Negatief reisadvies Guatemala i.v.m. verkiezingen

Op 11 september 2011 zullen er in Guatemala verkiezingen zijn. De verkiezingscampagnes zijn al begonnen en men kondigt aan het geweld en de georganiseerde misdaad hard aan te willen pakken. Dit wil men voorkomen met het gevolg daar er extra veel geweld is. Het gevolg is dat er al vele doden zijn gevallen en er zullen er zeker nog veel meer vallen.
Er zijn al verschillende politici vermoord maar ook onschuldige mensen die niets met de politiek te maken hebben.

Je moet de komende tijd dus erg voorzichtig zijn als je naar Guatemala wilt gaan. Bemoei je op geen enkele manier met de politiek, praat er niet over.
Je kan Guatemalteken in gevaar brengen door over politiek te praten met hen dus doe dat dan ook niet. Maar breng ook jezelf niet in gevaar.

Voor meer informatie en tips zie:
Reisadvies guatemala

Hopelijk kunnen anderen extra informatie geven over de situatie en hoe reizigers dit ervaren op het moment.

Wist je trouwens dat er in Guatemala per dag 18 geweldsdoden vallen in Guatemala? Guatemala is hiermee het gevaarlijkste land van Midden Amerika.
Honduras is een veel betere optie, het is mooier, veiliger en veel interessanter.

Goeie reis maar laat je niet verrassen.

Als het echt zo gevaarlijk daar was hoor je het wel op het nieuws,heb er niks overgehoord dus ik maak me geen zorgen.
En dat over honduras dat is absoluut niet waar guatamala is echt supermooi en doet niet onder honduras absoluut niet!

Beste Anna,

Ik weet niet welk nieuws je kijkt maar laat ik je vertellen dat er helemaal niets over in het nieuws komt in Nederland over midden Amerika. Als je nou spaans leert kan je het echte nieuws eens lezen op het internet. En dan krijg je nog niet de informatie die ik krijg via lokale zenders, kranten en andere mensen.

Ik verzin echt geen verhaaltjes. Ik woon hier al 6 jaar. Ook voor mijn emigratie heb ik hier veel gereisd en heb elke uithoek wel gezien in Nicaragua, Honduras, El Salvador, Guatemala en Belize. Ik denk niet dat jij dat kan zeggen, ofwel?

Je hoeft mijn raad niet op te volgen, risico’s neem jezelf ik ben nergen verantwoordelijk voor. Ik geef alleen belangrijke informatie voor anderen.

Ik wil niet zeggen dat Guatemala niet mooi is. Ik waarschuw voor een situatie die jou en vooral de Guatemalteken in gevaar kan brengen. Als je van die duffe backpackerstrail af gaat kan je zien dat ik wel gelijk heb over Honduras en ook over Guatemala.

Ik heb in Guatemala gewoond en ga er nog jaarlijks heen. Ik vind het veel mooier dan Honduras en dáár heb ik me pas onveilig gevoeld.

Het is wel zo dat het geweld met de jaren is toegenomen. Vermijd Guatemala stad, loop niet te koop met je bezittingen en ga 's avonds niet alleen op stap.
Alhoewel ik dit laatste in februari nog gedaan heb in Antigua, Panajachel en San Miguel IXT. In het Zuidstation in Brussel is het mi gevaarlijker.:beef:

P.S. Heeft ikwilemigreren er baat bij om toeristen naar Honduras te lokken? Tal vez un hospedaje??? :lol:

Is “ikwilemigreren” geen domme naam zijn voor een hospedaje?
Ik ken niet eens mensen die een hospedaje of restaurant hebben. Ik heb niets met toerisme, niet in Honduras en ook niet in Guatemala.
Ik heb hier ook een negatief advies gegeven over de King Quality in Honduras.

Waarom is er geen commentaar van mensen die wel een hospedaje hebben in Guatemala?

Waren de verkiezingen in februari? Nee, die zijn in september? Lees de lokale kranten maar of probeer eens in het Spaans te googlen.
Ik geef alleen feiten en cijfers. Sorry, ik zou ook liever positief nieuws geven en dat doe ik regelmatig hier op het forum.

Ik heb verkiezingen mee gemaakt in Guatemala en dat was mijn meest grillige ervaring ooit in Centraal Amerika.

De mensen die de moeite nemen Honduras te leren kennen vinden Honduras mooier. Ik ook en daarom woon ik ook in Honduras. Ieder zijn keus en mening.

Guatemalteken zullen niet graag praten over de verkiezingen vanwege hun eigen veiligheid. Laat hen en spreek je er vooral niet op aan. Ik heb de tips niet voor niets gegeven. Probeer geen anderen mensen in gevaar te brengen. Ik maak mij meer zorgen om de lokale bevolking dan de toeristen. Sorry…!!!
Maar ik geef iedereen eerlijk en oprecht adviezen en feiten. Gratis…!!!

PS: Woont Camillerpm niet meer in Guatemala vanwege het geweld? Toevallig? En heeft hij er baat bij omdat hij vriendjes heeft onder de hospedajes in Guatemala?

Mijn man en ik zitten momenteel met onze motoren in Mexico en hebben het plan om rond eind augustus/begin september de grens over te gaan naar Guatemala, om uiteindelijk rond begin oktober in Panama te zijn en de oversteek te maken naar Colombia.

Voordat we Mexico ingingen hebben we behoorlijk wat waarschuwingen gekregen. Ook op de site Ministerie van Buitenlandse Zaken | Rijksoverheid.nl en de Belgische variant hiervan Reisadviezen | FOD Buitenlandse Zaken - Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking zijn aardig wat waarschuwingen te lezen. Deze hebben we uiteraard steeds ter harte genomen, maar ik moet zeggen, na 1,5 maand Mexico hebben we ons echt nog geen enkel moment onveilig gevoeld. We vermaken ons prima, zowel in het binnenland als aan de kust :vak02:. Binnenkort gaan we richting Mexico City, waar we een paar dagen bij iemand verblijven.
Het reisadvies voor Guatemala op bovenstaande sites zijn van vergelijkbare aard als die voor Mexico momenteel. Dus… hoe ‘eng’ en ‘spannend’ gaat Guatemala nu daadwerkelijk worden in vergelijk met hoe we ons nu in Mexico voelen?

Verder nog een vraag:

Weet iemand toevallig of het mogelijk is om Guatemala te ontwijken door bijv. met een ferry van Belize naar Honduras te gaan?

Bij voorbaat vast bedankt voor de tips!

Grtjs, Mirjam

De problemen van Mexico zijn anders dan op het moment in Guatemala.
In Mexico is het voornamelijk de drugshandel en illegale mensen handel. Hier hebben met name de illegale emigranten last van als ze naar de VS willen.

Er is geen ferry van Belize naar Honduras. Er gaat een boot maar is niet aan te raden. Er zijn kleine bootjes die tussen Belize en Guatemala varen maar dat is met de motor niet te doen.

De verkiezingen in Guatemala zijn 11 september, hou daar in ieder geval rekening mee. Die dag kan je het beste ergens op een strand liggen of in een super toeristische plek zoals Antigua. Zo ontwijk je de dagelijkse gang van zaken. En houd je verder aan tips die ik heb gegeven op mijn website.

Wat er gaande is in Guatemala is iets goeds eigenlijk. Men wil de misdaad hard aanpakken en dat is een belangrijke tema in de verkiezingscampagnes. Daardoor zullen tot de verkiezingen de criminelen, met namen de twee grootste bendes er zo veel mogelijk aan doen dit te voorkomen en mensen op andere gedachte te brengen en bang te maken.

Zorg dat je Guatemala stad vermijd, ten alle tijden het beste overigens. Praat met niemand over de verkiezingen of politiek. Dit kan de Guatemalteken in gevaar brengen. Het geweld is voornamelijk gericht op politieke doelen en men zal altijd proberen toeristen te mijden omdat problemen met andere landen kunnen veroorzaken. Dit wil niet zeggen dat toeristen dus geen risico lopen.

Wat voor jullie misschien een leuk idee is, is dat als jullie vanuit Belize Guatemala binnenkomen en richting Tikal gaan, Rio Dulce en eventueel Livingston bezoeken. Als jullie dan net voor de verkiezingen de grens over gaan naar Copan in Honduras. Jullie kunnen daar een 3 dagen visum krijgen. Na de verkiezingen is het dan een mooi moment om richting Antigua te gaan en enkele plaatsje daar in de bergen te bezoeken. Daarna kunnen jullie de Pan American Highway nemen richting Honduras.

Als jullie in oktober in Panama moeten zijn dan hoop ik dat jullie snelle motoren hebben. De wegen in Guatemala zijn redelijk maar in Honduras is alleen de belangrijkste grote weg goed voor de motor.

Je hoeft Guatemala niet te ontwijken. Je moet alleen voorzichtig zijn. Lees de kranten en houd jezelf een beetje op de hoogte. In Latijns Amerika is niets zeker. Net als mañana.

Goeie reis en hopelijk heb ik jullie iets meer gerust kunnen stellen. Ik heb dit niet geschreven om iedereen bang te maken of naar Honduras te lokken. Alleen om de waarheid te vertellen omdat heel veel mensen de struisvogeltechniek toepassen om hun toeristische toko te spekken. Ik denk dat je eerst aan je klanten moet denken en dan komt je toko vanzelf. Vandaar ook om iedereen bewust te maken wat er gaande is en niet hun ogen te sluiten.

Kijk naar de mensen die zich hier alleen maar aanmelden om zijn eigen hachje te redden, die hebben maar 1 of 2 teksten geplaatst.
Er zijn vele die jullie goeie adviezen kunnen geven zonder eerst aan hun eigen toeritoko te denken. Vragen over Honduras zal ik met alle plezier beantwoorden.

Thanks voor de tips!

Jammer dat er geen mogelijkheid is om Guatemala te ontwijken, aan de andere kant misschien wel goed. In Mexico rijden we rond en gebruiken we ons gezond boeren verstand, en laten ons gewoon goed informeren, en we vinden het fantastisch hier. Ik ga er vanuit dat als we dat bij Guatemala ook doen, dat het dan wel goed gaat komen :-).