Wij gaan volgend jaar emigreren naar Alanya en zijn op zoek naar een school voor onze zoon van 14 jaar. We hebben een priveschool gevonden echter is deze heel duur en geven ze alleen les in het Turks. Wij zijn op zoek naar mogelijkheden om onze zoon in het Engels les te laten volgen en dan kan hij daarbij de tukse taal leren.
In Alanya zijn geen Engelstalige/Internationale scholen.
er zijn in antalya genoeg scholen die engels als voertaal hebben.
http://www.alanyaguide.org/english/education/schools.htm
bij onderstaande link staan telefoon nummers en andere manieren om die scholen te bereiken
Nogmaals…er zijn in Alanya geen Engelstalige/Internationale scholen. Wel in Antalya maar dat is toch ligt toch heus 130 km verderop.
Kijk de link maar na en je zult zijn dat ik een typ fout gemaakt heb in mijn eerste antwoord.
En waar in de link staat vermeld dat er een Engelstalige school in Alanya is? Want dat kan ik er niet uit opmaken.
Ik weet voor 100 procent zeker dat e.d. school niet aanwezig is. Is dat zo moeilijk om aan te nemen?
Als er staat “alanya english education courses” zou het toch aanneembaar moeten zijn dat er zulke scholen cq cursussen zijn daar .
English Education Course betekent gewoon Engelse les. Dit is heel iets anders dan regulier onderwijs in de Engelse taal.
Klopt.
In zovere dat veel scholen in grotere steden al jaren overgestapt zijn op het les geven in alleen maar engels.
Engels als voertaal bij alle lessen dus.
Angeliequeriep
zou via de link kunnen navragen welke van de scholen geschikt zouden zijn.
Die informatie hoeft ze niet op te vragen die kan ik haar hier wel geven. De informatie op de link is trouwens behoorlijk achterhaald.
Alanya heeft 4 prive scholen waarvan er geen eentje Engels als voertaal heeft.
Ufuk Koleji: Prive school met streng islamitische achtergrond. Kinderen die van deze school komen zullen geen carriere kunnen maken op bepaalde vakgebieden (bijv justitie, rechtbank etc.). Biedt lager + voortgezet onderwijs.
OHEP: Prive school gesitueerd op de burcht van Alanya. Stond lange tijd bekend als de beste school van Alanya maar heeft het afgelopen jaar een grote leegloop meegemaakt door de opening van 2 nieuwe scholen. Biedt lager + voortgezet onderwijs.
Bahceshir: Vestiging van een landelijke keten. draait redelijk maar minder dan verwacht aangezien hun grote concurrent ook een vestiging geopend heeft. Biedt voorlopig enkel lager onderwijs.
TED: Vestiging van een landelijke keten. Staat bekend om kwaliteitsonderwijs. Dit jaar voor het eerst geopend. Biedt momenteel alleen nog maar lagere school onderwijs aan. Verwarm binnenzwembad en ijsbaan zijn in aanleg en manege is recentelijk geopend. Zoals te verwachten veruit de duurste school met tarieven van rond de 6.000 a 7.000 euro per jaar.
Even opmerking tussen door van mij.
Blijkt dat ik …weer eens … Antalya en Alanya door elkaar gegooit heb, toch wel lastig dat deze namen zo veel opelkaar lijken.
Van Antalya kan ik TE weinig zeggen.
Alanya wist ik zeker omdat mijn vrouw daar les heeft gegeven.
Sorry voor het ongemak :redface:
Euh…volgens mij haal je ze nu weer door elkaar ![]()
Ik moet toch eens een ezelsbruggetje verzinnen om die 2 uitelkaar te houden.
Bedankt voor de informatie. We vreesde al dat dit het geval zou zijn. TED is ons bekend en we hebben daar ook gekeken. Het is inderdaad een hele mooie school maar het lesgeld is heel veel. Hebben jullie eventueel een ander idee of mogelijkheid om mijn zoon goed voor te bereiden op de school (hij heeft moeite met leren en ben bang dat hij niet mee kan komen).
Veel hangt af van de leeftijd van jullie zoon en van jullie plannen.
Als jullie van plan zijn om langere tijd in Turkije te gaan wonen, dan zou ik aanraden dat jullie zoon eerst vloeiend Turks leert. Dit kan bijv. door halve dagen een prive lerares in te huren die zich alleen met de taal bezig houdt. De kosten hiervan niet eens echt hoog te liggen aangezien er voldoende leraressen zijn die wegens de komst van kinderen gestopt zijn met werken maar wel interesse hebben in iets dergelijks. De overige uren van de dag zouden jullie dan zelf hem in het Nederlands kunnen onderwijzen.
Dit houdt wel in dat jullie zoon dan een periode van school mist maar hij zal ongetwijfeld in een lagere klas terecht komen ivm taalachterstand. De beste manier voor hem om Turks te leren blijft echter gewoon spelen met vriendjes. Er wonen hier meerdere kinderen die zonder één woord Turks naar Alanya kwamen maar binnen een jaar de taal toch vloeiend spraken.
Hoe jonger een kind, hoe makkelijker het een nieuwe taal leert.
Edit: Sorry…zie nu pas dat jullie zoon 14 jaar is. In dat geval is TED niet eens een optie aangezien ze alleen nog maar lageren klassen hebben. OHEP zou wel kunnen. Deze school is goedkoper met een lesgeld van ongeveer 4000 euro per jaar.
Hallo, Heel erg bedankt voor de informatie. We willen in Nederland al beginnen met zijn Turks en dan hopen we dat hij in acht maanden al een beetje de taal kent. Bij TED zijn we geweest en hij zou in de laatste klas kunnen (kinderen tot 15 jaar) onze zoon wordt aanstaande 28 december 14 dus zou hij het laatste jaar daar kunnen volgen. Ze zijn van plan om na dat jaar ook de highschool te hebben draaien dus zou hij gelijk mee kunnen. We kijken wel in ieder geval bedankt voor de info.
Ik heb jullie mails gelezen en zit met eenzelfde probleem. Onze zoon is 10 jaar en moet ook straks in omgeving Alanya naar school. Wij wonen in Mahmutlar. Is er iemand die ons kan helpen met dit probleem. Is er de afgelopen jaren nog wat veranderd? Enfin HELP!!
Wat is er op tegen om hem naar een Turkse school te laten gaan? In Alanya heb je weinig andere keuze sowieso, maar Turkse scholen zijn behoorlijk goed hoor, gewoon even goed rondkijken bij welke je je prettig voelt. Als je daar woont is het toch voor de hand liggend dat je zoon ook naar een Turkse school gaat? Des te eerder zal hij de taal kennen, vriendjes maken en zich thuisvoelen. De scholen beginnen trouwens bijna weer dus als je opschiet kan hij misschien nog de start van het nieuwe jaar meemaken.
Ik ga komende week kijken voor mijn zoontje bij de Bahsehir school. Er is niets tegen op een Staatsschool maar ik vind het onderwijs wel beter op een priveschool.
Verder zijn we bezig met een nederlandse school in Alanya waar de kinderen 1 keer per week onderwezen worden in hun moedertaal.
hallo,
Wij gaan in de zomervakantie van dit schooljaar emigreren naar Izmir. We zijn al bezig met een cursus Turks zodat het iets minder moeilijk wordt om te integreren. Onze kinderen (12 en 8 jaar) moeten er natuurlijk ook naar school… We hebben al even wat rondgeneusd op internet, maar kunnen eigenlijk alleen een internationale school vinden die veel te duur is. Heeft iemand enig idee naar welke school ze zouden kunnen gaan?
vriendelijke groet,
deboekeetjes:zon02: