Guatemala eind oktober

Hallo allemaal,

Ik ben van plan om eind oktober naar Antigua te gaan voor een Spaanse taalcursus. Ik vroeg me af of er nog meer mensen die kant op gaan rond die tijd.
Daarnaast vraag ik me af hoe staat het de veiligheid rond die tijd, er zijn dit weekend verkiezingen en dat brengt altijd wat spanningen met zich mee, zal dat over een paar weken weer wat rustiger zijn?

Groetjes marieke

Marieke , vandaag verkiezingsdag …
Welkom in Guatemala … in quetzaltenango , als ik je ergens mee van dienst kan zijn … dan zeg je maar , ik woon hier al bijna twee decenia lang … run hier een toeristenbedrijf , dus je vraagt maar.
patrick
nvdr : goede scholen vind je in quetzaltenango , bv SOL LATINO gerund door een Nederlandse dame en haar Guatemalteekse echtgenoot …

Bedankt voor je reactie!
Wat ik me voornamelijk afvraag of het nu verstandig is om naar Guatemala te gaan
omdat inderdaad gisteren verkiezingen waren. Ik weet niet hoe lang het eventueel onrustig kan zijn na zoiets, maar ja dat kan niemand voorspellen. En soms zit ik een beetje met de veiligheid, maar dat zijn allemaal dingen die niet te voorspellen zijn.
Een paar jaar geleden ben ik ook al eens in Guatemala geweest, dus ik weet er ook al heel wat van. Maar het is altijd leuk om samen met iemand wat te doen. Vandaar dat ik ook op dit forum contact zoek met medereizigers.

Volgens mij als je weet met WIE , HOE , WAAR en WANNEER door Guatemala te reizen ben je veilig en moet je echt zelf de problemen gaan zoeken … ik werk in het toerisme (ben eigenaar van een tour operator) doch probeer zo mogelijk zo eerlijk en korrekt te zijn …
Met WIE is daarbij het belangrijkste gegeven … vaak zijn diefstallen (bv op schuttle bussen) in onderlinge afspraak met de eigenaar van louche bedrijfjes (die sowieso omwille van konkurrentie hun prijzen zo laag houden dat ze op het einde , niet van de maand doch van de week … niks meer hebben en dus wel iets moeten verzinnen) …
Dit is een land met heerlijke mensen , een heerlijk land … die WIE weet best wel hoe (bv met kippenbussen met al je bagage … hmmm ) , waar … el rancho tussen guatemala stad en coban = , wanneer … liefst niet in diezelfde kippenbus als het al donker is …
Welkom, laat je niet afleiden door de negatieve perceptie … blijf positief doch terzelfdertijd bedachtzaam …
Het allerbest,
patrick
ADRENALINA TOURS GUATEMALA

Misschien is een ander land toch verstandiger, aangezien 6 november de tweede ronde is van de verkiezingen. Ik zou er dan midden in zitten.

Het allerergste als je het zo zou kunnen noemen is over … de verkiezingen gisteren waren over gemeente-burgemeesters / gemeenteraadsleden / volksvertegenwoordigers en uiteindelijk president-vice-president. Vooral de eerste groep (burgemeester) lokt onrust uit in bepaalde gemeenten … de verkiezingen in tweede ronde voor president zijn voor het merendeel van de mensen niet belangrijk , en zijn ook geen onderwerp van diskussie onder velen … ze weten ondertussen wel al voor wie ze zullen stemmen … otto of baldizon … en aangezien de eerste een geweldige voorsprong heeft , zal dat wel snel gaan …
nee , denk niet dat de (on) veiligheidssituatie nu zal veranderen met of zonder die tweede ronde … bovendien weet baldizon ook al dat hij binnen vier jaar wint … want in de laatste zestien jaar was het altijd zo … verliezer word winner, doch de verliezer blijft met een stevige meerderheid in het parlement en krijgt ruimte om gedurende vier jaar te werken aan een struktuur …
uit ervaring …
Patrick

In ieder geval bedankt voor je reactie. Altijd handig om wat extra informatie te hebben. Ik lees wel veel op websites van Guatemaalteekse kranten, maar dat is altijd anders.
Ik heb wel vaker verkiezingen meegemaakt , eerder al in Nicaragua en Bolivia…waar ik op de dag van verkiezingen naar het vliegveld moest…heel lastig aangezien er toen geen openbaar vervoer was.
Nogmaals bedankt voor je informatie!

Hoi Marieke,

Wij zijn 1 November in Antigua en daarna komen op 5 november nog eens 19 mensen voor een rondreis door Guatemala. We zijn al vaker in Antigua geweest en hebben ons daar nog nooit onveilig gevoeld. Maar zoals in elk land moet je je er bewust van zijn dat je geen onveilge situaties gaat opzoeken.

Wellicht komen we je tegen in Antigua b.v. in cafe No se!

groetjes,

Jan

1 like

Heel hartelijk welkom Jan … je vind ons wel … we zitten op een blokje van het park … en als we iets kunnen betekenen voor je , dan doe je maar .
in nood of gewoon zomaar , mijn nummer is 53085106 … je weet nooit
patrick

Hallo,

Ik vroeg me juist af hoe het nu is met het noodweer, de modderstromingen en de aardverschuivingen. Graag zou ik vulkanen beklimmen in Antigua en daarna doorreizen naar Tikal. Weet iemand of er nog problemen zijn omtrent het noodweer en bereikbaarheid etc.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Nonja

Beste Nonja,
Ik run hier een tour operator , met kantoren in Antigua en Panajachel , Quetzaltenango , Flores … kan je bij deze bevestigen dat alles opnieuw in orde is … zo snel de regen komt , evensnel verdwijnt die weer . Hier en daar is het verkeer wat trager omdat er maar 1 rijvak is doch je kan overal heen. Met grote uitzondering op sommige plaatsen moet je een omweg maken , bv tussen Huehuetenango en Coban doch dit zijn echt alleen de zeer avontuurlijken die zich daar wagen …
We hebben op dit moment verschillende groepen en groepjes en die ondervinden slechts minimum of geen hinder , het einde van het regenseizoen is in zicht !!!
Indien je iets nodigt hebt … schrijf maar info@adrenalinatours.com

Hoi,

Ik ben inmiddels (helaas) weer in Nederland en ik ben zo blij dat ik toch naar Guatemala ben gegaan, ondanks alle negatieve berichten, regen en verkiezingen. Guatemala is inderdaad een land met veel criminaliteit, maar als je goed oplet en niet teveel te koop loopt met dure dingen kan alles goed gaan!
Ik ben inmiddels weer aan het sparen voor een nieuwe reis naar Guatemala!!!
Dus iedereen die twijfelt, bereid je goed voor en ga!!

Saludos!!

Dank Marieke, het toerisme kan een eerlijke vorm van inkomsten zijn voor veel mensen … het druppeleffekt is groot … van de schoenpoetser op het plein tot de vrouw die kippen verkoopt … dank om hier eventjes langs te zijn gekomen !
Patrick
ADRENALINA TOURS GUATEMALA
patrickvercoutere@gmail.com

Mijn zoon woont in Guatemala en zoekt dringend werk…hij heeft MBO en is procesoperator VAPRO C +
Weet iemand misschien een baan voor hem

Laat hem mij maar even opbellen , hangt ervan af wat ie wil doen … in het toerisme werken ?
Patrick
53085106

Hallo Patrick,
Super dat je reageert op mijn oproep.
Mijn zoon heeft procestechniek VAPRO C + gestudeerd…
Hij is getrouwd in Guatemala met een Guatemalteekse en heeft een dochtertje…
Hij zoekt werk in de procestechniek…( Bayer…Colgate…cementfabriek )maar op het moment is het gewoon belangrijk dat hij werk heeft en wat verdiend om zijn gezinnetje te onderhouden…dus alles is welkom

Groetjes Ans