Nieuw zeeland last minute idee

Hoi

ik zit op dit moment in Japan en denk erover om naar nieuw zeeland af te reizen eind juni. Ik geb nu het een en ander gelezen maar vraag me toch een paar dingen af:

• ik zie dat er verschillende bus bedrijven zijn waarmee he afstanden kunt afleggen. Brengen deze je naar de highlightplekken? Of naar bepaalde hostels?

• moet je voor alle mooie plekken bezoeken dan bij aankomst tourtjes boeken? Of word je gedropt bij de mooie plekken?

• ik heb ong 5 weken en begreep dat je beter in de maand juli naar t zuideiland kan gaan?

• leent dit eiland zich ervoor om op de bonbefooi alles te beslissen of moet je alles van te voren vastzetten?

Alvast erg bedankt!

Hoi hoi,

1] De bussen hebben haltes in de stadscentra. Hostels zitten veelal op ‘bereikbare’ afstand van die halte; in een grote stad als Auckland of Wellington of Chch kan dat betekenen dat je nog even verder moet met stadsbus of lokale trein, voor een kleinere plek als Rotorua of Queenstown is het allemaal te belopen.
2] Mooie plekken zijn vaak dichtbij de hostels/haltes. Maar voor bijvoorbeeld de gletsjers aan westkust zuideiland of bungyjumpen of grotten moet je vaak nog wel toegang betalen (gletsjers zelf niet, transport erheen wel) en soms een tour als ze afgelegen zijn.
3] Geen idee, het is nu/dan winter aldaar en Zuideiland is een stuk kouder dan Noordeiland, met ook ski in de Southern Alps. Ligt echt aan je smaak wat je het leukst vindt.
4] Bonnefooi lukt i.h.a. prima, alleen voor kleinere dorpen kun je het beste 1e nacht hostel vantevoren (via Internet of telefoon) vastleggen want in het donker te voet op zoek gaan is niet leuk.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]