Nica hondje naar de EU

Beste reisgenoten en reisliefhebbers!

:wereld: Even iets heel anders, maar wie weet wat het oplevert dacht ik…
Ik ben net terug van een reis van 7 maanden door Latijns-Amerika, van Buenos Aires, Argentinie naar Granada, Nicaragua. In Granada heb ik mijn 2 laatste maanden doorgebracht en vrijwilligerswerk gedaan in een dierenkliniek/opvang. Daar ben ik hopeloos verliefd geworden op 1 van de honden die ik dagelijks verzorgd heb. Mijn hele leven al dit soort werk gedaan, nooit een huisdier meegenomen, ben ook geen voorstander van (zwerf)dieren verplaatsen van land naar land (dit is geen oplossing voor het zwerfdierenprobleem!), maar goed, in dit geval is het mijn hond en wil ik toch een poging wagen… De regelgeving van de EU is streng, maar de dierenartsen in Nicaragua hebben gezegd dat ze daaraan kunnen voldoen. Hoewel dit nog minstens 4 maanden duurt, ben ik natuurlijk ook hier in NL druk op zoek naar de beste oplossingen, ervaringen en tips! Wie heeft ervaring hiermee? Met name als alle papieren in orde zijn, wat is de beste optie qua vervoer? Met of zonder begeleider? Directe vlucht of overstappen? Kosten? Huisdierenverhuizers? Alle tips of doorverwijzingen zijn welkom! Muchas gracias! :chin:

hoe groot en zwaar is die hond?

met welke luchtvaartmaatschappij wil je terug gaan vliegen?

KLM heeft een dierenhotel …

Welke specifieke zaken wil je weten?

Zomaar wat dingen die me te binnenschoten …

Beste deKat,
Bedankt voor je reactie. Het hondje was 2,6kg toen ik vertrok, weet dus nog niet hoe zwaar 'ie over een aantal maanden is. Maar ik weet alle eisen van verschillende maatschappijen, dus of hij in het ruim moet of in de cabine mag. Ik denk niet dat hij (incl. transportbox etc.) minder dan 10 kg gaat wegen. Ik denk dat ik het zowiezo prettiger vind als hij in het ruim reist, minder last voor de overige passagiers.

Ik ben al terug in NL, dus geen idee nog van vliegmaatschappij, die de beste prijs en service biedt ;-). Liefst zo direct mogelijk, omdat je per maatschappij (dus ook per overstap) betaalt en weer opnieuw moet inchecken… Verder wil ik hem niet naar of via Engeland (het VK) laten vliegen, omdat die samen met Zweden, Malta en Ierland, weer andere invoerregels heeft, nog strenger… VCK en andere dierentransporteurs had ik ook gevonden en aangeschreven, wacht nog op antwoord. Dierenhotel lijkt me hier niet van toepassing? Kzal die andere link es bekijken. Groetjes, N :wereld:

“Dierenhotel lijkt me hier niet van toepassing?”

Die had ik er ook tussengezet … omdat wellicht de medewerkers weten welke regels er op het dierentransport (van kleine huisdieren) van toepassing zijn.

Succes met je uitzoekwerk!
Begrijp ik het goed als de hond dus afzonderlijk zal reizen???
(bagageruim dan kun je dat net zo goed laten doen)

Moeilijk allemaal hoor en zo’n lange reis lijkt mij ook behoorlijk stressvol voor de hond. Is er geen goed baasje daar in het land van oorsprong te vinden?

Weet iemand een vliegmaatschappij naar de Antillen waar kleine hondjes met een gewicht van 6 kilo in de cabine mogen meevliegen. KLM gaat tot 6 kilo incl. bench en die weegt al gauw een kilo.

Groetjes
Fenny