Nieuw Zeeland in oktober en november

Mijn man en ik hebben een reis samen laten stellen door een reisagent en dit is waar hij mee kwam. Ik ben benieuwd wat jullie daar van vinden:

• Akaroa 2 nachten
  • Tekapo/Mt Cook 2 nachten
  • Dunedin/Otago Peninsula 2 nachten
  • Fiordland/Manapouri 3 nachten
  • Wanaka 3 nachten
  • Franz Jozef/Fox 2 nachten
  • Punakaiki/Hokitika 1 nacht
  • Abel Tasman 3 nachten
  • Wellington 2 nachten
  • Central Plateau/Tongariro 2 nachten
  • Whakatana 2 nachten
  • Coromandel Peninsula 1 nacht
  • Bay of Islands 2 nachten
  • Auckland 1 nacht

Wat zijn de must-sees onderweg? Is daar iets van te zeggen?

Hoi hoi,

Het is altijd selecteren. Je hebt nu bijvoorbeeld Tongariro als min of meer alternatief voor Rotorua gebied, voor beiden valt wat te zeggen.

Grootste probleem lijkt ons de volgorde: okt-nov is wat april-mei bij ons is qua klimaat en dan zouden wij sterk aanraden om in het warmere noorden te beginnen en dan af te zakken naar het zuiden. Mount Cook gebied bijvoorbeeld zal in oktober nog sommige wegen ontoegankelijk hebben wegens sneeuw en gladheid, of zelfs modderlawines door de smeltende sneeuw; in november gaat het echt richting zomer. Enkele jaren terug deden we zuideiland in november en dat gaf echt een prachtig lentegevoel met o.a. kilometers lange hellingen vol bloeiende bremstruiken, niet te missen.

Sukses,

<Erik> & [Sandya] / zeer binnenkort weer Auckland maar dat is primair familiebezoek, mogelijk nog korte uitstapjez…

Eline en Rob, kijk eens op ons Reisblog www.pindat.com, zoeken naar Chrisendeesdownunder. Wij hebben afgelopen februari soortgelijk rondje gemaakt! Bij het reisverslag starten we op 27 januari vanaf Nederland naar Christchurch, etc. De reis was nog veel langer namelijk, in totaal drie maanden weg geweest. Dan weet je waar je moet starten met lezen!

1 like

Hoe moet ik via die pindawebsite in Chrisendeesdownunder komen?

Het is niet alleen zo, dat je beter i.v.m het weer in die maanden eerst het noordereiland kunt doen en later het zuidereiland, maar ook beter veel langer op het noordereiland kunt blijven, ook mede i.v.m. het weer.

Het noordereiland komt er wel erg bekaaid van af. Ik zou meer aandacht besteden aan Coromandel Peninsula. Ga ook kijken in het oosten van het Noordereiland, o.m.omgeving Gisborne, de East Cape en/of de Waioeka Gorge. Ga ook rondom de vulkaankegel Mount Egmont/Taranaki kijken in het westen van het noordereiland. Neem dan weg nr 43, The Forgotten World Highway, van Taumarunui naar Stratford, dat heel mooi schijnt te zijn. Ga vervolgens rondom die vulkaankegel reizen. Ga ook naar Rangitoto Island en Waiheke Island, met de boot vanuit Auckland te bereiken. En eventueel White Island of Rotorua.

Dan het zuidereiland. Of Fiordland wel zo geschikt is in die periode, weet ik niet. Overigens vind ik het verblijf in Fiordland wel erg lang. Verder zou ik liever kiezen voor het gezellige Queenstown dan voor Wanaka. Akaroa zou ik zeker nemen. Blijf ook een tijdje in Picton. Een nacht Punakaiki e.o. wordt niet altijd aangeraden. Abel Tasman kan wellicht ook wat minder, zeker als je door wilt reizen. Dan de woeste kust rond Kaikoura.

Rechtsboven bij zoeken Chrisendeesdownunder intikken.

Over de keuze Wanaka vs. Queenstown: ik zou zeker Wanaka kiezen als je meer van natuur houdt. Queenstown vonden we een goede basis maar veel te volgepakt met toeristen, Wanaka (45-60 minuten van Queenstown) biedt ongeveer dezelfde uitvalsmogelijkheden maar is veel authentieker.

Als je de volgorde omdraait dan zou ik gewoon 3 nachten Manapouri doen ja. Zat te zien aldaar, o.a. in het eigen Lake, Lake Te Anau of zelfs een uitstap naar de Doubtful Sounds. We waren daar medio november en in Te Anau was het uitstekend zonnig weer, alleen in Milford Sound (voorbij de meest westelijke bergketen) was het druilerig en bewolkt maar die kans heb je aldaar vrijwel het hele jaar door.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

De meningen lopen uiteen lees ik…:slight_smile:
Bedankt voor het meedenken!

• Updated - - -

Ik ga jullie reisverslag zeker lezen. Bedankt!

Ik zou ook zeker niet voor Queenstown gaan, is vreselijk druk en toeristisch. Wij zijn er welgeteld 1,5 uur geweest en snel door gereden! Wanaka is inderdaad veel leuker.

Ik vond Queenstown erg leuk, met Akaroa en Picton de leukste plaats van Nieuw Zeeland die ik gezien heb. De plaats Wanaka ken ik niet. Je kunt in Queenstown lekker slenteren en shoppen. Er is minstens een live muziek café. Er zijn straatmuzikanten actief. De drukte viel mij mee. Het is lang niet zo druk als in Scheveningen, Valkenburg (Lm), de Keukenhof, enz. Er is een hele leuke haven, vanwaar een oude stoomboot naar de schapenfarm van Walter Piek vertrekt heen en weer. Je kunt lekker wandelen door het park en verder langs het meer. Je kunt een uitstapje maken naar het mooie oude stadje Arrowtown. Ook in de omgeving kan je bungeejumpen. Er is zoveel meer te doen. Ik zou minstens een paar dagen voor Queenstown uittrekken. Neem dan Wanaka er ook bij. Te Anau vond ik lang zo leuk niet en de fjorden zijn wel mooi maar kort. Wat de fjorden betreft kom je in Noorwegen veel beter tot je trekken.