes/excursies te doen. Is dit genoeg om de vakantie door te komen? Wij zijn ook benieuwd naar wat jullie op een vakantie in Gambia uitgeven en eventueel waaraan.

2.b) Hoe hebben jullie het met geld gedaan? Veel contanten meegenomen vanuit Nederland om te wisselen? Alles opgenomen bij een ATM? Of misschien wel allebei?

3.) Wij hebben op dit forum gelezen dat het heel verstandig is om je te laten vaccineren tegen gele koorts en om malariatabletten te slikken. Op de site van de GGD staan echter nog meer aanbevolen vaccinaties; DTP en hepatitis A. Hierover konden wij niets vinden op het forum. Hebben jullie deze vaccinaties ook gehaald of zijn deze ‘niet echt’ nodig?

4.) Wij zijn ook benieuwd welke bezienswaardigheden/excursies nou echt de moeite waard zijn en welke niet. Zouden jullie ons hier iets meer over kunnen vertellen?

5.) Kunnen jullie ons restaurants, strandtenten en kroegen aanraden waar we voor Gambiaanse prijzen (niet al te duur) kunnen eten/drinken met een leuke ambiance?

Alvast bedankt voor jullie reacties! Wij hebben er zin in!

Groet,
Ivo & Sanne

Beste Jongmans.

Je vraagt nogal wat.
Allereerst zou ik me nog eens bedenken of jullie wel naarGambia moeten gaan in Juni.
Dat is het seizoen waarin bijna geen mensen naar Gambia gaangewoon omdat het dan erg warm en benauwdis.
Vele hotels zijn dan gesloten, evenals de restaurants.
Als je meer wilt weten moet je maar de verschillende Gambiasites en prikborden bekijken, dan zal je op vrijwel al je vragen antwoordvinden.
Over de inentingen kan ik kort zijn: Laat je niet leidendoor verschillende mensen op dit of een ander forum. Jullie apotheek weetprecies wat je nodig hebt of anders de GGD. Laat je in ieder geval niet beïnvloedenom géén malaria pillen te nemen. Jespeelt dan echt met je leven.

Suc6 met jullie besluit.

Hoi Ivo en Sanne,

leuk dat jullie van plan zijn om naar Gambia te gaan! In juni is het inderdaad rustiger dan gedurende de wintermaanden, maar jullie gaan met z’n tweeën. Ik neem aan dat jullie vooral aan elkaar al genoeg hebben, toch?! :wink:

  1. Ik zou in juni niet voor dit hotel gaan. Ik heb er afgelopen januari gelogeerd. Het was er toen (hoogseizoen) al erg rustig. Ga je in juni dan is het dus vrijwel uitgestorven. De kamers zijn erg sober en het ontbijt karig. Als je dan toch in juni gaat zou ik voor een wat gezelliger hotel gaan zoals bijv. het Senegambia Beach Hotel. Ja, je bent iets duurder uit, maar daar krijg je wel een ideale locatie in Kololi voor terug, gezelligheid en mooi zwembad en je zit gelijk aan de strip waar je 's avonds lekker uit eten kunt. Heb je direct antwoord op vraag 5! Voor amper 2 tientjes ga je daar met z’n tweeën uit eten. Keuze genoeg. Paradiso is een favoriet van mij :wink:

2a. 50 euro pppd is héél veel! Ik zou het knap vinden als jullie dat in 11 dagen op krijgen in Gambia. Zelfs met enkele excursies erbij. Maak die sowieso niet met je reisorganisatie, maar met een lokale gids. Leuker, beter en goedkoper. Stuur me een privé bericht en je krijgt een mailtje van me met tips over te maken trips, een gids en prijzen van trips :slight_smile:
Zoals gezegd, 's avonds uit eten kost je amper 20 euro. Een biertje of colaatje kost je een euro in je hotel, minder nog daar buiten. Ga je iedere dag uitgebreid lunchen in je hotel dan ben je duurder uit… Goed ontbijten is mijn advies.

2b. Vrijwel iedereen neemt nog altijd contant geld mee naar Gambia. In geval van nood kun je je creditcard meenemen waarmee je op steeds meer plaatsen tegenwoordig kunt pinnen. Zet geld op je creditcard zodat het opnemen ervan goedkoop is. Euro’s wissel je om in een wisselkantoortje buiten je hotel.

  1. Maak een afspraak bij de GGD of met je huisarts als hij bevoegd is om reisvaccinaties te geven. Dat zijn niet alle artsen. Zij zullen je precies zeggen wat je nodig hebt. Niets uit gaan zoeken dus, maar gewoon met z’n tweetjes een afspraak maken. De site van de GGD heeft overigens wel gelijk :wink:

  2. Zie info op deze site en stuur me anders dus een PB.

  3. Antwoord hierop heb je in 1. al gehad hè?! :wink:

Groetjes,
Erwin