Informatie over school in Bodrum, Turkije

ik en mijn vriendin uit engeland zijn van plan te verhuizen naar bodrum in 2008.
mn vriendin heeft een zoontje en we zijn benieuwd hoe het zit met scholen voor de kleine.
hij is 4 jaar oud en spreekt engels dus een engelstalige school zou wel handig zijn.

we hebben geen idee hoeveel het kost, en of ze er uberhaupt wel engels spreken.

graag willen wij zoveel mogelijk informatie hierover.

bedankt.(tesekkür)

hoi sweet melek,
Ik weet een school vlakbij bodrum in het plaatsje ortakent de school heet marmara het is een priveschool erg mooi en staat goed aangeschreven alleen het is best prijzig we praten over zo,n 6000 euro per jaar wat je wel in maandelijkse termijnen kan voldoen ook moet je er rekening mee houden dat ze 3maanden achter elkaar vakantie hebben
ik hoop dat je nu wat meer weet mocht je nog wat willen weten hoor ik het wel
groetjes bibi

Hallo Sweet Melek,

Ik zelf woon hier in Turkije, 16 km voorbij Alanya, en heb 3 van de 4 kinderen op school zitten. Kinderen gaan hier in principe vanaf 6jaar naar school, ook wel vroeger, anasinif(zonder puntjes) genoemd. Mijn kinderen gaan naar plaatselijke school. Is wel niet zo europees, maar ze hebben het prima naar hun zin. En ondertussen leren ze de turkse taal. Als je je kind op een school ingeschreven hebt en je moet om een ikamet, neem dan eens een verklaring mee van school. Dit heeft mij zo’n 600 euro uitgespaard, want ik hoefde voor die 3 niet te betalen. Let wel, prima naar hun zin, maar was wel even wennen hoor, kindertjes met turkse mentaliteit is niet de onze.

Groetjes en sucses Carine

hallo carine,
wat bedoel je met: Let wel, prima naar hun zin, maar was wel even wennen hoor, kindertjes met turkse mentaliteit is niet de onze.
wat is er dan zo anders aan?
gewoon eventjes een vraagje :slight_smile:

groetjes nele

Hallo Nele

Ik bedoelde er niks negatiefs mee hoor, ik kijk gewoon hoe het hier toe gaat, spelen kunnen ze niet echt, zijn ze of niet gewend, of t heeft andere reden, er is veel verschil hier, t ene kind heeft thuis alles, tot playstation aan toe, t andere heeft echt niks, de ene wordt met service bus naar en van school gebracht, de andere moet 1,5 uur lopen,2 x daags.
Dus wat doen ze, ze vechten, ze slaan voor de lol, je kunt ze niet uitleggen dat dit niet goed is, want dit gaat al eeuwen zo krijg je als antwoord. Kinderen worden naar mijn mening gewoon erg aan hun lot overgelaten, doen en laten wat ze willen, geen opvoeding zoals ze bij ons gewend zijn. kunnen hier met 10 het huishouden doen(meisjes voornamelijk) is wel vroeg volwassen zo, en in Nederland worden ze zo beschermend opgevoed. Het verschil is gewoon heel groot, vind t hier nog steeds niet slecht, maar de kansen en stress bij t naar school gaan zijn in Nederland veel groter, nee, t is niet te vergelijken t enige vergelijk tot nu toe is dat mijn kinderen nu hier gediscrimineerd worden.Als vuile toerist en zo. Alles heeft zijn voor en nadelen, ik praat gewoon veel met mijn kids, maar over t algemeen zijn ze hier gelukkiger dan in Nederland.

Hoop t uitgelegd te hebben, groetjes vanuit wel heel zonnig Turkije,
Carine

Ben blij met de uitleg want wou gewoon eens weten waar het verschil ligt. Ander land ander cultuur,…
alvast bedankt

Nele

Ik ben juf en laatst in Side op de basisschool wezen kijken. Er werd heel anders les gegeven, alles klassikaal en veel dreun werk. Wij hebben in NL adaptief onderwijs. Dus erg kindgericht en we proberen te voldoen aan de behoeften van het individuele kind.

In de pauze was het voor mij even omschakelen. Met hun geld togen de kids naar de kantine waar veel snoep en frisdrank en broodjes werden gekocht. Voor daar heel normaal. Hier brengen ze hun eigen drinken en tussendoortje mee.

Gym werd buiten op het plein gedaan, maar de kinderen hadden niet minder plezier.

Een hele ervaring om te zien hoe het er in de verschillende landen aan toe gaat.
Wat beter of slechter is laten we hierbij in het midden. Het was er gewoon gezellig.
Vond het fijn dat ik gastvrij ontvangen werd op de school van Meslina en Alena.

hallo,
Ik heb al vaak gehoord dat de scholen in Turkije echt niet goed zijn maar is dit eigenlijk waar? :s

Groetjes nele

Als ik heel eerlijk ben, mag je deze scholen dus absoluut niet vergelijken met stressvol nederland, mijn kids hebben dikwijls een uur vrij, kunnen ze naar t dorp naar t internet cafe, t werkt een beetje als voortgezet, elk uur een andere leerkracht. Vaak valt er een leraar uit, die je dan in t dorp tegenkomt met anderen, voor wat? ik weet t niet. Vind ook dat ze hier nog makkelijk slaan, ze hebben in ieder geval een stok in de klas.
Ook wil ik t niveau niet vergelijken, hoe serieus ze t ook menen. Ben laatst bij klas 1, ( is toch wat de basis is) blijven staan, de leerkracht was mee met voetbal match, is hier heel belangrijk onder schooltijd!! en vroeg me af wie er dan les gaf. Nou 2 meisjes van ongeveer 10 kwamen toezicht houden, ben blijven staan, vond dit niet verantwoord, toen kwam vlug de müdür met een leerkracht, en hij ging vlug les geven, maar ik wist al voor dat mijn zoontje tussen de middag thuis kwam dat hij achter mijn rug om weg was gegaan.
Dit soort dingen kun je heel negatief vinden, als je t vergelijkt met de Nederlandse instelling, zelf och, ik vond t in Nederland voor die kinderen vaak veels te zwaar.
Zal niet zeggen dat t onderwijs hier slecht is, maar je mag t gewoon niet vergelijken.
groetjes

Wanneer hebben ze daar eigenlijk zomervakantie ?

Ik heb gehoord dat het 3 maanden duurt, klopt dat?

Ik verblijf met kind van 6 jaar vanaf mei t/m maximaal oktober in Side.
en neem aan dat ze daar dan ook naar school moet? of hoeft dat niet?
want ik zit ook met de NL leerplichtwet.

misschien weet iemand hier iets meer over?

selamlar :slight_smile:

Ze zijn van 16 juni tot ± 16 september vrij, en ik denk dat omdat je gewoon in Nederland woont, onder de leerwet plicht blijf vallen, wel was t 2 jaar geleden zo (ik wilde toen tijdelijk Nederland verlaten) dat je aan de wethouder of leerplicht ambtenaar op de gemeente voor vrijstelling kunt vragen. De ene gemeente doet er moeilijk over, de andere niet. Dus mijn advies, ga op de gemeente praten!
groetjes Carine

ın Antalya zit ook een Nederlandse school. De stichting die deze school beheert heet Lale.
Meer informatie over deze school kun je vinden via www.snob.nl (stichting nederlands onderwijs in buitenland).
Wat ik heb begrepen is dat ze op verschillende nivo’s onderwijs geven; voor kinderen die tijdelijk in Turkije verblijven en dus weer in het reguliere onderwijs moeten instromen, maar ook voor kindjes die permanent in Turkije wonen voor wie het op peil houden van de nederlandse taal het hoofddoel is. Ze gaan gemiddeld 2 dagen per week naar de school, de rest moet je dus thuis bijhouden.

Mocht er trouwens iemand zijn die ervaring heeft met deze school in Antalya, dan hoor ik het graag. Ik woon zelf in Side en twijfel of het misschien ook iets is voor mijn zoontje die nu 4 jaar oud is.

Alvast bedankt.

Klinkt interessant, maar is wel ruim 2 uur rijden van hier, misschien toch eens kijken, weet je ook of ze de kinderen turks aanleren? Dat zou helemaal mooi zijn. buskaartje kost maar 10 ytl naar daar.

groetjes Carine

Heb even de schoolgids door zitten lezen, maar waar t voornamelijk om gaat is om t Nederlands te onderrichten, wil je t niveua van Nederlandse scholen behouden, dan dien je je kind volgens mij onderwijs te laten volgen via een wereldschool(er zijn er 3), en ja die kosten gemiddeld per kind ook nog eens zo’n 4000 euro. Tenzij t alleen is om Nederlands bij te houden omdat er geen terugkeer naar Nederland is, dan is t interessant, denk ik zo.

In ieder geval ben ik je dankbaar voor de sit, ga die mensen eens aanschrijven, want nu moet ik een vertaling regelen van de schoolresultaten uit Nederland, en er zou geen Nederlandse notaris zijn, misschien dat deze onderneming mij kan helpen.

groetjes Carine

Beste Carine

ik neem aan dat de huidige school van je kinderen zo’n verklaring wil?
Misschien is het ook handig om even te bellen naar het Nederlandse consulaat in Antalya (tel. 32 113 47), zij moeten wel op de hoogte zijn waar een nederlandse vertaler is te vinden?!
Zij kunnen ook sommige verklaringen legaliseren heb ik begrepen.
Succes!
Ik vond je verhaal over turkse school trouwens erg verhelderend; zie zelf nogal op tegen het moment dat mijn kind aan de bak moet, heb hier in de buurt keuze uit twee scholen dus moet maar alvast wat research gaan doen denk ik.
Groetjes, moniek

Hallo Moniek,

Ja, de huidige school moet die verklaring hebben om nu na 6,5 maand de inschrijving te voltooien, bedankt voor je nummer, ga ik maandag gelijk even bellen. Ja en even de schijn ophouden kunnen ze erg goed, het is de bedoeling dat je daar doorheen kijkt, maar zoals een turkse vriend zegt, als t niet bevalt ga je naar de andere!! hier heb ik die keus misschien ook wel, maar heb wel goede contacten met de leerkrachten.
Het werkt niet zo als in Nederland, jij bent hier nog baas van eigen kind!
gelukkig heb je nog even he, (4)!

Sterkte met t uitzoeken van je keuze,
groetjes Carine

We zijn zo’n beetje 2 jaar verder sinds het laatste bericht over scholen voor de kinderen. Ik ben erg benieuwd hoe de ervaringen zijn geëvolueerd in de loop van die tijd. Kan iemand daaar iets over vertellen?

Hallo,

Ik had een vraagje en misschien dat een van jullie daar een antwoord op heeft.
Wij denken er namelijk over (mijn moeder, mijn zus &ik) om naar Turkije te emmigreren maar nu zitten we met de vraag of daar ook zoiets als voortgezetonderwijs is en ben ik verplicht dat te volgen.
Ik wil graag mijn school af maken maar zijn daar ook mogelijkheden voor in Turkije. (Liefst in Antalya of omgeving)
Ik zit nu in de 3de en kan in Nederland volgend jaar al op voor mijn diploma, is er in Turkije iets soort gelijks?

dankjewel alvast!
Celeste

Celeste,

Als je emigreert, ben je niet meer leerplichtig volgens de Nederlandse wet, maar moet je de turkse aanhouden. Wel is t zo dat als je terug zou gaan binnen korte termijn, je aan moet kunnen tonen dat je onderwijs gevolgd hebt. Als je nog twijfelt, of nog niet toe bent aan emigratie, zou ik gewoon eerst je school afmaken in Nederland. Ik zou eerst maar eens goed nagaan of je idd wilt gaan, want wat doe je met Nederlandse schoolpapieren hier?? Niks dus, want je mag hier niet werken.

groetjes Carine

Dankuwel voor u snelle reactie, ja we willen heel graag immigreren er moeten alleen nog zaakjes zoals school verblijf en werk geregeld worden.
Helaas moet ik van mijn ouders wel nog naar school gaan weet u wat de mogelijkheden zijn van voortgezet onderwijs in en rondom Antalya?

Alvast bedankt,
Celeste