Nieuw Zeeland rondreis in de kinderschoenen

Beste allemaal,

Na in 2011 een 6 weken durende rondreis door het zuidwesten van de VS (incl. ‘uitstapje’ naar Yellowstone en Grand Teton) te hebben gemaakt, staat voor de periode januari/februari 2014 een vakantie naar Nieuw Zeeland op de planning. Ik wil een een rondreis per auto gaan maken en vooral veel wandelingen gaan maken (o.a. enkel van de Great Walks). Ondanks dat ik me in de Great Walks al aardig heb ingelezen staat alles verder nog in de kinderschoenen. Jullie hulp is dan ook van harte welkom.

Ik heb de Lannoo reisgids gekocht waarin een route staat uitgestippeld van Auckland naar Christchurg waarbij je praktisch het hele eiland aandoet. Welke bezienswaardigheden mag ik niet missen? Wat zijn absoluut aan te raden wandeltochten? Waar moet ik allemaal rekening mee houden? Jullie zien het, ik laat me graag even aan het handje nemen. Ik zit er aan te denken om eerst een stop van ongeveer een in Sydney te maken alvorens ik Nieuw Zeeland aandoe, dus van ervaringsdeskundigen hoor ik graag wat je in een week allemaal in en rond Sydney moet zien en of dit prijstechnisch goed te combineren qua vlucht. Ik ben benieuwd of dit forum net zo hulpzaam is als het allesamerika forum dat ik destijds voor mijn reis naar de VS heb gebruikt.

Niet te missen bezienswaardigheden in het kort:
Aanraders Noord: Tongariro crossing, Rotorua en Bay of Islands
Aanraders Zuid: Abel Tasman NP, Fox Glacier (of Franz Jozef), Lake Tekapo, Mount Cook, Milford Sound en Dunedin (schiereiland, voor albatrossen, zeeleeuwen, pinguins etc.)

Om even in te gaan op je tussenstop in Sydney. Ik zou even kijken wat een ticket naar Nieuw-Zeeland, met tussenstop in Sydney kost. Dit kun je dan vergelijken met een retourticket naar Sydney. Vanuit Sydney kun je een aparte vlucht naar Nieuw-Zeeland regelen met bijvoorbeeld Virgin: _cookiesAcceptance. Al verwacht ik dat de eerste optie goedkoper zal zijn.

Sydney zelf heb je mijn inziens wel in 1-2 dagen gezien (Opera House, Harbour Bridge, botanische tuin, Sydney Tower). Je kunt een boottocht maken over de rivier of met de ferry naar de overkant gaan. Daarnaast kun je uiteraard naar een van de stranden gaan (Bondi Beach, Manly Beach etc.). Je kunt ook (via paden) een mooie wandeling maken van bijvoorbeeld Bondi Beach naar Bronte Beach. Op ongeveer 1,5 uur rijden van Sydney liggen de Blue Mountains. Een mooi natuurgebied dat ook zeker een bezoekje waard is! Meer info over Sydney is natuurlijk ook hier te vinden Sydney - Wikipedia

Succes met de voorbereidingen!

Beste Von…,

wat betreft Sydney heeft moniqueen je al goede tips gegeven. Voor NZ hangt er veel af van de tijd die je hebt. Ook de manier waarop je wil reizen is belangrijk; ga je per camper of met een huurauto.

De Great Walks zijn meerdaagse wandelingen dus als je er bvb. 2 wil doen in een reis van 3 weken schiet er voor de rest niet veel tijd meer over.

In afwachting van meer info zal ik alvast wat bekende en minder belende suggesties geven. Wij hebben jammer genoeg geen volledige ‘Great Walk’ gedaan maar wel heel veel korte wandelingen en dagwandelingen.

• Net ten noorden van Hahei vind je de populaire wandeling naar Cathedral Cove. Als je voor zonsopgang vertrekt is de kans groot dat je bijna alleen bent.
  • Als je van Waihi naar Paeroa rijdt kom je door de Karangahake Gorge. Hier kan je ook verschillende wandelingen maken langs steile valleien en door oude mijngangen.
  • In de buurt van Putaruru kan je de Te Waihou Walkway wandelen. Je gaat door een sprookjesachtig landschap langs een kraakheldere rivier met knalblauwe bronnen. Reken 1.5 uur.
  • Voor de klim naar de Wairere Falls (in de buurt van Te Aroha) en terug moet je +/- 4 uur rekenen. Je gaat door een dicht regenwoud vol grote boomvarens en riviertjes.
  • Als je echt off-the-beaten-track wil gaan is het Te Urewera National Park en de omweg via de East Cape magnifiek. Hier kom je haast geen toeristen tegen.
  • Tongariro Crossing kan druk zijn maar is echt wel de moeite, een must-do.
  • Ook langs de route van Taumaranui naar Stratford waan je je op het einde van de wereld. Rond Taranaki zijn ook veel wandelmogelijkheden.
  • Kaitoke Regional Park bij Upper Hutt is ook een heel mooie omgeving.
  • Abel Tasman Coast Track is 3-5 dagen. Je kan ook een water taxi nemen tot bvb. Anchorage Bay en in één dag terug wandelen.
  • De Rob Roy Track bij Wanaka (10km) is een stevige tocht maar op het einde wordt je getrakteerd met een schitterend uitzicht op de gletsjer. De kans is ook groot dat je hier zal worden opgewacht door nieuwsgierige Kea’s.
  • Ga absoluut naar Glenorchy (op dit forum al meer eclame voor gemaakt). De rit vanuit Queenstown is fenomenaal. Er zijn verschillene wandelopties. Hier start/eindigt trouwens de Routeburn Track.
  • Als je nog een keer helemaal alleen wil zijn in de overweldigende natuur: Lake Hauroko.
  • De Souhern Scenic Route is heel gevarieerd; ruige kusten, regenwouden, watervallen,… Als je langs Dunedin komt, bezoek dan beslist de Otago Peninsula.
  • De omgeving rond Mount Cook village is een waar wandelaar-walhalla.

Kijk zeker eens op www.doc.govt.nz. Hier vind je massa’s info over National Parks en wandelingen.

1 like

Inmiddels heb ik na enige tijd de reisgids doorgespit. De routeopzet heb ik daaruit overgenomen en zal ik komende dagen eens uittypen. Hierbij start ik in Auckland en eindig in Christchurch. Wat betreft de vlucht is het echter een stuk goedkoper om naar en van Auckland te vliegen. Dat scheelt soms 300 euro. Wat is wijsheid? Via CheapTickets heb ik tot dusver de goedkoopste vluchten weten te vinden (bijv. via China of Zuid Korea). Hebben jullie wat betreft de vlucht nog tips? Wat zijn buiten CheapTickets nog meer goede websites om op te zoeken?

Afgelopen juni vloog ik via Bangkok/Taipei met China-Airlines, kun booken op de CA site of op ebookers…

Dank voor jullie reistips. Hieronder mijn reisopzet:

Dag 1: Aankomst Auckland
Dag 2: Auckland naar Russell of Paihia (Bay of Islands)
Dag 3: Bay of Islands (Cape Brett Track, vanaf Rawhiti, 16 km heen)
Dag 4: Bay of Islands (terugtocht vanaf Cape Breth, evt. alvast naar Cape Reinga, daar overnachten: Tapotupotu)
Dag 5: Paihia naar Cape Reinga en weer terug naar Paihia
Dag 6: Paihia naar Waipoua Kauri Forest
Dag 7: Waipoua Kauri Forest naar Auckland
Dag 8: Auckland (stadswandeling)
Dag 9: Auckland (Rangitoto Summit)
Dag 10: Auckland naar Whitianga (wandeling van Haihei naar Cathedral Cove OF evt. Coromandel Coastel Track)
Dag 11: Whitianga naar Waihi of gelijk door naar Roturoa
Dag 12: (Waihi naar) Roturoa (Te Waihou Walkway, 5 km heen, 1,5 uur OF Blue Lake Track)
Dag 13: Roturoa naar Taupo
Dag 14: Taupo naar Tongariro NP (mooi weer noodzakelijk)
Dag 15-16: Tongariro NP
Dag 17: Tongariro NP naar Cape Kidnappers (optioneel)
Dag 18: Tongariro NP naar Wellington (Putangirua Pinnacles, 4 km, 2 à 3 uur)
Dag 19: Wellington (zelfde dag nog met veerboot naar Picton)

Dag 20: Picton (Queen Charlotte Track, 15 km)
Dag 21: Picton naar Abel Tasman NP (Kaiteriteri of Marahau)
Dag 22-24: Abel Tasman NP (via Takaka naar Totaranui (camping); met boot naar Totaranui, terug via Coast Track)
Dag 25: Marahau naar Punakaiki (evt. extra dag, uitstapje naar St. Arnaud, Mt. Robert Circuit, 10 km, 5 uur OF St. Arnaud Range Track, 10 km, 5 uur)
Dag 26: Punakaiki naar Frans Josef Glacier
Dag 27: Frans Josef Glacier naar Wanaka (Fox Glacier Te Moeka o Tuawe Valley Walk, 2,5 km, 1 uur)
Dag 28: Wanaka (Rob Roy Glacier Track, 10 km)
Dag 29: Wanaka naar Queenstown (via Cardrona)
Dag 30: Queenstown (Queenstown Hill Time Walk, 500 m, 3 uur)
Dag 31-33: Queenstown naar Glenorchy (Routeburn Track, 32 km, 2-4 dagen)
Dag 34: Glenorchy naar Te Anau
Dag 35-38: Te Anau (Milford Sound, 53,5 km OF Kepler Track, 60 km, 4 dagen)
Dag 39: Te Anau naar Dunedin (Otago Peninsula) (bij extra tijd uitstapje naar Stewart Island?)
Dag 40: Dunedin
Dag 41: Dunedin naar Mount Cook
Dag 42: Mount Cook (via Lake Tekapo) naar Christchurch

Enkele vragen aan jullie:

• Wat toevoegen? Wat weglaten?

• Milford Sound of Kepler Track?

• Terugvliegen via Christchurch of terug naar Auckland? (vliegticket vanaf Christchurch zijn namelijk een stuk duurder en op de terugweg zijn er nog wel wat dingen die ik zou kunnen doen, zoals walvisspotten bij Kaikoura, vergeten snelweg tusen Taumaranui en Stratford, Mt. Taranaka enz.)

Kijk, dat ziet er uit als een goed schema! Je hebt je al goed ingelezen zie ik. Je hebt ook plaatsen ingepland waar ik zelf niet ben geweest maar alsnog een paar tips van mijn kant:

Ik vond Stewart Island zelf erg mooi. Het is ook een uitstekend eiland voor wandelingen, dus als je tijd ervoor hebt, dan is het de trip zeker waard. Ook Kaikoura vond ik erg leuk. Ik hoor verschillende verhalen over het walvisspotten, maar het zwemmen met dolfijnen vond ik zelf een onvergetelijke ervaring.

Daarnaast nog een tip voor als je in Queenstown bent: de Ben Lomond track. Deze track neemt een middag in beslag als je begint bij het restaurant boven bij de gondola. Het is wel een tocht omhoog, maar het uitzicht bovenaan vond ik het helemaal waard.

Zelf heb ik zowel de Milford track als de Kepler track niet gelopen, dus hier kan ik je geen advies over geven.

Voor de vlucht is het eventueel een mogelijkheid om een binnenlandse vlucht te nemen van Christchurch naar Auckland? Het is dan handig om de websites van AirNZ en Jetstar in de gaten te houden. Een handige site is bijvoorbeeld grabaseat.co.nz. Wellicht dat dit dan goedkoper is?

Een laatste tip, Rangitoto is best leuk, maar niet enorm bijzonder. Ik vond Waiheke Islands bijvoorbeeld leuker. Zeker om zelf rond te rijden. Dat is 40 minuten met de Ferry vanaf Auckland.

Ik zou de golden bay (noorden van zuider eiland) niet overslaan. Wharariki beach en omgeving was voor ons het mooiste stukje ongerept nieuw zeeland!!! Bijna geen toeristen en fantastische omgeving.

Op dag 2 ga je rechtstreeks naar Paihia, is ook inderdaad hartstikke leuk. Maar toch zou ik je willen adviseren om te stoppen in Whangarei, dit was misschien wel de leukste stop van onze vakantie afgelopen juni…