Hej Berber,
Een meerdaagse rafting trip is werkelijk één van de hoogtepunten als je Nepal bezoekt. Hoe meer ik erover lees hoe enthousiaster ik wordt. Wauw!
De Kali Gandaki ligt nabij het Annapurna gebergte, en is ideaal te combineren met een trekking in deze regio. Onderweg heb je schitterende uitzichten op deze bergen en de Dhaulagiri. Tevens vaar je door de diepste kloof op aarde. Spektakel gegarandeerd volgens mij.
Een 3-daagse trip, van 120 km kost ongeveer 180 US dollar. Dit is inclusief eten en overnachtingen. Zie voor meer info http://www.udnepal.com/depart.htm. Er zijn vele aanbieders, de één veel duurder, de ander gelijkwaardig. Heb me laten vertellen dat afdingen hier heel gebruikelijk is, en noodzakelijk.
De zwaarte van de 10-daagse trekking Annapurna Sanctuary, die ik in gedachte had is gemiddeld. Volgens SNP is het van Niveau 2:
Enige conditie vereist. Doorgaans lichte dagtochten worden afgewisseld met enkele pittige routes. Heuvelachtig tot bergachtig terrein.
Tijdens deze tocht loop je tussen de 4 en 7 uur. Met de pauzes en bezoeken aan tempels en bergdorpen hierbij opgeteld ben je per dag 5 tot 9 uur onderweg, waarbij je regelmatig stevig klimt en daalt.
Je hebt ook nog andere trekking’s met niveau 3 of 4. Denk als je in Nederland goed traint, en met de hulp van de sherpa, en aanmoedigingen van andere medereizigers dat het zeker haalbaar is!
Heb even gegoogled naar de kosten van deze trekking. En via rugzakreis.nl kwam ik een bedrag tegen van 450 US dollar.
Het lijkt misschien veel, maar anders ben je ook geld kwijt voor overnachtingen en eten. Als je dat er van afhaalt, betaal je een zeer aantrekkelijke prijs voor dit alles.
Heb zelf een mogelijke programma samengesteld:
Vrijdag 15 oktober: **vlucht Amsterdam – Kathmandu
**Maandag 18 oktober: **3-daagse rafting Kali Gandaki
**Donderdag 21 oktober: 10-daagse Annapurna Sanctuary trekking
Verder minstens een 3-daags bezoek aan Chitwan National Park. En/of daarna mocht het raften goed bevallen, wellicht nog een andere meerdaagse raft-expeditie. Trek zelf ook 3 a 4 dagen uit om alle koningssteden te bekijken.
Met name het begin: hoe lijkt je dat? Wie lijkt dit nog meer heel gaaf? Wellicht is het met een groepje ook goedkoper, en makkelijker te regelen. Met een groep avonturiers is dat absoluut gezelliger!
Groetjes, en tot hoors
Sebastiaan