Het was maar een voorbeeld, je hoeft je niet beledigd te voelen. Maar Gaziantep is wel degelijk niet te vergelijken met plaatsen als Alanya of Marmaris
Het probleem heeft niets te maken met religieuze hoteluitbaters of dergelijke. Het is echt verboden bij wet om samen in een hotelkamer te slapen als je niet getrouwd bent. Dat geldt zowel voor de all-inn resorts als de pensionnetjes en zowel in het westen als in het oosten. Nu is het wel zo dat dit enkel geld voor turken en dat er altijd naar de jongen gekeken wordt. Dus er is geen probleem voor twee buitenlanders of voor een buitenlandse jongen en een turks meisje. Maar wel voor een turkse jongen en een buitenlands meisje (Vraag me niet waarom).
Elke hoteluitbater is verplicht om de paspoorten van alle gasten op te vragen en in te voeren in een programma van de politie. Als je al in kleine hotels verbleven hebt, zal je dit vast al gezien hebben. De politie gebruikt die informatie dan om voortvluchtigen op te sporen (vermeende terroristen, dienstplichtweigeraars e.d.). Bij dergelijke razzia’s wordt dan ook gekeken of er geen ongetrouwde stellen samen verblijven. Dat verklaart meteen ook waarom sommige hotels geen probleem maken en andere wel. In de resorts zijn nooit razzia’s, alsook in de meeste toeristische hotels. Ga je naar het oosten of niet toeristische steden, is de kans op dergelijke controles groter en wordt het moeilijker om een hotel te vinden.
Ik weet niet of zulke controles veel voorkomen, in de laatste 4 jaar weet ik bv. maar eentje in Sultanahmet en toen werd één dienstweigeraar opgepakt.
Mijn vriend en ik zijn vorig jaar samen een week in een hotel verbleven in marmaris en er geen problemen mee gehad. Ook zijn we 1 nacht naar istanbul geweest en ook hier konden we gewoon een kamer krijgen. Over 2 weken ga ik weer naar hem toe en ik heb gewoon mijn vlucht los geboekt en via www.hotelopia.nl heb ik een appartement geboekt in marmaris.
Hallo, ik reageer misschien wel laat maar ik heb ervaring met Sunweb. Het is geen probleem om een 2 persoonskamer te reserveren en maar 1 stoel in het vliegtuig. Wel even melden als je (telefonisch) boekt. De prijs van het vliegtuig wordt gewoon van de totaalprijs afgetrokken dus je betaald voor je vriend alleen de hotelkamer.
Groetjes, Cecile:dag: