Nepal Oktober 2010

Hoi Maartje,

Ook ik ben van plan om in oktober richting Nepal/India te gaan. Ik ben van plan om in mijn eentje te gaan maar zou het ook wel erg leuk en fijn vinden om (vooral in het begin) mee te reizen met mensen. Dus ik ben erg benieuwd naar je plannen!

Zelf ben ik 23 net afgestudeerd (hbo journalistiek) en druk aan het dagdromen over mijn toekomstige reis!

Ik hoor graag van je!

Groetjes Berber

Heej avonturiers,

Ben ook druk bezig om zelf alles uit te zoeken voor een rondreis door Nepal, op je eigen tempo. Het land met schitterende natuur, prachtige wandelroutes en veel meer.

Ben flexibel in data, en heb zo rond de 14/15/18 oktober een aantal vluchten gevonden, die relatief zeer goedkoop zijn: 678 euro voor een retour.

Het plan is om in een 4 weken het volgende te doen in onderstaande volgende:

• Annapurna Base Camp Trekking 10 a 11 dagen (of misschien toch wel de Circuit 15 a 16 dagen)
  • meerdaagse rafting op de Bhote Koshi/Kali Gandaki (tussen de 3 en 8 dagen). Deze schijnen de mooiste op aarde te zijn.
  • Chitwan NP
  • de koningssteden Kathmandu, Patan, en Bhaktapur

Heb ook de W-trekking in Patagonië met een 2 NL’se reizigers gelopen. En dat beviel zeer goed! Samen redt je het zeker met wat aanmoediging.

Om met een groepje (tussen de 2 en 6 personen) te lopen lijkt me geweldig. Wie lijkt dit ook leuk? Een gids en sherpa mee op pad is wel wenselijk. Die kennen het gebied ter plaatse erg goed.

Voor mij geldt hetzelde als Berber “vooral in het begin” samen reizen. Afhankelijk van je wensen kan na de trekking ieder zijn eigen reis vervolgen.

Mail gerust. Kijk uit naar jullie reactie

http://www.wereldwijzer.nl/images/icons/icon7.gif

Groeten Sebastiaan (m, 29 jaar)

Ha Sebastiaan!

Die rafting klinkt ook wel heel erg gaaf zeg! Ben zeker van plan om een trekking te doen. Alhoewel ik nog wel aan m`n conditie moet werken! (ben je van plan om 5 of 8 uur per dag te gaan lopen?)

Een gids mee lijkt me een heel goed idee! zonder zou ik er niet zo snel aan beginnen. Weet jij wat de kosten zijn van de trekking/raft?

Ben benieuwd!

Groetjes Berber

Ik heb vorige week in hun guesthouse overnacht, en dat is zo goed bevallen dat ik na mijn Tibet-trip (waar ik nu dus ben) terug ga. Het guesthouse is ruim opgezet en schoon, en het personeel is echt supervriendelijk! De wijk Boudhanath is heel erg gezellig, en de gelijknamige tempel is overweldigend.

Hej Berber,

Een meerdaagse rafting trip is werkelijk één van de hoogtepunten als je Nepal bezoekt. Hoe meer ik erover lees hoe enthousiaster ik wordt. Wauw!

De Kali Gandaki ligt nabij het Annapurna gebergte, en is ideaal te combineren met een trekking in deze regio. Onderweg heb je schitterende uitzichten op deze bergen en de Dhaulagiri. Tevens vaar je door de diepste kloof op aarde. Spektakel gegarandeerd volgens mij.

Een 3-daagse trip, van 120 km kost ongeveer 180 US dollar. Dit is inclusief eten en overnachtingen. Zie voor meer info http://www.udnepal.com/depart.htm. Er zijn vele aanbieders, de één veel duurder, de ander gelijkwaardig. Heb me laten vertellen dat afdingen hier heel gebruikelijk is, en noodzakelijk.

De zwaarte van de 10-daagse trekking Annapurna Sanctuary, die ik in gedachte had is gemiddeld. Volgens SNP is het van Niveau 2:
Enige conditie vereist. Doorgaans lichte dagtochten worden afgewisseld met enkele pittige routes. Heuvelachtig tot bergachtig terrein.
Tijdens deze tocht loop je tussen de 4 en 7 uur. Met de pauzes en bezoeken aan tempels en bergdorpen hierbij opgeteld ben je per dag 5 tot 9 uur onderweg, waarbij je regelmatig stevig klimt en daalt.

Je hebt ook nog andere trekking’s met niveau 3 of 4. Denk als je in Nederland goed traint, en met de hulp van de sherpa, en aanmoedigingen van andere medereizigers dat het zeker haalbaar is!

Heb even gegoogled naar de kosten van deze trekking. En via rugzakreis.nl kwam ik een bedrag tegen van 450 US dollar.

Het lijkt misschien veel, maar anders ben je ook geld kwijt voor overnachtingen en eten. Als je dat er van afhaalt, betaal je een zeer aantrekkelijke prijs voor dit alles.

Heb zelf een mogelijke programma samengesteld:
Vrijdag 15 oktober: **vlucht Amsterdam – Kathmandu
**Maandag 18 oktober: **3-daagse rafting Kali Gandaki
**Donderdag 21 oktober: 10-daagse Annapurna Sanctuary trekking

Verder minstens een 3-daags bezoek aan Chitwan National Park. En/of daarna mocht het raften goed bevallen, wellicht nog een andere meerdaagse raft-expeditie. Trek zelf ook 3 a 4 dagen uit om alle koningssteden te bekijken.

Met name het begin: hoe lijkt je dat? Wie lijkt dit nog meer heel gaaf? Wellicht is het met een groepje ook goedkoper, en makkelijker te regelen. Met een groep avonturiers is dat absoluut gezelliger!

Groetjes, en tot hoors
Sebastiaan

Ha Sebastiaan!

Klint allemaal echt fantastisch! Heb net weer even lopen googelen naar de raftings en trekkings en daar kan je goed bij weg dromen! Kan niet wachten om het allemaal in het echt te gaan bekijken!

Een trekking van niveau 2 lijkt mij het beste. en meest geschikt voor mijzelf. Ik vind de prijzen van de trekking wel vrij hoog. Wil gaan reizen tot dat mn geld op is en wil graag lang op reis en dus wat zuinig aan doen, zodat ik langer kan reizen. Maar met een groep is zon trekking vast goedkoper en met afdingen kom je vast ook een eind.

Mijn plan is nu om oktober die kant op te gaan. hoogstwaarschijnlijk loopt mijn contract af in september, dat hoor ik halverwege augustus dus dan kan ik pas gaan boeken… Heb jij al geboekt?

Groetjes Berber

Hallo,

Ik ben van plan om rond 8-9-10 oktober te vetrekken voor 3 weken. Eerst wil ik naar Nepal en dan door naar Tibet.

Tot nu toe weet ik in elk geval zeker dat ik de drie koningssteden wil zien en een trekking wil maken. Deze trekking is of in Nepal of Tibet.

Ik zoek iemand (of meerdere) die ook naast Nepal naar Tibet wil en dat samen wil doen al dan niet via een trekking.

Hoor/lees graag!

Groet,
Selma

Heej Berber en mede reisgenoten,

Ja, het lijkt me ook echt fantastisch. ‘Dromen zijn bedrog’. Ik deel die mening van Marco niet. Bij mij, bij jou en bij alle anderen die naar Nepal gaan: ze komen uit!

Ik heb vorige week de tickets geboekt. Vertrek op vrijdag 15 oktober, en kom de volgende dag ’s morgens vroeg aan in Kathmandu. Exact een maand later vlieg ik weer naar Amsterdam met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een grote glimlach. Er is daar zoveels moois te zien en te doen.

Een trekking van niveau 2 op deze hoogte is al een pittige maar zeker haalbare uitdaging. Hoe meer ik lees over de trekking Annapurna Sanctuary (Annapurna Base Camp 4130 meter), hoe enthousiaster ik wordt. Heb al een paar kaarten en routebeschrijvingen uitgeprint. Je kan deze route via verschillende paden lopen. Rechtstreeks of via Poon Hill. Die laatste heeft mijn voorkeur (ook van de sherpa’s en gidsen ter plaatse). Helemaal omdat de vergezichten bij zonsopkomst daar fenominaal zijn. Het voordeel van de 1 a 2 dagen extra is ook dat je meer en geleidelijker aan de hoogte kan wennen. Zeer belangrijk om hoogteziekte te vermijden! Tevens zijn hier ook warmwaterbronnen in de buurt waar je heerlijk kunt uitrusten/nagenieten van de dagen lopen. Mooier kan haast niet. Lijkt jou deze trekking ook gaaf? Wie is net zo enthousiast als ons, en wil ook mee?

Heb al met één lokaal reisbureau gemaild en gevraagd naar de mogelijkheden. De prijs van $ 290, en de duidelijke professionele beschrijving sprak me aan. Helaas zaten hier veel haken en ogen aan. Voor dat geld heb je alleen een gids! De rest moet je zelf betalen. Nepal Journey Treks and Expediton vertelde dat als je met 2 of meer gaat lopen, *de prijzen veel voordeliger worden! *Tevens is het ook veel gezelliger en leuker. Als je vanuit NL al een paar personen hebt die dezelfde route wil lopen, dan is dat veel makkelijker en fijner dan daar terplaatse het nog allemaal te regelen.

Volgens mij moet het ook wel voor 400 dollar en minder kunnen (een 11-daagse trekking) inclusief gids en/of dragers/overnachtingen/eten/vergunningen. Ga binnenkort diverse reisbureau’s benaderen en vragen naar de mogelijkheden. Leuke klus!

Namasté,
Sebastiaan

Heej Selma,

Mij leek een trip vanuit Nepal naar Tibet ook geweldig. Maar om zelfstandig daar rond te reizen is haast onmogelijk (afgaande op reizigers op andere forums). Quotes:
"Tibet zelfstandig inkomen via Nepal is erg gecompliceerd”.

“Het beeld dat wij hebben opgedaan van Tibet is tweeledig. Aan de ene kant is het een bijzonder mooi land met ontzettend aardige mensen. Aan de andere kant word je als reiziger enorm beperkt in de mogelijkheden om zelfstandig te reizen”.

“Een paar jaar geleden viel ons zelfstandig reizen door Tibet een beetje tegen. Slechts een beperkt aantal plaatsen kun je zonder permit en met bussen bezoeken. Echter er zijn genoeg reisbureaus die alles voor je willen regelen. Dat is wel vrij prijzig (ik meen destijds ruim 100 euro per dag voor de auto, incl. driver en nutteloze gids/begeleider/chapperaonne)”

Een georganiseerde groepsreis (bijv. daar ter plaatse te boeken) wordt aangeraden. Maar ook dan moet je paar dagen in Kathmandu verblijven, omdat de aanvraag voor een visum enige dagen kan kosten.

Welke trekking wil je in Tibet of Nepal gaan lopen dan?

Ik kies nu met opzet voor Nepal. Genoeg opties en mogelijkheden.

Greetings
Sebastiaan

Hey Sebastiaan!

Tja die twijfel is er bij mij ook nog; is het veilig genoeg. Maarrr heb begrepen dat als je georganiseerd gaat dat het dan wel kan. Start en finish is inderdaad in Kathmandu. Check:
http://www.uniquetreks.com/tibet eens. Nr Mt Kailish bijvoorbeeld. Alleen heb ik ook weer begrepen dat de kosten nogal hoog zijn. Moeilijk blijft het.

Als het Nepal alleen wordt, wil ik eveneens de Annapurna regio doen. Heb tip gekregen om via de lokale organisatie 3 sisters te doen. Ter plekke inderdaad te regelen. Heb je een link voor de trek die jij wil doen?

Moet nog steeds ticket boeken en dus de def tijd bepalen. Dat ga ik in de komende dagen doen. Laat het je weten!

grtz selma

Een ABC’tje! De Annapurna BaseCamp (Sanctuary) trekking heeft alles in zich voor een onvergetelijk mooi avontuur. The highlights volgens één site is

• Spectacular mountain and glacier views from Annapurna & Machhapuchhre Base Camp.
  • Typical Gurung villages along the trekking route.
  • Impressive sunrise and mountain views from Ghorepani and Poon Hill.
  • Natural hot spring at Jhinu

Tijd vliegt voorbij als je aan het surfen bent op het internet. Onderstaande Nederlandstalige site geeft een volledige beschrijving van de trekking (zie dag 5 tot 15)! Echt de moeite waard om te lezen. http://www.himalayanrock.nl/nepal/abc.htm

Ga voor een gave impressie met foto’s naar
http://abc-trek.com/gallery/the-trek-up-1/
http://abc-trek.com/gallery/the-trek-up-2/
http://abc-trek.com/gallery/the-trek-down/
Een super leuke & interessante site! 3 superlatieven in één zin is volgens mij net iets te veel, maar als je dit ziet wordt je erg enthousiast. Bij het tabblad story en map kun je zien hoe ze gelopen zijn.

Er zijn vele plaatselijke reisbureau’s die de trekking aanbieden met gidsen en sherpa’s. Wel van belang is dat je Poon Hill daarbij aandoet & de hot springs van Jhinu Dada. De beste tijd van het jaar is okt/nov om deze route te lopen. Zelf plan ik hem direct aan het begin van me vakantie (zo rond de 18/19/20 okt). Dit in verband de glasheldere vergezichten & de temperaturen op grotere hoogtes. Deze kunnen fris gaan worden. Eerder is niet praktisch ivm het regenseizoen (juni-sept).

@Selma: al een ticket geboekt? De site vliegtarieven heeft wel mooie aanbiedingen (+/- 700 euro).
@Berber: al iets gehoord over je werk?

@Everybody: Namasté Sebastiaan
(Een Nepalees woord om elkaar te groeten & respect te tonen)

Hey Sebastiaan!

Ja ik heb inmiddels geboekt. ik vlieg op de 9de heen en ga de 28ste terug. Ter plekke ga ik kijken welke trek het gaat worden. Gezien de relatief korte periode die ik heb wordt t wellicht een iets aangepaste trek, dus minder dagen zodat ik ook nog kan genieten van een aantal andere spots.

Dus nog een aantal weken aftellen!

Grtz Selma

Hoi Katja,
zondagmiddag en slecht weer, dus zit wat te surfen op internet om alvast wat in vakantiestemming te komen. Ik vertrek ook zondag 26 september richting Nepal. Ik heb bijna 2 jaar geleden 3 maanden vrijwilligerswerk gedaan in Pokhara. En nu ga ik dus weer terug. Weet dat je in Nepal zelf een scala aan mogelijkheden hebt om je trekking te boeken. Ook daar kun je wel weer andere mensen vinden die samen willen lopen. Zelf heb ik een trekking van 7 dagen gemaakt, vanuit Pokhara richting Poon Hill, geweldig!! Niet te hoog, maar wel mooie uitzichten op oa the Fish tail. Nu ga ik waarschijnlijk trekking doen in het Langtang gebied, nabij Kathmandu. Advies van mijn contactpersoon vd vrijwilligersorganisatie, recent voor zichzelf begonnen als travel agent.

En als je zin hebt om bijvoorbeeld 1 van de 1e dagen in Kathmandu af te spreken, dan hoor ik t wel

groeten
Bianca
(nog n weekje 36 jr…)

Ik ga op 24 oktober voor 30 dagen naar Noord-India en Nepal met Djoser.
helaas op dit moment nog 2 personen tekort…

Volgens mij een leuke avontuurlijke reis en hoop ook echt dat hij doorgaat!!

Je mag ook zonder vlucht boeken.

Wie weet tot Schiphol.

Groetjes Sandra:wereld:

hallo allemaal,

mijn naam is tommy, en ik vertrek 10 nov naar nepal. ik ben van plan om een trekking van een dag of 5 a 7 te maken.

ook lijkt het me geweldig om een meerdaagse rafting te doen.

lijkt één van deze plannen je leuk, of ben je rond 10 nov in kathmandu reageer gerust.

ik ben een avontuurlijk ingesteld iemand en erg sportief dus het mag pittig voor me zijn.

grts tommy (m, 24j)