Nepal...wat is haalbaar?

Komend voorjaar wil ik erg graag naar Nepal.
Ik heb nog geen ticket geboekt, maar dat gaat vast en zeker binnenkort komen :slight_smile:

Wat ik graag wil is een retraite/meditatie van 10 dagen doen in de buurt van Kathmandu… Vóór de retraite zou ik nog een dag of 3 á 4 in (de buurt van) Kathmandu door kunnen brengen zodat ik de stad al een beetje kan zien en daarna heb ik nog een dag of 10 á 11 voor de rest van het land (zoals het er nu naar uit ziet tenminste).

Wat is haalbaar voor die 10 a 11 dagen? Ik heb me nog niet echt ingelezen in Nepal, maar zie overal de plaatsen Pokhara, Bhaktapur en Chitwan park terugkomen… Geen idee dus nog van de reisafstanden en tijden. Ik weet van mezelf dat ik altijd teveel wil… :wink: …dus: wie kan me realistische ideeen geven? :wink: Ik hoef niet alle tijd van de wereld in een plaats door te brengen (die heb ik ook niet :wink: ), maar wil ook niet alleen maar doorstomen…

Hoor jullie tips en ideeen graag! :slight_smile:

Ik zou eens beginnen met WEL een beetje te lezen, dan krijg je zelf al een aardig idee wat wel en niet haalbaar is :slight_smile:

Ik ben afgelopen zomer in Nepal geweest. (http://www.ikreis.net/main.php?cid=357) Eerst 4 dagen, en daarna nog zo’n 12 dagen. In de tussengelegen tijd ben ik in Tibet geweest.

Tibet was veel rijden, dus in Nepal wilde ik eigenlijk geen lange afstanden afleggen. Ik ben het grootste deel van de tijd in Kathmandu (Boudanath) gebleven, maar heb ook twee nachten in Bandipur en twee nachten in Bhaktapur geslapen.

Bhaktapur is peanuts. Je kan dit stadje bezoeken als dagtrip vanuit Kathmandu, het is echt maar een uurtje rijden, maximaal (niet dat het ver is, maar Kathmandu is een drukke stad met veel opstoppingen). Als je de tijd hebt moet je er echter zeker overnachten, want het is echt super om ook de pleinen en de tempels 's middags en 's avonds te bezoeken zonder de grote groepen touristen!

Pokhara is verder vanuit Kathmandu, volgens de reisgidsen 8 uur ofzo. Ik ben hier niet geweest, augustus is niet de maand om de Annapurna te zien, en ik vond het zonde om zo ‘ver’ te reizen en maar een klein deel van de stad te hebben gezien. Ook met Citwan heb ik geen ervaring.

Ik denk echter dat je retraite veel indruk op je zal maken, en dat je er niet naar moet streven om alles voor die tijd al vast te leggen. Neem de tijd om weer aan het normale leven te wennen!

http://www.ikreis.net//images/nepal10.jpg

1 like

Reken voor de route Pokhara <> Kathmandu een dag met de bus )er zijn overigens ook vluchten). Dat kost het ook om naar Chitwan te komen vanaf beide steden. 10 à 11 dagen kan dus wel maar de omgeving van Pokhara is erg mooi. Een beetje “hike” in het Annapurnamassief neemt minimaal een aantal dagen in beslag.

1 like

Het is maar een idee, maar je zou op dag 1 met de bus van Kathmandu naar Chitwan kunnen gaan, na 2 overnachtingen, dus dag 3 ga je met de bus van Chitwan naar Pokhara.

Dan zou je 7 nachten in de omgeving van Pokhara kunnen blijven. Zover ik weet zijn er ook trekkings van 5 dagen. Houd je dus ook nog een dag over voor Lakeside en omgeving.

Dank voor alle reacties tot nu toe :slight_smile:

Natuurlijk ga ik me nog inlezen, maar het is nu eerst kwestie van ticket boeken, vandaar dat ik ook graag ideeen hoor van mensen die er geweest zijn zodat ik een beetje een idee heb hoe lang ik de tijd moet nemen… :wink:

Een echte meerdaagse hike hoeft van mij geloof ik niet zo, het zal ongetwijfeld prachtig zijn maar een paar losse dagen daar rondwandelen is voor mij al prima. Mij overhalen mag natuurlijk altijd op basis van jullie ervaringen ;). Maar goed, heel erg lang de tijd heb ik hier toch niet voor…

Als je een wandeling van 1 dag wil, Kan je bijvoorbeeld naar Nagarkot gaan, Vanuit hier naar beneden lopen terug naar Bhaktapur, Kan je het combineren met het bezoeken van deze prachtige stad.
Tijdsduur 2 dagen. Te doen vanuit Kathmandu.

1 like

Pokhara en Chitwan zijn echt wel de moeite. Ook makkelijk bereikbaar vanuit Kathmandu maar je moet inderdaad telkens een dag verplaatsing bijrekenen. Als je de driehoek Kathmandu-Pokhara-Chitwan maakt ben je dus drie reisdagen kwijt, maar zelf heb ik deze niet als verloren beschouwd. De ritten zijn mooi.
Deze drie plaatsen zijn onderling verbonden door de GREENLINE bus company. Je betaalt meer dan de gewone toeristenbus maar de rit is non stop (enkel halte voor de lunch, in de prijs inbegrepen), je hebt een gereserveerd zitje en alles is prima geregeld. Als ik me het goed herinner was het zo’n 15 dollar van Kathmandu naar Pokhara; inmiddels is dit 18 dollar geworden. Plaatsen zijn een dag of twee vooraf te boeken.
Voorzie best enkele reservedagen in je traject. Er wordt in Nepal regelmatig gestaakt en dan ligt alles stil. Toen ik er was vorig jaar hadden ze zowat elke week wel een staking.

http://www.greenline.com.np/intro.php

1 like

beste annelies, niet naar chitwan en pokhara gaan is naar mijn mening eeuwig zonde!
Chitwan is een leuke ervaring en de omgeving van Pokhara is echt super mooi, ook als je niet meerdaags gaat hiken! zie www.backpackmarcel.reismee.nl voor een foto impressie van chitwan en pokhara. In 11 dagen is de driehoek kathmandu, chitwan, pokhara goed te doen. In chitwan heb je niet meer dan (maximaal) 3 dgn nodig. Met 3 dgn reistijd en 3 dgn in pokhara (tip: uitzichtpunt Sarangkot, prachtig uitzicht op de Annapurna Himalaya w.o. ‘de vissenstaart’) hou je zelfs nog tijd over voor Bakthapur en Patan (heb je meteen de drie koningssteden gezien).
Grtzz

Dank voor je reactie :slight_smile: Het liefst zie ik ook zoveel mogelijk en blijkbaar is het dus te doen, fijn! :slight_smile: Ik heb inmiddels een ticket gekocht dus ik kan me rustig aan gaan voorbereiden :slight_smile:

Beste Annelies,
als je graag nog meer informatie wil, kunnen wij je misschien helpen. Mijn man is namelijk Nepalees (en trekkinggids) en woont sinds 2 jaar (met mij :-)) in België. We hebben zopas in Nepal een klein trekkingbureautje geopend en kunnen dus wel wat tips geven of helpen met bepaalde dingen te boeken als je dat zou willen. Je mag me steeds mailen op annemie@treknepal.be
In elk geval al veel plezier met de voorbereidingen en dromen over Nepal!
groetjes,
Annemie

Welke reisgids is aan te raden? Rough guide, toch gewoon een LP of een andere?

Ik heb met een LP gereisd.

Heel veel verschil zal het niet maken, het is ook een beetje een persoonlijke voorkeur.