Nederlandse kinderen op school in Turkije

Hallo allemaal,

Ik zou graag ervaringen willen horen over Nederlandse kinderen die basisonderwijs volgen in Turkije.

Waar zitten ze op school en de leeftijden.

Vinden ze het leuk, hoe zit het met de taal, worden ze goed opgevangen, e.d.?

Wij denken erover na om te emigreren en onze dochter van 8 zou dan daar naar school moeten gaan, maar vindt het allemaal erg eng, ze spreekt ook praktisch geen turks.

Wij horen het graag !

selamlar,
Selma

Beste Selma

Zelf heb ik nog geen echte ervaring met het basisonderwijs hier in Turkije. Mijn kinderen gaan nu nog naar de kleuterschool in Manavgat (ze zijn 4 en 6 jaar oud), maar ik ben natuurlijk wel al aan het orienteren voor volgend jaar.

Er zit vrij veel verschil in kwaliteit vind ik persoonlijk als je kijkt naar de staats-scholen; sommige gebouwen zijn bijv erg oud en andere weer stukken moderner en ook het maximum aantal leerlingen wil bij de ene school nogal wat opgerekt worden t.o.v. de andere school.

Met name het grote aantal leerlingen in de klas bij de school die het dichtst bij ons huis is heeft ons doen besluiten om onze zoon van 6 jaar nog een jaar naar de kleuterschool te laten gaan. Hij is namelijk niet zo’n streber en ook nogal stilletjes, dus we waren een beetje bang dat hij helemaal verloren zou raken en ook misschien taalachterstand zou oplopen als we hem nu al in het ‘diepe’ zouden gooien.

Die luxe heb jij natuurlijk niet omdat jullie dochter al 8 jaar oud is, dus zou je willen adviseren om goed rond te kijken (ook op internet gewoon wat gaan googelen)

Als alternatief is er natuurlijk ook nog de prive-school, maar dat is behoorlijk duur. Zelf ken ik niemand die zijn of haar kind naar zo’n school stuurt dus daar weet ik weinig van, maar de website van zo’n school in Manavgat is in het turks en engels dus wie weet heb je er wat aan; www.basarikoleji.k12.tr

En mocht je het leuk vinden om te zien waar mijn kinderen naar school gaan, dan is dit de website van de kleuterschool; www.manavgatanaokulu.com of misschien ter info voor anderen? Over deze school ben ik echt super tevreden, minpuntje is wel dat wij zelf in Side wonen dus wel wat ver van huis… maar dan heb je ook wel wat.

Groetjes en succes, Monique

p.s. de stichting lale verzorgt ook nog nederlands onderwijs in sommige plaatsen in Turkije (o.a. in Antalya) voor bijv kinderen van expats of tweetalige kinderen. Volgens mij is daarvoor een link op de site van de ambassade in Ankara.

Hallo,
In verschillende plaatsen in Turkije bestaan er scholen waarin les wordt gegeven in de nederlandse taal en cultuur, veelal op vrijdagmiddagen en de zaterdagen, na de gewone lessen op gangbare Turkse scholen. Kijk voor meer informatie op www.stichtingnob.nl

Ikzelf ben op zoek naar Nederlanders / Vlamingen in de turkse plaats Konya met schoolgaande kinderen vanaf 4 jaar voor een nog op te richten nieuwe NOB-school in Konya.
Heeft u schoolgaande kinderen vanaf de leeftijd van 4 t/m 12 jaar en wilt u dat uw kind onderwijs in de Nederlandse taal en cultuur blijft volgen, dan verzoek ik u vriendelijk om contact met mij op te nemen via: [EMAIL=“fundausta72@hotmail.com”]fundausta72@hotmail.com.
De stichting NOB wordt erkend door het Nederlands Ministerie van Onderwijs.

Ook Vlamingen of andere Nederlandstalige mensen uit de EU worden verzocht te reageren.

Vriendelijk dank.

hoi monique,
was even weer rond aan het kijken op het forum en zag u berichtje, de kleuterschool voor u kinderen ziet er erg leuk uit…

dat wou ik even laten weten

groetjes ashley

Hallo Selma,

Mijn nichtjes ,zijn in het verleden naar school gegaan in Turkije,en ik wil je het volgende adviseren.
Laat je kind Turks leren,buiten de schooltijd(erg belangrijk).
b.v. door iemand die in Nederland of Belgie heeft gewoond en ook Nederlands spreekt(Hoeft niet duur te zijn)
Het ene kind neemt de taal vlug op en het andere kind leert het wat langzamer.
Het ligt ook waar je in Turkije gaat wonen,in de toeristische gebieden zijn de scholen over het algemeen goed en het onderwijs ook.
Buiten deze gebieden is het onderwijs ook goed,alleen met de buitenlandse talen wat minder.
En je kind goed voorbereiden op wat er allemaal gaat gebeuren is ook heel belangrijk,dan komt het zeker goed met je kind in Turkije.
Een kind past zich zeer snel aan als ze eenmaal in het dagelijkse ritme komen(Vlugger dan de ouders).
Groetjes Antoine

In Istanbul heb je wel een Nederlandse school maar dat is voor alleen de zaterdagen.

Hier in Side is er iedere dinsdag avond Nederlandse les voor de kinderen.

hallo allemaal. ik ga dit jaar ook naar turkije en heb een zoon van 13 jaar kan iemand mij helpen wat betreft het voorgezet onderwijs daar en wat ik hier en daar moet regelen voor hem. ik ga in antalya wonen en wil weten of daar ook voorgezetonderwijs is in het engels. mijn mail is [EMAIL=“nayeema-30@hotmail.com”]nayeema-30@hotmail.com alvast bedankt

Zie de reacties in het verleden;hoop dat je er wijzer van wordt:

http://www.google.nl/custom?q=scholen+in+turkije&sitesearch=wereldwijzer.nl&client=pub-1146286950732134&forid=1&ie=ISO-8859-1&oe=ISO-8859-1&cof=GALT%3A%230066CC%3BGL%3A1%3BDIV%3A%23999999%3BVLC%3A336633%3BAH%3Acenter%3BBGC%3AFFFFFF%3BLBGC%3Affffff%3BALC%3A0066CC%3BLC%3A0066CC%3BT%3A000000%3BGFNT%3A666666%3BGIMP%3A666666%3BLH%3A50%3BLW%3A211%3BL%3Ahttp%3A%2F%2Fwww.wereldwijzer.nl%2Fimg%2Fwwlogo0003.jpg%3BS%3Ahttp%3A%2F%2Fwww.wereldwijzer.nl%3BFORID%3A1%3B&hl=nl

Hallo Allemaal,

Ja ik ga dus ook emigreren naar turkije en 6 nov trouwen met mijn verloofde in bursa. Wat kan ik het beste doen voor mijn dochtertje van bijna 5 jaar oud.
Wie weet een school in bursa en hoe moet ik dat uitvinden? Ben hier helemaal nieuw in :frown:. Ik zit heel erg te tobben hoe ik het moet aanpakken. Het is namelijk geen gewoon kind. Maar een hsp meisje wat nog niet naar school is geweest. Omdat ze ook vaak ziek is. In nederland wilde ik haar op de vrije school doen maar bestaat ook zoiets in turkije? Kunnen jullie mij wat advies geven en op weg helpen?

Alvast heel erg bedankt

debora

Bursa is behoorlijk groot, dus scholen genoeg.
Maar weet je vriend daar dan niets over, ik neem aan dat hij ook naar school is geweest en anders informeren als je daar bent, er zullen daar toch ook schoolinstanties e.d. zijn? Succes!

ık wıl graag reageren.ık ben 2 jaar geleden met me dochter van 9 geemıgreerd en zıj zıt op de turkse school en heeft turks ın 10 maanden geleerd. het ıs een aanrader hıer de school want respect staat hıer hoog ın het vaandel. als je meer wılt weten kan ık je alles vertellen en wat je moet doen met de papıeren van de nederlandse school

Hallo
Ik heb een vraagje aan de mensen die in Turkije wonen.
Ik ben opzoek naar een stage in Turkije… mijn studie is gericht op de opvoeding van kinderen. (pedagogiek) Ik zoek een stage voor ongeveer 4maanden. En zou dit heel graag in Turkije willen doen. Misschien weten jullie een organisatie, projecten of scholen die stagiaires aannemen vanuit Nederland. Ik wil vanuit Nederland al een turkse cursus doen.

Graag hoor ik van jullie! groetjes Nadia

hallo,
ik wil ook emigreren naar turkije.aan het einde van de school jaar.ik wil u graag vragen over nederlandse schoolpapieren.ik heb helemaal geen idee over wat moet ik doen ik heb 4 kinderen waarvan2 van 8 jaar en 6jaar.

hartelijk dank,
umm hamza