De problemen van Mexico zijn anders dan op het moment in Guatemala.
In Mexico is het voornamelijk de drugshandel en illegale mensen handel. Hier hebben met name de illegale emigranten last van als ze naar de VS willen.
Er is geen ferry van Belize naar Honduras. Er gaat een boot maar is niet aan te raden. Er zijn kleine bootjes die tussen Belize en Guatemala varen maar dat is met de motor niet te doen.
De verkiezingen in Guatemala zijn 11 september, hou daar in ieder geval rekening mee. Die dag kan je het beste ergens op een strand liggen of in een super toeristische plek zoals Antigua. Zo ontwijk je de dagelijkse gang van zaken. En houd je verder aan tips die ik heb gegeven op mijn website.
Wat er gaande is in Guatemala is iets goeds eigenlijk. Men wil de misdaad hard aanpakken en dat is een belangrijke tema in de verkiezingscampagnes. Daardoor zullen tot de verkiezingen de criminelen, met namen de twee grootste bendes er zo veel mogelijk aan doen dit te voorkomen en mensen op andere gedachte te brengen en bang te maken.
Zorg dat je Guatemala stad vermijd, ten alle tijden het beste overigens. Praat met niemand over de verkiezingen of politiek. Dit kan de Guatemalteken in gevaar brengen. Het geweld is voornamelijk gericht op politieke doelen en men zal altijd proberen toeristen te mijden omdat problemen met andere landen kunnen veroorzaken. Dit wil niet zeggen dat toeristen dus geen risico lopen.
Wat voor jullie misschien een leuk idee is, is dat als jullie vanuit Belize Guatemala binnenkomen en richting Tikal gaan, Rio Dulce en eventueel Livingston bezoeken. Als jullie dan net voor de verkiezingen de grens over gaan naar Copan in Honduras. Jullie kunnen daar een 3 dagen visum krijgen. Na de verkiezingen is het dan een mooi moment om richting Antigua te gaan en enkele plaatsje daar in de bergen te bezoeken. Daarna kunnen jullie de Pan American Highway nemen richting Honduras.
Als jullie in oktober in Panama moeten zijn dan hoop ik dat jullie snelle motoren hebben. De wegen in Guatemala zijn redelijk maar in Honduras is alleen de belangrijkste grote weg goed voor de motor.
Je hoeft Guatemala niet te ontwijken. Je moet alleen voorzichtig zijn. Lees de kranten en houd jezelf een beetje op de hoogte. In Latijns Amerika is niets zeker. Net als mañana.
Goeie reis en hopelijk heb ik jullie iets meer gerust kunnen stellen. Ik heb dit niet geschreven om iedereen bang te maken of naar Honduras te lokken. Alleen om de waarheid te vertellen omdat heel veel mensen de struisvogeltechniek toepassen om hun toeristische toko te spekken. Ik denk dat je eerst aan je klanten moet denken en dan komt je toko vanzelf. Vandaar ook om iedereen bewust te maken wat er gaande is en niet hun ogen te sluiten.
Kijk naar de mensen die zich hier alleen maar aanmelden om zijn eigen hachje te redden, die hebben maar 1 of 2 teksten geplaatst.
Er zijn vele die jullie goeie adviezen kunnen geven zonder eerst aan hun eigen toeritoko te denken. Vragen over Honduras zal ik met alle plezier beantwoorden.