10 dagen Nepal: wat te doen?

Hallo,

Na 3 weken India eindigen we onze reis met ongeveer 10 dagen in Nepal.
(eind juli - begin augustus)

Na Varanassi dachten we de grens over te steken via Saunali.
Wie heeft ervaring met dit traject? Best de bus of trein? Hoeveel tijd?

In 10 dagen krijgen we natuurlijk niet veel gezien, dus wat zijn de aanraders?
Ik dacht zelf een dagje te gaan kijken in Lumbini en daarna door te reizen naar Pokhara en daarna Kathmandu. Chitwan gaan we niet doen (vorig jaar in Afrika genoeg wild gezien :smile:)

• Zijn er nog toffe tussenstops?
  • Kunnen we in Pokhara een mooie wandeling maken van bvb 2 dagen? Of is dat de moeite niet?
  • Wat is er de moeite om te doen rond Kathmandu?
  • Toevallig ergens een festival om mee te pikken?

Alvast bedankt voor de tips!!

Groetjes
Karen

Hoi Karen,

Klinkt haalbaar.

• Zijn er nog toffe tussenstops?
    Bandipur is een tijdloos stadje op de P-K route, zeker een paar uur of zelfs een nachtje waard. Manakamana is leuk om de kabelbaan naar de tempel en terug te doen. Als je geluk (of pech…) hebt zie je het gebruik van de vrachtcabine die in Zwitserland/Oostenrijk bedoeld is voor heen en weer transport van koe naar bergwei, Nepalezen gebruiken 'm voor éénrichtingstransport van geiten naar de tempel boven :beef:
  • Kunnen we in Pokhara een mooie wandeling maken van bvb 2 dagen? Of is dat de moeite niet? Ja, bijvoorbeeld rond Sarangkot. Beste uitzichtspunt op het Annapurna massief.
  • Wat is er de moeite om te doen rond Kathmandu?
    Minstens één koningsstad doen (Patan, Bhaktapur of KTM Durbar square). Beide grote stoepas (Boudhnath en de Apenstoepa.) Nachtje Nagarkot voor de zonsondergangs- en -opgangs uitzichten op het bergmassief daar, in 10-20% van de gevallen zie je zelfs Everest.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Hi

Vanaf senauli naar lumbini is maar een paar uur. Lumbini heeft vele tempels maar is verder wel erg 'doods’omdat deze tempels verder niet/weinig gebruikt worden. Aan 1 dag heb je echt wel genoeg. Doorreizen naar Pokhara lijkt mij de logische stap als je niet naar chitwan wilt. Onderweg heb je het bergdorp Tansen. Dit is echt aan te raden en in Tansen zijn twee prachtife dagtochten te maken. ( 1 naar aryabhaniyang (met bus terug naar tansen) en 1 naar ranighat-argeli-tansen). Op youtube staan een aantal filmpjes over deze dagtochten. En Tansen zelf is ook een mooi Nepalees dorp met weinig touristen. Ik neem aan dat je de LP hebt en daar staan alle bijzondere plekken van kathmandu wel in. Maar wat erik schreef sluit ik mij bij aan. Pokhara zou je 1 dagtocht naar sarangot kunnen doen en 1 naar de world peace pagode, via de devi falls, en terug over de andere kant van de berg naar het lake en je met een bootje over laten zetten.
Het lake rond lopen kan ook maar daar moet je wel een hele dag voor uittrekken en vroeg weggaan :slight_smile:
Grtz Q