Wij (2 vrouwen) zijn net terug na een geweldige vakantie van 3 weken in het mooie Madagascar.
Aangezien ik weet dat het soms lastig is om alle info te krijgen die je wilt,hieronder een lijstje van do’s and don’ts (volgens onze ervaring)
Do’s:
bekijk de optie van losse tickets. Wij hebben een directe vlucht vanuit Parijs gehad voor 900 euro, los ticket retour amsterdam-parijs was 85 euro. Als je het ticket MET tussenstop boekt dan ben je vaak 200-300 euro duurder uit per ticket (of je moet geluk hebben).
zelf een auto huren ZONDER chauffeur, wij hadden een renault 4tje. Fantastische auto en altijd te repareren. Nadeel is dat je niet overal kunt komen,zeker niet tijdens regenseizoen. Maar er is genoeg te zien en te doen zonder 4wheel. De wegen zijn op sommige stukken slecht (gaten),maar des te fijner dat je zelf rijdt…kun je zelf bepalen hoe hardt je er doorheen gaat:-)
slaapadressen vanuit de lonely-planet zijn allemaal prima, varierend tussen de 8 en 30 euro voor 2 personen per nacht.
blijf een beetje op de hoofdwegen, dan is verdwalen eigenlijk geen optie. Mocht je het even niet weten dan kun je het altijd vragen, binnen no time ben je dan weer en-route.
koop voor onderweg schriftjes en pennen,daar zijn de kindjes heel blij mee.
als je bij wil komen van een paar dagen stof, dan zijn tsara geusthouse (fianar) en bamboo club (ifaty) een heerlijke plek,kosten rond de 30 euro voor 2 pers.
Isalo Parc is erg mooi om e.e.a te zien, Anja reserve ook!
Dont’s:
reizen met de taxi-brousses is wat ons betreft geen aanrader. Ze rijden erg hard/gevaarlijk en zitten overvol.
Het eten is er erg goedkoop: voor 4 euro heb je een goede maaltijd!
Madagascar is een fantastisch land, vriendelijke mensen, mooie dieren…absoluut de moeite waard!
Mocht je meer willen weten over onze route/ervaringen/tips…dan hoor ik het graag.
Leuk om te zien dat jullie totaal iets anders dan ons gedaan hebben.
Wij zijn afgelopen Mei de hele maand naar Madagascar geweest, echt in een woord GEWELDIG!
Ik denk dat de do’s en dont’s voor iedereen persoonlijk zijn!
Wij hebben bijvoorbeeld het gedeelte in het zuiden in zijn geheel gedaan met taxi brousse,
een ervaring op zich, in het noorden hadden we via Ramartour een 4x4 met chauffeur & gids,
dit was ook een hele mooie ervaring, maar had het zuiden in de taxi brousse niet willen missen!
Je krijgt een heel mooi stuk te zien van de mensen, zei waarderen het echt dat je met hun vervoer reist,
ik heb nog nooit zulke vriendelijke en behulpzame mensen gezien!
Wil je echt iets van de cultuur en de mensen zelf zien, dan is taxi brousse zeker wel een optie.
Je kunt het zo comfortabel maken als je zelf wil.
Wij gaan van 4 december tot 2 januari naar Madagascar. Wij gaan ook met zijn 2e en zitten te twijfelen of we een gedeelte van onze reis een auto willen huren. Het plan is om meteen de eerste dag van Tana naar Tulear te vliegen om daar een aantal dagen te relaxen en vervolgens weer naar boven te reizen naar Tana. Vanaf Tana zullen we dan naar Diego vliegen om vanaf daar af te zakken naar Nosy Be en vervolgens weer terug te vliegen naar Tana. Waar hebben jullie de auto gehuurd, wat zijn de kosten en welke route hebben jullie ongeveer gereden? We willen waarschijnlijk niet alles met een huurauto gaan doen, omdat je dan toch minder snel contact krijgt met de locals.
Leuk om de ervaringen van andere te lezen. En heel erg bedankt voor de do’s en dont’s.
Zelf rijden lijkt me echt een gave ervaring maar een Taxi Brousse ook en ook de luxe van een auto met gids spreekt ons aan, haha. Het is een ramp om een leuke reis uit te stippelen. Alles is zo mooi maar zo ver van elkaar vandaan en ook prijstechnisch grote verschillen. Denk dat we deels zelf gaan regelen en deels Ramartour. Voorlichting tot nu toe is me erg goed bevallen en ook de reviews hier en op andere delen op het internet zijn vol lof.
Jetse en Marieke, zetten jullie ook je ervaring hier neer? Ben wel benieuwd. Wij denken ook ongeveer dat traject te doen.
Onze twijfels en vragen:
Nosy Be (en de eilandjes er omheen) of Nosy Boraha (Ile sainte Marie)
Waar kunt je het beste snorkelen. Denk toch Nosy Sakatia (Nosy Be) of is Ile Sainte Marie ook prima?
Ranomafana of Mantadia/Mitsinjo of allebei
Wel of niet Morondava (Verreaux Sifaka’s, Kirindy, Baobabs staan erg hoog op ons lijstje maar de reis erheen en terug is zo omslachtig)
Kun je ook walvissen zien in Morondava. Kan dat vanaf de kust of moet je daarvoor mee op een boottrip?
Waarom is de boottrip naar Morondava zo duur? We hoeven niet naar de Tsingys maar willen wel graag 1 a 2 nachten in het Kirindy park overnachten. Hebben eigen tent en spullen mee en toch zie ik alleen maar flinke prijzen. Staan er aan het einde taxi’s klaar om je naar bijvoorbeeld Kirindy te brengen?
Is de rivierafdaling niet gevaarlijk gezien de crocs die daar zwemmen?
Seizoen. Hoe is het met de regen in juni en hoe toeristisch is het in de lente? (september t/m oktober)? Wanneer is het het groenst en met veel bloemen? Hebben de Baobabs alleen in maart groene blaadjes?
Als je met de taxi brousse gaat kun je dan overal opstappen? Is er bijvoorbeeld bij Isalo/Ranohira een opstappunt? En als je in Kirindy bent kun je dan zomaar een chaffeur aanspreken of moet je de taxi van te voren regelen?
Zijn er naast Madalief nog andere goede (kinder)projecten in de buurt van Morondava of de RN7? Wij willen juist niet schriftjes ed zomaar weggeven aan kindjes onderweg. Ik denk dat je hiermee het bedel karakter stimuleert. Kun je beter geven aan de organisatie die voor kindjes opgericht zijn. Bijvoorbeeld Madalief in Antsirabe/Ambositra. Tuurlijk geef je het liefste cadeautjes weg aan die lieve kindertjes maar voor hun toekomst is het niet goed lijkt me.
Ik ben normaal een beetje een control freak tijdens vakanties, maar wil het tijdens deze reis loslaten. Natuurlijk wil ik dan van te voren wel een beetje de mogelijkheden bekijken. En de rest zien we daar wel. Met de LP erbij en vragen stellen aan locals gaat het vast goed komen.
Groetjes
Wij kunnen niet op al je vragen antwoord geven maar wel op en paar.
- Nosy Be (en de eilandjes er omheen) of Nosy Boraha (Ile sainte Marie) - Waar kunt je het beste snorkelen. Denk toch Nosy Sakatia (Nosy Be) of is Ile Sainte Marie ook prima?
Wij zijn alleen op Nosy Be geweest. Heb wel van andere mensen gehoord dat als je naar Sainte Marie gaat, je moet zorgen dat je aan de westkust zit. De oostkust(oceaankant) heeft hoge golven en harde winden. We hebben bij Nosy Tankely gesnorkeld dit is een klein onbewoond eilandje met rondom het eiland koraal riffen. Snorkels, duikbrillen en flippers zijn voor een paar euro te huur op het eiland. Nosy Komba is ook een prachtig groen eiland. Op Nosy be zelf is ook erg veel te beleven. Wij hebben 5 dagen op Nosy Be gezeten, dit was eigenlijk veel te weinig tijd om alles te doen.
**
Ranomafana of Mantadia/Mitsinjo of allebei**
Ranomafana mag je niet missen!
- Als je met de taxi brousse gaat kun je dan overal opstappen? Is er bijvoorbeeld bij Isalo/Ranohira een opstappunt? En als je in Kirindy bent kun je dan zomaar een chaffeur aanspreken of moet je de taxi van te voren regelen?
De taxi brousse stopt in principe in ieder dorpje. De route national 7 is een prima weg waar je lekker door kan rijden. In Ilakaka en Ranohira zijn opstap punten voor taxi broussejes. Vanaf Ranohira is NP Isalo het makkelijkst te bereiken. Wij sliepen hier in Hotel Chez Alice, prachtig uitzicht op Isalo NP en netjes, schoon en goede bedden en eten. Kosten van het hotel zijn iets van 15-20 euro voor een 2 persoons kamer. Transport hoef je je echt geen zorgen over te maken in Madagascar, op iedere hoek van de straat staat een taxi chauffeur.
- Seizoen. Hoe is het met de regen in juni en hoe toeristisch is het in de lente? (september t/m oktober)? Wanneer is het het groenst en met veel bloemen? Hebben de Baobabs alleen in maart groene blaadjes?
De wouden in het noorden en oosten zijn altijd groen. Het westen is niet altijd groen omdat het hier drooger is, de bomen laten hun blaadjes vallen om verdamping te voorkomen. Wij zijn in Mei geweest (het begin van het droge seizoen) Dit omdat de temperatuur dan niet te extreem heet is en er weinig regen valt. Over de hele maand hebben we 1 dag regen gehad in montagne ambre. Maar als je dus echt groene boababs wilt zien moet je voor April gaan. In spiny forrest (mangily) vlak bij Ifaty staan hele mooie exemplaren. Vanaf hier is het 20 km naar het zuiden en je staat in Tulear. Tulear-Ranohira doe je met de taxt brousse een uurtje of 4/5 over dit gaat vrij snel.
De controle moet je toch echt loslaten als je naar dit land gaat een taxi brousse die 3 uur later vertrekt is heel normaal. Zorg dus ook dat je planning een beetje flexibel is en plan niet te strak. Als je met een lach op je gezicht rondloopt krijg je ook een lach terug van de locals!
Hoi Chantal,
Wauw wat fijn zo snel een reactie te ontvangen!
Bedankt voor de goede tips. Had inderdaad al van Alice gehoord maar op internet kon ik weinig vinden, geen site ofzo. Hadden jullie hotels gereserveerd? Lijkt me wat lastig gezien Mora Mora inderdaad
Gister mijn eigen kerstcadeautje van de Bol ontvangen. Helaas zat de LP er nog niet bij maar de DVD van Earth Madagascar wel. Zwijmel zwijmel! En… maakt het nog moeilijker. Willen eigenlijk nu ook Tsimanampetsotsa zien. Misschien te combineren met Anakao. Is wel te doen op zich. Het zuiden lijkt me ook tof maar lijkt volgens mij een beetje op Australie en dat staat ook nog op de planning dus dat komt nog wel.
Het gaat toch de Taxi Brousse worden voornamelijk. Scheelt zo veel in de kosten. En fijn dat er inderdaad overal taxi’s zijn! Volgens mij is het qua veiligheid ook wel oke toch? Goed spullen bij ons houden en niet te veel meenemen. Beetje alsof je in Parijs loopt Altijd alert.
Mei lijkt me ook wel wat maar toch zou ik de walvissen niet willen missen en dan moeten we toch in september/oktober zijn. Dus dan maar kale baobabs want maart is toch wel tricky met het weer. Evenals Ile Sainte Marie. Te veel regenkans. Heb je op Nosy Be veel louche mensen gespot en sextoerisme? Dat schrikt me wat af namelijk. Maar het huidige plan is om 3 dagen Nosy Sakatia, 1 nacht kamperen op Nosy Iranja en dan door naar Nosy Komba via Nosy Tanikely.
Wouw, de plannen worden steeds concreter. Misschien zelfs dit jaar al!
Nou bedankt en heb je online nog ergens foto’s staan van jullie reis?
Ooh, die BBC DVD’s zijn gaaf he! Ik heb ze ook, pas nadat ik geweest was, maar heerlijk om naar terug te kijken!
Als je trouwens de laatste aflevering na wil doen, volgens mij is dat in het prive park tegenover Nationaal Park Andasibe. Daar heb ik iig een indri blaadjes gevoerd, echt zo’n waanzinnige ervaring! En volgens mij was de gids in de serie onze spotter. De dag ervoor waren we in het Nationale Park geweest en daar op grote hoge de indri’s gezien, dat was al te gek, volgende dag naar het prive park, en ze waren zo dichtbij, echt op 5 meter, zegt de gids, kom mee, kom mee en ik dacht, ben je gek? We zijn al zo dichtbij! Maar verderop stond de spotter dus naast een indri, echt geweldig om mee te maken!
Qua does en don’t trouwens, als je zoals in de eerste post geadviseerd wordt zelf je vlucht naar Parijs regelt, zorg dat je echt een hele ruime overstap hebt! Het is een rot vliegveld om over te stappen (je moet eerst het gebied alleen voor reizigers weer uit en dan het halve vliegveld over om vervolgens dus weer door de beveiliging te moeten). Ons vliegtuig in Amsterdam had pech, daardoor vertrokken we een half uur later. Omdat de vlucht in een keer was geboek (en er 19 mensen in zaten die door moesten) was het de verantwoordelijkheid van Air France dat we de vlucht zouden halen en hebben ze hem dus laten wachten. Ook stond er iemand klaar om ons zo snel mogelijk bij het vliegtuig te krijgen. Als je zelf boekt heb je dit niet en heb je dus pech als je (door vertraging oid) je vlucht mist!
Hoi Adrea,
Leuk dat je reageert! Dat zou inderdaad zo’n drama zijn om je vliegtuig te missen. Wel mazzel dat je dus de begeleiding van Air France had. Hebben jullie alle vluchten tegelijk geboekt? Dus ook de interne vluchten? Is het een gammel vlucht? Air Mada is geloof ik niet heel welkom op schiphol. Allemaal oude vliegtuigen. Afdankertjes (beetje overdreven) van de grote maatschappijen. Mijn man vindt dat maar niets. Die is op de hoogte van veel type vliegtuigen dus die vliegt het liefst zo min mogelijk in Mada hahaha.
Jij bent dan inderdaad bij Mitsjo geweest. Daar gaat mijn voorkeur ook naar uit! Die man is inderdaad gids. Lijkt me gaaf om door hem begeleid te worden in het gebied. Heb op de website ook gelezen dat je kan helpen met planten van bomen stekjes. Wellicht is dat ook nog leuk om te doen. Perinet spreekt me minder aan omdat ik alleen maar lees over drukte en slechte service. Maar het kanoën rond het eiland lijkt me dan wel weer heel leuk. Is het groot daar? Als je gaat kamperen bij de ingang moet je dan veel lopen om bijv van Mitsjo naar Vakona te komen. Iemand ervaring?
Oja en dan nog een vraag. Hebben jullie veel dansende/springende sifaka’s gezien? Lijkt me waanzinnig. Zag ze in de Apenheul en het is triest om te zien hoe weinig ruimte ze daar hebben. Op de weg naar Majunga schijn je er veel te kunnen zien maarja ook al zo ver uit de richting. Over de ringstaartmaki’s maak ik me geen zorgen. Volgens mij zie je die gegarandeerd overal Leeeuukkk!
Ik heb binnen Madagaskar niet gevlogen, daar daar kan ik niets over vertellen.
Geen wilde springede sifaka’s gezien helaas, alleen in de bomen. Wel in de buurt van Andasibe bij een hotel geweest met eilanden met lemuren (is dat wat je bedoeld met kanoen?). Maar dat is dus geen wilde en er werd een banaan voor gehouden om het te laten zien. Om naar het eerste eiland te gaan hoef je trouwens niet te kanoen, je stapt in een boot, die geven ze een duw en je bent er (letterlijk!), maar het is wel echt geweldig om naartoe te gaan. Je kijkt eerst weken naar al die lemuren in het wild en je verzint hoe zacht ze zijn en zo, maar je kan ze niet aanraken, dat kan daar wel, zeker om mee te eindigen is het echt een aanrader! Het kanoen naar het eiland met de ringstaartlemuren gaat niet om het kanoen, het is niet zoals je hier een stukje gaat kanoen, het is echt functioneel zeg maar, je komt wel langs nog meer eilandjes met lemuren, ze wisselen die op het eerste eiland af. Dit ligt trouwens niet in het Nationale Park, maar er buiten!
De man in de BBC aflevering was bij ons trouwens geen gids maar spotter, ik neem aan dat ze dat onderling een beetje afwisselen. Heb er wel de kweekkasjes gezien voor de boompjes, wist niet dat je ze ook kon planten, dus dat heb ik niet gedaan.
Wij hebben niets van tevoren geregeld alleen 3 binnenlandse vluchten. De binnenlandse vluchten moet je meer zien als een busritje. Vliegtuig land instappen riem aan en opstijgen. Je ticket wordt gecontroleerd meer niet. De vliegtuigen zullen zeer zeker niet zo veilig zijn als hier. Personeel op de vliegtuigen is super vriendelijk, we kregen zelfs nog eten en drinken tijdens de 3 kwartier durende vluchten!
Wij hadden aan het eind van de vakantie nog een dag over in tana. We zijn s’ochtends vroeg naar andasibe gereden en de indri’s gezien. Vervolgens nog naar lemur island waar verschillende soorten lemuren te zien zijn en op je schouders klimmen. Voor 6 uur waren we terug in Tana.
Verder moet je even wennen aan het verkeer, opdringerige verkopers enz. Maar dit is niet meer als op andere bestemmingen denk ik. Wij hebben tijdens onze reis verder helemaal geen gekke dingen gezien of meegemaakt. Alleen maar hele vriendelijke mensen gezien.
Wij hebben alleen wat simpele kleding mee genomen en 1 telefoontje. Neem gewoon geen sieraden/ipads/laptops of merkkleding mee. Je hebt hier toch niets aan want je bent waarschijnlijk continu aan het genieten! Wij hadden 2 backpacks bij en 2 kleine rug tassen. In de backpack zat onze kleding en spul met weinig waarde. Deze lieten we in het hotel achter als we de NPs in gingen. De kleine rugtas zat vol met onze waardevolle spullen en drinken en deze namen we altijd met ons mee.
Daarlijk zal ik een linkje sturen met een paar fototjes
Chantal wat een toffe foto’s Die spinnen en duizendpoten had je wel even achterwegen mogen houden hoor hahaha ieeeeejjj
De Taxi Brousse valt volgens mij wel te overleven (tja ligt er aan hoe lang natuurlijk). Lijkt een beetje op zo’n busje in de Ardennen die groepen mensen vervoert naar de kano opstap plek. Hutje mutje, lekker plakkerig haha. Ik merk dat de groene wouden en de bounty strandjes toch echt wel het meeste aanspreken. Dus beginnen in het droge westen en dan steeds groener naar het oosten en eindigen op de eilandjes rondom Nosy Be lijkt me een prima optie.
Hoe gingen jullie om met de armoede? Hadden jullie ervaring met arme landen? Denk dat het voor ons wel wennen gaat worden. Alhoewel we ook de bedoeïenen in Jordanië en Israël gezien hebben. Vooral in Petra was het heeeeeel vervelend steeds bedelende kinderen om je heen en opdringerige verkopers. Maar het leek ook wel show daar. Als je ze een stuk fruit wilde geven moesten ze het niet maar wel de chips die ze toevallig hadden gezien in mijn tas. Ettertjes hahahaaha Levende kippen vastgebonden enzo en zoals de foto van jou met die Zebu en dan die dingen door zijn neus… tja dat wordt echt wel slikken. Hoort erbij…
Tja armoede heerst er zeker. Wij hebben stuk of 5 bedelaars gezien waaronder kinderen en niets gegeven. Lijkt hard maar dit is de beste manier. Ook de opdringerige verkopers kochten we niets bij. In Amboistra kun je prachtige souvenirs kopen direct bij de makers zelf. Zoals je op de foto’s kan zien zijn ze erg trots op hun vak en je krijgt meteen een hele uitleg hoe het gemaakt wordt. Dit gedrag moet je natuurlijk stimuleren door extra veel te kopen.
Dat er wat anders wordt omgegaan met dieren is natuurlijk erg om te zien maar aan de andere kant lopen de kudde’s zebu’s gewoon vrij rond over de savanne en zitten ze niet opgesloten in stallen zoals hier. Ook de kippen lopen gewoon los door de dorpjes, dit hoort er bij.
En betaal de taxi brousse chauffeur wat extra en je hebt een bank voor zijn tweeën en zit je lekker ruim.
Hou ons op de hoogte van je plannen! En als je nog vragen hebt weet je ons te vinden.
Mooie foto’s. Ga komend jaar ook naar Madagascar en krijg er na het foto’s kijken nog meer zijn in. Ben er 12 jaar geleden al eens geweest en ben zeer benieuwd of er veel anders is als toen.
Vorig jaar met een groepsreis in Madagascar geweest en het was geweldig. Ik ben alleen en daarom de groepsreis gekozen. Ik las hierboven nog een vraag: - Ranomafana of Mantadia/Mitsinjo of allebeiIk ben in beide geweest. Als eerste in Ranomafana en dat was mooi, maar het drukste park op de hele reis. We liepen, zeker in begin, met een hele groep toeristen achter elkaar. Ik vond Mantadia echt geweldig. Wij zaten in Andasibe waar je het PErinet reservaat hebt en nog een paar privereservaten. Uit mijn hoofd gezegd is Mantadia een primair regenwoud op zo’n uur rijden van Andasibe. We hadden pech hier iets minder lemuren te zien, maar qua natuur echt prachtig en slechts twee andere toeristen. Perinet hebben we de indri indri gezien van dichtbij (indir indri trouwens ook alleen maar hier te zien en niet in Ranomafana) en nog aantal lemuren. Beide parken waren voor mij beter dan Ranomafana, maar dat is persoonlijk. In elk geval is Madagascar geweldig en wil ik zeker nog een keer terug om Morondava te zien en de Tsingy’s daar in de buurt.
Beste Annegien,
Ik ben toevallig (alhoewel het begint een beetje een obsessie te worden) nu met de reis bezig. Dus heel leuk om van je te horen!
En eigenlijk maak je het ons nu wel heel lastig haha. We zijn steeds aan het strepen ivm tijd en budget en dus hadden we net gezegd toch maar niet Morondava. Met in gedachte ‘als we maar geen spijt krijgen’. De tsingy’s vind ik echt te duur en om alleen voor de bomen te gaan… Maar nu denk ik echt… aii we gaan echt spijt krijgen.
Wat regenwoud betreft neigen we nu wel heel erg naar Marojejy in het noord oosten. De bergen zijn daar fantastisch.
Is de Indri echt veel specialer dan de andere lemuren en sifaka’s?
Ik heb geen spijt van mijn reis, maar in mijn rondreis zat geen Morondava en Tsingy’s. Madagascar vond ik geweldig, dus wil nog een keer terug. Een mooie gelegenheid om die op te zoeken. In het noorden heb je ook nog een Tsingy he. Weet even niet hoe die heet…De indri indri is geweldig! De grootste lemuur en het geluid wat deze maakt…super! Ik zou daar echt voor gaan. Maar Andasibe ligt op een paar uur (weet niet meer precies, maar iets van vier uur geloof ik) rijden van Tana. Kun je eventueel op een van je laatste dagen doen?!
Wij zijn net terug uit Madagascar! Wij hebben 30 dagen rondgetrokken, ongeveer 2 weken het zuiden en daarna 2 weken het noorden.
Gevlogen met KLM/Air France van Amsterdam-Parijs en daarna Parijs-Tana. Prima te doen, bijna geen wachttijden tussen beide vluchten. Bij aankomst om 23.00uur werden we opgehaald door een medewerker van Meva Guesthouse! Dit is echt een aanrader! We hadden bij Wendy (Ramartour) een overnachting en de binnenlandse vluchten geboekt. Echt een prima service! We hadden 2 innenlandse vluchten in NL al door Wendy laten boeken omdat die data al bekend waren en de vlucht tussenin niet geboekt zodat we flexibel waren en nergens aan vast zit. Dit hebben we tijdens de vakantie met Wendy afgesproken. Dit was echt ideaal!
Na de overnachting bij Meva Guesthouse zijn we de volgende morgen van Tana naar Tulear gevlogen en zijn we zo al reizend omhoog getrokken terug naar Tana. Mocht je tijd genoeg hebben, raad ik taxibrousses aan. Het is echt een leuke manier om met de mensen hun leefgewoonten in contact te komen. In het beginnen is het wennen en spannend, maar dat went erg snel. Wij deden altijd de dag ervoor een kaartje voor de volgende dag kopen zodat je je stoel kan reserveren. We zaten dan ook altijd bijna langs de chauffeur. Dit zijn de beste plekken. Je zit lekker ruim en hebt mooi uitzicht.De prijzen zijn vaak aangegeven in het hokje waar je je kaartje koopt dus je hoeft je niet druk te maken dat je afgezet wordt ofzo.
Vanuit Tana hadden we een vlucht naar Diego. Vanuit daar zijn we met taxibrousses en taxi’s langszaam afgezakt en eerst overnacht een Nosy Komba. Daarna Nosy Tanikily bezocht en zo naar Nosy Be gegaan. vanuit daar zijn we nog een dag naar Nosy Iranja gegaan. Wat ons betreft was het snorkelen op Nosy Tanikily echt het mooist. Hier hebben we zelfs een schilpad gezien en mee gezwommen. Maar de eilanden zijn allemaal geweldig. Tip: Bij Nosy Be staat hotel Belverdere in de lonely planet. Dit is een mooi hotel hoger gelegen waarmee je met een trap op het strand komt, maar nog mooier is het hotel wat beneden Belverdere meteen aan het strand ligt. De prijzen zijn hetzelfde.
Maar idd wat Chantal al zei, om vervoer hoeft je je echt niet druk te maken in Madagascar. Overal zijn taxi brousses of taxi’s (als je even geen zin hebt in taxi brousse) en iedereen is heel erg behulpzaam!
Hai Marieke,
Wat een fantastische reis! Ik ben nog meer overtuigd Heel erg bedankt voor de informatie! Ben je in 1 rit naar Ankify gegaan of heb je nog tussenstops gemaakt?
Helaas (uhhhm hoezo helaas) zijn de plannen wel gewijzigd. Ivm familiefestiviteiten zijn we genoodzaakt eerst naar Australie te gaan. Umm a.s. Maart al!! Hoezo helaas? En omdat we toch een tussenlanding op Kuala Lumpur zouden maken hebben we besloten een mini weekje op een klein Thais eiland door te brengen Zo zwaar! Ik moest wel even flink wennen aan het idee want Mada en de hele reis en accommodaties zaten al helemaal in mijn hoofd geworteld Maar die reis schuift gewoon even 1 tot 2 jaar op. Maar gaan doen we zeker! In de tussentijd hou ik dit forum in de gaten. Alle tips blijven welkom!
Groetjes
Wij (mijn man en ik) zijn ook heel geinteresseerd in Madagascar en ook wij reizen het liefst zelfstandig. Welke route hebben jullie gedaan en hebben jullie ook binnenlandse vluchten gedaan, of hebben jullie alles met de auto gedaan? Wij willen in mei 3 weken gaan.
Je schrijft dat je ZONDER chauffeur de auto hebt gehuurd. Wat was de reden om dat zonder chauffeur te doen?
Hebben je verder nog tips waar we zeker aan moeten denken?