Volgens mij is de volgende regel om een Rusland visum te krijgen nieuw. Ik was twee jaren geleden in Rusland, en daar bestond deze regel nog niet. Ook keek ik ongeveer een maand geleden op de website van het Russische consulaat in Den Haag, en daar stond dit nog niet:
“Verblijfgegevens. Naast een Bevestiging van het hotel waar u gaat verblijven, of Russische reis- organisatie dient u ook een hotelvoucher of reserveringsbon van het reisbureau mee te brengen. Het hotel dient geregistreerd te zijn bij het Russische Ministerie van Buitenlandse Zaken in Moskou en in het bezit te zijn van een daarvoor speciaal referentienummer. Dit nummer moet op de bevestiging staan. Daarnaast dient u nog een betalingsbewijs mee te brengen voor de hele verblijfsperiode.”
Heeft iemand al ervaring met deze nieuwe regel? We hadden eigenlijk niet gepland in een hotel te verblijven… en de hele maand vooruit te betalen is natuurlijk heftig.
Maar nu staat daar al weer een andere tekst. Ik denk dat ze de regels binnen een paar dagen weer veranderd hebben!
Ook keek ik de laatste keer ongeveer een maand geleden, en daar stonden de dingen die ik boven aanhaalde ook nog niet.
ik heb 3 weken geleden een nieuw visum aangevraagd en heb dezelfde gegevens meegestuurd als altijd.
uitnodiging hotel
verzekeringsverklaring
paspoort
aanvraagformulier
Wel moest het aanvraagformulier dit keer digitaal ingevuld worden
Ik heb de website van de Russische ambassade nog eens nagekeken.
Verblijfgegevens. Naast een Bevestiging van het hotel waar u gaat verblijven, of Russische reis- organisatie dient u ook een hotelvoucher of reserveringsbon van het reisbureau mee te brengen. Het hotel dient geregistreerd te zijn bij het Russische Ministerie van Buitenlandse Zaken in Moskou en in het bezit te zijn van een daarvoor speciaal referentienummer. Dit nummer moet op de bevestiging staan. Daarnaast dient u nog een betalingsbewijs mee te brengen voor de hele verblijfsperiode.
Bovenstaande staat alleen onder het kopje “Reis & Privé visum”. Wanneer je kijkt bij het kopje “Toeristenvisum”, is bovenstaande niet van toepassing.