Sinds 25 november hanteert de Thaise immigratie nieuwe regels m.b.t. reizigers die Thailand binnen komen met een visa exempt entry, de 30 dagen stamp die je krijgt als je geen visum hebt.
Voor reizigers die Thailand via een luchthaven binnekomen verandert er niets. Zij krijgen nog steeds 30 dagen. Rezigers die Thailand via een landgrens binnenkomen krijgen echter nog maar 15 dagen.
Balen dat word dus voortaan vantevoren een visum aanvragen. Zoals mijn man zegt ze maken zo goeie vriendjes met ons.
Wij komen namelijk bijna altijd over land binnen. Is het nog wel zo dat als je een visum van tevoren aanvraagt dat je dan 60 dagen krijgt?
Met een toeristenvisa krijg je nog steeds gewoon 60 dagen. Een eerste vertaling die ik heb gezien op de website van thaivisa maakt duidelijk dat de 15 dagen alleen geldt voor visa exempt entries vanuit een naburig land. Of dat alleen via een landsgrens of ook via de luchthavens betekent is nog onduidelijk.
ik heb de ambassade in amsterdam even gebeld om te vragen hoe het zit.
maar zij weten nog helemaal van niks. ze gaan het uitzoeken en als het klopt bellen ze mij terug.
Dat kan nog wel even duren, als de immigatie dienst onder het Thaise ministerie van binnenlandse zaken valt en de ambassades en consulaten onder buitenlandse zaken.
Overigens lijkt het erop dat de immigratie dienst zelf ook overvallen is door de nieuwe regels.
Inmiddels is er wel al een eerste vertaling en discussie op de website van Thaivisa:
ik zit op dit moment in Thailand
ik kwam hier op 6 dec. via maleisie binnen!
ik heb idd een visum voor 15 dagen gekregen
wat erg balen is!
want 15 dagen is echt niets voor een mooi land!!
Hallo!
ik had even een vraagje, in totaal ben ik 32 dagen in azie, dat wil zeggen wanneer ik aankom in bangkok vlieg ik daar 32 dagen later weer terug. Tussendoor zal ik een week in laos veblijven waardoor mijn daadwerkelijke verblijf in thailand korter dan 30 dagen zal zijn, heb ik nu alsnog een visum nodig??
liefs
Als je een bewijs hebt dat je naar Laos gaat en dus binnen die 30 dagen even uitreist dan heb je geen visum nodig. Diegene die hier op controleren is je vliegmaatschapij omdat die het risico niet willen nemen om je weer mee terug te nemen.
Het bewijs kan zijn een vliegticket dat je naar Laos vliegt of een bus of treinticket.
Dat is inderdaad wat ik via het reisbureau ook te weten ben gekomen.
De grens over geraken is zozeer geen probleem met een bewijsje dat het land verlaten wordt binnen de voornoemde termijn.
De vliegtuigmaatschappijen kunnen wel weigeren je mee te nemen indien er niet aangetoond wordt dat de visa regels nageleefd worden omdat ze dan verplicht zijn je op het volgende vliegtuig terug mee te nemen (op kosten van de maatschappij).