Het is niet de eerste keer en vast ook niet de laatste keer dat dit gebeurd. Voor de hoofdstad geldt al jaren een negatief advies. Er zijn in het verleden helaas ook nederlanders getroffen door het geweld in Guatemala, maar over het algemeen blijft het beperkt tot de bendes en drugskartels.
Ik adviseer je gewoon je reis door Tikal te laten gaan. Ten eerste is het ontzettend de moeite waard; het geheel van ruines in de jungle is erg indrukwekkend. Ten tweede zal je waarschijnlijk in Flores, of in Tikal verblijven, en dat voor 1 tot 3 nachten. In principe gebeurd er niet veel in deze twee plaatsen en is er vrij veel politie aanwezig. Het toerisme is een belangrijke inkomstenbron dus proberen ze toeristen zo goed mogelijk te beschermen.
Pas gewoon op. Neem geen extreem waardevolle spullen mee; maak bijvoorbeeld een kopie van je paspoort ipv het orgineel te dragen. Blijf 's avonds tussen de mensen en laat je niet in met drugsgebruikers. Dat is alles.
Ontspan je en maak je niet te veel zorgen, maar gebruik je gezonde verstand. That’s it.
Samen met een vriendin heb ik eind juni een ticket geboekt naar Guatemala. We wilde daar een maand rondreizen en dus ook o.a. Tikal bezoeken (waar dus nu een negatief reisadvies voor is). Ik vroeg me af of het echt onverantwoord is om alsnog te gaan of dat het wel mogelijk is dit te doen. En is het misschien veiliger om meteen vanuit Guatemala city door te gaan naar Antigua (omdat in Guatemala alle zone’s bijna onveilig zijn) of is Antigua ook onveilig?
Ook is het me niet duidelijk of het juist wel of niet veilig is met toeristische bussen te gaan. De ene website zegt dat deze bussen juist onveilig zijn omdat ze worden aangehouden door bendes op straat maar dan lees ik weer dat zelf vervoer regelen ook niet veilig is. Hoe kun je dit het beste aanpakken.
En mocht het nou gewoon niet te doen zijn, kun je gewoon ter plekke beslissen naar de landen in de buurt door te reizen? bijv Belize en Nicaragua? Het is niet nodig van te voren vergunningen te regelen toch? Fijn idee om opties open te houden:)
Misschien kun je je abonneren op de site van MINBUD. De Nederlandse site die bijhoudt of het veilig is in andere landen. Normaal zou ik ze niet echt sterk geloven, maar wat betreft Tikal zouden wij daar op dit moment niet heen gaan.
Wij zijn nu terug van 3,5 maand Midden Amerika, we zijn begonnen in Mexico, daarna Belize en dan Guatemala en daarna de rest. Wij hebben veel met vans van de hostels gedaan, vooral omdat het tijd scheelt. Van Antigua naar Lake Atitlan hebben we met lokale bussen gedaan, wat een superleuke ervaring was (vooral leuk om met je backpack achter een al vertrekkende bus aan te rennen haha).
Het vervoer is heel goed te doen in alle drie de landen. Vaak hangen in hostels bustijden of anders kun je die meestal goed vinden in de LP. Het is allemaal goed ter plekke te regelen. Dus maak je daar nu geen zorgen over. En als je daar bent, praat met andere reizigers; dan kom je er vanzelf achter of je ergens heen kunt. Maar over het algemeen is het veilig op de toeristische plaatsen.
Ik ben het helemaal met Wallybee eens. Gebruik je gezond verstand als je reist. Het geweld is afkomstig van de drugsbendes en zijn onderlinge afrekeningen en dat gaat soms in groepen te gelijk.
Het echte negatieve reisadvies is voor Guatemala stad. Is groot en gevaarlijk en maar beter niet te gaan, is ook niet echt de moeite waard vind ik zelf. De dorpjes in de bergen zijn nog wel de mooiste en het meest de moeite waard om te zien. En je kan gewoon niet om Tikal heen. Zou zonde zijn als je dat moest missen door een neagtief advies van Engeland.
En levenssofie. waarom noem je Belize en Nicaragua en geen Honduras en El Salvador? Persoonlijk vind ik Belize gewoon veel te duur om te reizen. Nicaragua is persoonlijk waardelos door de mensen en het regime van Ortega is een hel. In El Salvador zijn de mensen nog echt vriendelijk en Honduras? Daar woon ik zelf. In mijn ogen het beste land van Midden Amerika.
Kijk verder dan de toeriste routes maar gebruik je gezond verstand qua veiligheid.
Helaas moet ik terug komen op mijn verhaal over de veiligheid in Guatemala. Niet dat er een direct gevaar is maar er zijn verkiezingen opkomst die zullen plaatsvinden op 11 september maar de verkiezingscampagnes zijn al begonnen en helaas met vele doden.
Als zo aan het lezen ben krijg ik toch echt mijn twijfels of ik nog naar guatemala wil.
As Zondag ga ik vliegen en ga een rondreis maken Mexico-guatemala - honduras - belize.
De waarschuwing zijn om je er bewust van te maken dat je voorzichtig moet zijn. Guatemala heeft een herverkiezing en daardoor kunnen er nog wel wat problemen zijn.
En waarom je druk maken over Guatemala als er meer geweld is in Mexico.
Situatie is makkelijk uit te leggen. Zolang je je als toerist blijft gedragen en niet alleen bent zal je niet gauw problemen hebben. In geen van de landen. Het geweld is met namen gericht tot de drugsmafia en de emigranten die naar de VS afreizen.
Belangrijk is dus dat je je nergens mee bemoeit want daar zit men zeker niet op te wachten.
Net als in Nederland moet je ook in Midden Amerika op je hoeden zijn. Let op je waarde volle spulletje, negeer geen waarschuwen. Maar vertrouw ook niet zo maar op wild vreemden omdat ze misschien vriendelijk lachen.
En het aller belangrijkste is gewoon de taal te beheersen zoals men dat spreekt.
Zorg wel dat iets van regen kleding hebt want het is op het moment wel het regenseizoen en het kan soms erg regenen hoewel het ergste inmiddels is gepasseerd.
Prettige vakantie het is zeker de moeite waard en je zal er zeker van genieten. Koffie in La Ceiba, Honduras??
Wij vermaken ons prima hier. En ja, neem idd een regenjas mee, stuur weg van discussies over politiek en blijf op je hoede. Maar dat moet je in Rotterdam ook…
hallo, ik voel me gewoon verplicht even te reageren over je opmerking over Nicaragua ,net of je dat land kent ,ikzelf ben er een paar maanden geweest en heb geen idee waar je het over hebt .Als je Guatamala wilt promoten moet je dat zelf weten ,maar Nicaragua heb je weinig verstand van begrijp ik hier wel uit . Louis224
Gefeliciteerd…!! Je bent maar een paar maandjes in Nicaragua geweest. En jij denkt dat je dan Nicaragua kent. En dat jij ook de taal vloeiend spreekt.
Ik woon nu ruim 6 jaar in Honduras en wil niet zeggen dat ik het helemaal weet. En dan nog maar niet te spreken van de jaren dat ik rond heb gereisd door Midden Amerika voordat ik naar Honduras emigreerde. Ik ben verschillende keren in Nicaragua geweest en ken er plekken waarvan jij niet eens een idee hebt. Ook ken ik er verschillende mensen en organisaties. Zelfde geldt trouwens voor Guatemala en El Salvador.
Ik zeg gewoon de waarheid zoals het is. Ik lees ook het nieuws van deze landen en ben redelijk op de hoogte van wat er allemaal gebeurd. Dat is wel eventjes iets anders dan dat jullie in Nederland lezen.
Laat het maar weten als je een echt reis advies nodig hebt. Of ga jij mij adviezen geven…???
Ten slotte promoot ik Guatemala helemaal niet. Wel op blijven letten en eerst lezen voor je een dom antwoord geeft…
**Nu iets belangrijks:**Voor de mensen die willen riezen naar Guatemala
De verkiezingen zijn inmiddels voorbij. Er was een herverkiezing maar het heeft verder niet heel veel problemen opgeleverd gelukkig. Bedenk wel dat het komende half jaar er een machtswisseling zal plaatsen vinden. Daar hoeven toeristen niets van te merken maar doordat veel ambtenaren vervangen zullen worden ontstaan er altijd vertragingen en wat ongemaken. Stel je hier op in en maak er geen groot probleem van. Dat is het beste dat je kan doen.
ik ga volgende week naar nicaragua en januari ben ik in guatamala en dan zie ik het vanzelf of het veel verschil maakt, Guatamala zal zeker interessant zijn met meer indiaanse cultuur ,die voor de spaanse verovering verder waren dan europa ,ik denk hierbij aan de maya codex dat o.a. een klimaatkalender is. gr. louis