Hondje uit Mexico over laten komen

Beste mensen,

Mijn vriend woont in Mexico en heeft daar een klein hondje. Helaas laat zijn huisbaas het niet langer toe om daar dieren te hebben. Ik ben zelf op dit moment in Nederland en zou het hondje graag willen laten overkomen naar mijn moeder in Nederland. Maar de kosten om een hond te laten overvliegen zonder passagier zijn erg hoog! Daarom zoek ik iemand die dit hondje mee zou willen nemen op zijn of haar ticket. Wij zorgen dat alle inentingen, chip, paspoort, en benz geregeld zijn. En natuurlijk betaal ik voor de onkosten om het hondje te laten overvliegen. Ik heb al eerder een hondje meegenomen uit Mexico en heb daar geen problemen mee gehad. Is er iemand die binnenkort op vakantie gaat naar Mexico of terugvliegt van Mexico naar Nederland en mijn hondje mee kan nemen? Ik zorg dan dat hij klaarstaat in Mexico en wordt opgepikt op het vliegveld in Nederland.

hoi Lunita, ik vlieg eind juli naar nl, en wil graag zelf mn hond meenemen naar nl, weet niet of er twee meekunnen… Ik las dat je dit wel eens eerder hebt gedaan, een hond over laten vliegen, kan je me vertellen hoe je dit gedaan hebt? Ik las dat er veel regels zijn om je hond mee te kunnen nemen en dat je hond oa een getekend certificaat nodig heeft, een chip/tattoo, en anti rabia vaccinatie. gr brenda

Hoi Brenda,

Ik ben in 2009 naar Nederland gevlogen met mijn Mexicaanse hondje. De voorbereidingen vielen best mee.

Je moet ervoor zorgen dat je hond een paspoort heeft, minstens 21 dagen van te voren een anti-rabia vaccinatie heeft gehad en een chip heeft. Dit kun je vinden op de website van import veterinair online (je moet dan eerst een aantal vragen beantwoorden op de website).

Ook moet je van te voren even bellen met je vliegmaatschappij om een reservering te maken. Zij kunnen je ook vertelllen hoeveel honden je mee mag nemen. Verder heb je nog een kennel nodig waar de hond rechtop in kan staan en zich om kan draaien. Ik heb helemaal geen problemen gehad, en ben zelfs nog Canada ingeweest voor een stop-over. Daar controleerden ze wel even het paspoort, maar in Nederland kon ik gewoon doorlopen zonder check.

Als het goed is is dit alles, maar het kan zijn dat ik wat vergeten ben. Komt jouw hond ook uit Mexico?

Groetjes Else

Geweldig dat ik jullie gevonden heb want ik zit met het zelfde probleem. Ik heb daar 8 jaar gewoond en ben 3 maanden geleden met mijn half mexicaanse zoon terug gekomen. Aangezien we daar per dag leefden zijn wij zelf uiteindelijk teruggekomen met geld verzameld uit een megaloterij waar allemaal vrienden hele goede prijzen in hadden gestopt en iedereen heeft geholpen met de verkoop van de kaartjes. In t laatste huis waar wij woonde had ik 2 honden die ik eten gaf, t waren straathonden maar toch een beetje van ons. Entje is er doodgereden een maand of vier voor we gingen, ze begon ons te volgen en t is dr fataal geworden en ik had niet veel ervaring met honden en heb niet op tijd ingegrepen, ik had dr vast moeten binden of meenemen aan de riem ofzo,maar die dag gingen we met de bus…
De andere is er nog en ik zou nu ik wat beter zit hem zo graag over laten komen… maar ik snap niks van ale info op internet, ik vind geen prijzen over het vervoer en uit jullie berichten snap ik dat t dus veel duurder is om onbegeleid een hond te laten overkomen? hoe duur precies is dat dan?
En bij deze dan, zou ik hetzelfde willen vragen, als er iemand is die dit leest, zou hij/zij dan willen helpen hem te vervoeren alszijnde haar/zijn hond als ik voor al de verdere maatregelingen zorg? groetjes, Dafne

Beste Dafni,

Wat vervelend dat je dat hondje hebt moeten achterlaten, en wat een vreselijk verhaal van het hondje die het nier overleefd heeft. Er worden helaas vaak honden aangereden in dat soort landen. Is er nu iemand anders die het hondje te eten geeft? Anders wordt het lastig om de hond weer te vinden. Ik heb begrepen van KLM dat het vervoer van dieren nu via speciale logistieke bedrijven wordt geregeld. Ik weet niet hoe dat bij andere vliegtuigmaatschapijen geregeld is en ik heb ook geen idee hoeveel het kost. KLM cargo heeft me 3 telefoonnummers doorgegeven van logistieke bedrijven voor dieren. Hier zou je de kosten op kunnen vragen:

Zoo logistics: 0203160435
Animals to fly: 0235577990
Malenstijn: 0204058300

Ik ben van plan om binnenkort weer naar Mexico te gaan (ongeveer binnen 2 maanden), misschien zou ik je nog verder kunnen helpen om de hond op te zoeken, inentingen enzo te regelen en op het vliegtuig te zetten. Maar dan heb je zolang wel iemand nodig die voor de hond zorgt…

Hoi else!
bedankt voor je bericht…ik laat even mijn mail achter, is misschien makkelijker…voor mij wel..daphni70@hotmail.com
Waar woon je in nederland?
ik ben inderdaad onderhand achter veel meer dingen gekomen…ik heb uiteindelijk ook die zoologistics en animals to fly en nog een andere organisaties gevonden. Ik heb al een antwoord van zoologistics gehad, niet te geloven…ze willen 1680 dollars van df naar schiphol. Als ik wil dat ie vanuit oaxaca gehaald word komt er nog 7000 pesos mas iba bovenop. Er zit wel van alles bij, een overnachting voor de hond en dat al zijn papieren geregeld worden,maar dat kan ik zelf ook wel, ik heb zoveel vrienden daar. Eeen nacht in een hotel voor manchas(zo heet ie) is ook niet nodig want hij word gewoon gebracht een aantal uur voor de reis en ik haal m op, maakt niet uit hoe laat.
Ik heb ze nu gevraagd of ze niet de prijs bij kunnen stellen als ik bepaalde dingen zelf regel. Ik heb nog geen antwoord gehad want ik schreef ze vrijdag dus t weekend zat ertussen, misschien dat ik morgen bericht krijg. Die andere twee heb ik ook gemaild en hoop daar ook zo snel mogelijk van te horen. Jij gaf me er nog een nieuwe naam bij. Om je eerlijk te zeggen heb ik zoveel geld niet, ik heb een bijstandsuitkering. Maar ik ga t voor elkaar krijgen al weet ik niet hoe. Inderdaad is dan een mogelijkheid wachten op jou, want met iemand mee is t maar 200 euro met de klm. Maar waar in mexico ga jij naar toe? zou t fijn vinden misschien je even te kunnen bellen en persoonlijker te praten…
Ook wat jij zegt, ik vraag me af waarom het nodig is dat er een bemiddelingsbureau tussen zit, zal dat inderdaad alleen bij klm zijn? of zou je toch gewoon zelf de deal met de cargo kunnen regelen? Ik heb vandaag geprobeerd het nummer van de cargo van klm maar het kantoor in mexico city te pakken te krijgen om dit te vragen maar ik kan geen nummer vinden.
Manchas is een straathond… Hij heeft nooit bij mij binnen gewoont, alleen 1 dag toen ik hem gecastreerd heb. Eigenlijk heeft manchas een eigenaar maar die vrouw geeft m alleen wat droge tortillas en had aan mijn huisbaas daar gezegd dat ze m eigenlijk ook niet wilde, dat ie ook maar aan was komen lopen en niet meer weg was gegaan…Dus die vrouw die maakt t niet uit of manchas er wel of niet is en ze zorgt niet voor hem. Het heeft me maanden gekost om hem aan te kunnen raken, ik riep m altijd en hield mijn hand uit,maar hij kwam nooit en zijn blik vertrouwde ik niet echt… maar na maanden, hoe groot mijn verbazing, toen ik op een dag een andere hond aaide, kwam ie aangerent, joeg die hond weg, kwam naast mij staan en drukte zijn kop in mijn hand…hij heeft ons geadopteerd haha. en daarna liep hij altijd met ons mee, alleen wist manchas altijd goed tot waar. Hij heeft zijn territorium en gaat niet verder dan bepaalde punten. Hij is geboren daar waar ik woonde in de buurt en hangt sinds zijn geboorte daar rond. hij krijgt dus nu alleen nog maar de droge tortillas van die vrouw en voor de rest vind ie eten op straat. Hij heeft een probleem met zijn tong, hij drinkt geen water, hij schept water, zijn tong is in de vorm van een banaan of een maan…ik weet niet of ie ooit een trap gehad heeft of een tik van een auto…wie weet.
Maar goed, de dochter van de huisbaas is een hondengek en kan manchas ook aanraken. zij zegt dat hij niet bijt, dat ie alleen timido is. Een vrouw die de ‘eigenaresse’ van de hond bezocht en zag dat mijn zoontje aan t spelen was met manchas, waarschuwde me en zei dat die hond bijt en dat ik mijn kind niet met m moest laten spelen en dat zij altijd stenen naar m gooit. Ja! vind je t gek dat ie bijt. Hij bleek haar van achter een keer gebeten te hebben, uit t niks zei zij. Ik kan dat niet geloven. Ik heb manchas gewoon opgetild toen we m naar de dokter brachten en hij was gek op rafa, mijn zoontje. Ook de dochter van de huisbaas aait m gewoon. Hij haalt t wel, hij zit op de straat, op zijn vaste stek zoals altijd… Ik zou gewoon m alleen zo snel mogelijk hier heen krijgen, er kan immers altijd iets gebeuren…maar als ik zoveel geld moet neertellen dan kan het dus gewoon niet, dan zal ik moeten wachten of tot jij me kan helpen, of een andere nederlandse die ik daar ken maar die komt pas volgend jaar september! dat is te ver weg, en zij wil ook voor de moeite dat ik de helft van dr ticket betaal…vond ik toch een beetje van dr tegenvallen. ze is een hondengek en ze wilde wel een pup voor me meenemen maar over manchas zei ze: ‘no manches daf.’ alsof manchas t niet waard is! een pup krijgt wel een huis,maar niemand wil manchas en t is zon lieverd, ik voel me echt slecht dat we waarschijnlijk de eerste waren die echt om m gaven en dat we m gewoon in de steek hebben gelaten daar…
ok else, lang verhaal… ik laat je ook mijn telefoon achter voor geval dat… 0645232256, of laat mij even een telefoon achter ofzo…zowiezo leuk een contact te hebben met een andere mexico liefhebber… ik mis het zo…ik zat liever daar dan hier… maar ik trok t niet meer als alleenstaand moeder van een mexicaans kind in mijn eentje economisch… maar ik vertrok met pijn in mijn hart en t zal me een paar jaar kosten hier in nederland te wennen. Ik ben 20 jaar weggeweest…12 jaar griekenland en 8 jaar mexico…niet niks…nederland is veel veranderd… Hoop weer van je te horen! daf