Hallo,ik ben nieuw hier dus zal me even voorstellen, ik ben Jolanda, 42 jaar, en heb serieuze plannen om naar Mexico/Playa del Carmen te verhuizen/emigreren. Druk bezig zoveel mogelijk info te verzamelen maar waar ik heel erg benieuwd naar ben, en ik hoop dat er reacties komen van mensen die daar al wonen, ik wil mijn hondje mee nemen op dit avontuur. Het is een Frans bulldogje, 3 jaar oud, helemaal gezond, alle info over het reizen en wat daar voor nodig is heb ik al maar wie heeft er dit soort hond in Mexico? kan dit ras daar lekker leven? ik heb ze in al de keren dat ik daar nu ben geweest nog niet gezien, wel een mopshondje (straathond) en een Bordeauxdog, maar geen bulldogs, wie heeft er wel eens met dit ras een lange vlucht gemaakt en hoe ging dit? ben heel erg benieuwd of iemand mij meer kan vertellen!
hoi hoi,
ben zelf 1.5 jaar geleden voorgoed naar de Yucatan verhuisd met 3 franse bulldoggen. 1 is helaas door ouderdom overleden. maar die andere 2 vinden het helemaal te gek.
woon aan het strand en ze liggen vaak in de zon te bakken totdat het te warm wordt en ze de schaduw opzoeken.
groetjes
annemarie
Hai Annemarie,
Ontzettend bedankt dat je reageert, ik begon al te denken dat er dus echt geen Franse bullen in Mexico woonden!
Ik had mijn plannen al een beetje op de lange baan geschoven want zij is mijn alles, dus als zij het daar niet kan redden dan doen we het niet, ze houdt enorm van de zon, ze ligt hier nu ook dagen lang te bakken met d’r benen wijd, dus de warmte daar zal ze wel mee leren leven. Wat ik graag van je wil weten is of jij ook met jouw bulletjes een lange vlucht hebt gemaakt (bv. van Ned. naar Mexico?) ik maak me daar echt heel erg druk om omdat ze dan een vlucht van minstens 10 uur moet maken, zonder drinken, ik hoor aan alle kanten dat dat geen probleem is maar dat zijn ervaringen van mensen met “gewone” hondjes dus geen platsnuiten, plus 4 uur voor de vlucht geen water dat is dus op zijn minst 14 uur geen water!!! kan toch niet goed zijn? ik wil haar het liefst bij mij in het vliegtuig hebben maar dat is uitgesloten door haar gewicht, 9,5 kg.
Misschien klinkt het alleemaal wat overdreven maar ik denk als je zelf honden hebt dan snap je mijn ongerustheid wel.
Ik hoop dat je nog een keer wilt reageren, groetjes Jolanda
Oja waar woon jij in Yucatan?
Hoi Jolanda,
Heen zijn wij met Air Berlin gevlogen vanaf Dusseldorf. De vlucht duurde 10.5 uur. Wij hebben nog met ze gelopen 1 uur voor het vliegtuig vertrok, dus nog niet door de security gaan, dan kan ze ook nog wat drinken. Je moet ook een flesje water en eten bij de kennel doen. Dan kan ze gelijk bij aankomst drinken krijgen. LET WEL OP!!! De voorschriften die Nederland geeft voor het uitvoeren van dieren naar Mexico is niet helemaal compleet. Na alle benodigde inentingen en gezondheidsverklaring die gecertificeerd moeten worden in Eindhoven, eist men in Mexico ook nog een verklaring in het Spaans dat de hond behandeld is voor interne en externe parasieten. Dat was ons niet verteld toen wij met onze 3 honden gingen. Heeft voor erg veel vertraging gezorgd. Wij hebben nog 4 uur op het vliegveld moeten wachten voor een dierenarts die de honden ter plekke behandelde tegen parasieten. Ze waren een beetje van slag maar dat is wel te verwachten natuurlijk. De volgende dag was het over. We hebben nogal wat ervaring met honden en vliegen, we hebben ook nog 7 jaar in Florida gewoond.
Zelf wonen wij vlakbij Progreso, aan zee, 250 km ten westen van Cancun.
Hai Annemarie,
Wat een goeie info, dat wordt hier in Nederland inderdaad niet verteld van die parasieten, ik onthou het allemaal goed.
Maar je zegt dat je dus aardig wat ervaring hebt met het vliegen met dit soort honden, dat is fijn te horen want je hebt me wel een beetje gerust kunnen stellen maar ik ben er nog niet qua gevoel, als ik mijn hondje bekijk dan weet ik bijna zeker dat ze het wel aan kan, ze is gezond en jong en niet te dik dus dat is het niet, het is vooral mijn gevoel wat me tegen houdt… Mag er bv. een fles met water in die bench worden gehangen? dan leer ik haar daar wel uit drinken de tijd die we nu nog hier hebben, zonder eten kan ze wel een poosje dus daar maak ik me niet zo druk om maar dat drinken… ze gaat heel snel hijgen van opwinding of spanning en dan heeft ze toch dorst daarna?
Nou ja jij bent ervaringsdeskundige dus ik hoop dat je me nog verder gerust kunt stellen, ben je ook met jouw honden naar Florida gevlogen? is toch ook een lange vlucht?
Je woont daar mooi he, mijn zusje woont in Playa del Carmen en die kent Progreso niet, dat is dan helemaal aan de andere kant van Yucatan zeker?
Nou ik hoop dat je me nog verder gerust kunt stellen en als je verder nog tips hebt die zijn van harte welkom!!
groetjes Jolanda
Hoi Jolande,
Je MOET er zo een flesje inhangen, zeg maar zo een grote die je ook voor konijnen koopt, zodat ze genoeg kunnen drinken, zou in ieder geval er nog een flesje water bijdoen. De honden zitten in een aparte ruimte, die ofwel verwarmd wordt ofwel gekoeld wordt, meestal verwarmd omdat de lucht heel koud is. Ik heb 1x meegemaakt dat wij onze honden vanaf Orlando naar Amsterdam wilden sturen, op het laatste moment hadden ze gecheckt en bleek de verwarming niet te werken, dus konden de honden niet mee. Een heel gedoe. Maar ze gaan wel heel zorgvuldig met honden om. Vanaf Florida is het ongeveer 9 uur vliegen naar Amsterdam. Mijn honden waren heel rustig toen ze aankwamen. We waren op onze koffers aan het wachten in Cancun en hun kennels stonden al klaar bij de lopende band. Het is dus heel belangrijk dat de papieren in orde zijn en dan loopt alles verder op rolletjes. Mijn honden hadden meer dan 16 uur in de kennel gezeten vanaf Dusseldorf totdat de dierenarts gearriveerd was en hun kon behandelen tegen inwendigen en uitwendige parasieten. (Natuurlijk geheel overbodig want ze waren daar tegen behandeld alleen ik kon het niet bewijzen, aangezien ik niet een verklaring van mijn dierenarts in het Spaans had)
Ik ben weer een stukje dichter bij mijn beslissing gekomen om de stap te wagen, ik vind het heel fijn om te horen dat jij goeie ervaringen hebt met het reizen met dit soort hondjes, ik moet ook maar proberen te gaan denken dat het “maar” 10 uur op d’r hele leven is, waar gaat het over? denk je dan, zij redt het heus wel, ik maak me gewoon druk om iets wat hoogst waarschijnlijk niet nodig is, zoals je zegt als alle papieren maar goed geregeld zijn, en ik ben heel blij dat er een fles water in mag/moet (??) doen ze daar echt niet moeilijk over? omdat overal wordt gezegd dat ze 4 uur voor de vlucht geen drinken meer mogen… mij maakt het niet uit als ze zou moeten plassen, ik was haar wel weer als het echt fout zou gaan, zou het erger vinden als ze uitdroogt!
Heel erg bedankt Annemarie voor je mails, ik ga alles weer op een rijtje zetten en moet knopen door gaan hakken! ik ga haar in ieder geval alvast leren uit een konijnenfles te drinken! Vind je het goed als ik je nog eens mail als er nog vragen omhoog borrelen? en als jij nog wat tips hebt, die zijn altijd en heel erg welkom!!
Heel erg bedankt voor zover he, groetjes Jolanda
Het is verplicht om water in de kennel te hangen en een zakje voer aan de kennel te bevestigen. Mijn honden moesten nog een trip ondernemen vanaf Cancun naar Chuburna, dus nog eens 4 uurtjes in de auto. Maar het is het 100% waard geweest. Ze hebben het hier zo naar hun zin. Denk maar aan hoe gelukkig je hondje zal zijn in dit heerlijke klimaat.
Als je nog vragen hebt, kan je me gerust mailen.
Succes!
Beste Jolanda vorige week ben ik met Lufthansa (omdat dit naar mijn mening de beste maatschapij is met dieren) van frankurt a/m naar DF Mexico City gevlogen met mijn 2 honden. Een sierra de estrella van 11,5 jaar oud en een labrador van 4 jaar oud. Dit ging perfect!
In duitsland vragen ze nix, maar zodra je aankomt in mexico moet je de dieren aangeven dit is gewoon in de hal waar je koffers aankomen!
Het invoeren is super easy! zorg voor een rabis inenting geef ze een anti vlooien middel en anti worm en laat dit allemaal door een dierenarts in het paspoort zetten, ook moet de gezondheids verklaring worden ingevuld (liefst ook op papier)
Ik heb alles laten doen door Stam een dierenarts in de wijk kerkebosch in Zeist.
Heb je meer vragen of wil je een kopie van de verklaring dan laat het weten en ik mail je alles
m. vr gr Chris Domki@live.com