Nederlandse auto verschepen of auto kopen in Argentinië

Mijn vriend en ik willen volgend jaar gaan backpacken in o.a. Argentinië en Chili. Nou hadden we een idee om dit met een eigen auto te doen, omdat je dan meer vrijheid hebt. Alleen vroeg ik mij af wat verstandiger is?
Een auto in Nederland kopen, die per boot te verschepen en proberen die daar te verkopen (of ben je verplicht die terug naar Nederland te nemen?). Of in 1 van die landen een auto te kopen en later weer proberen te verkopen?

Is een hele goede vraag, ik wil zelf nog eens een motorreis maken door zuidamerika. Verschepen is vaak net zo duur als dat een motorfiets bij mij normaal kost, het is daarom logisch om te verschepen en daarna achter te laten en dan hier in NL de kenteken registratie te beeindigen. Het is wel zaak om na te gaan wat de in en uitvoer bepalingen zijn, het land met de meest soepele regeling kies je dan om het voertuig achterlaten.
Ter plaatse kopen en verkopen is ook iets, je zit alleen met verzekeringen enzo… geen idee hoe dat gaat.

Verschepen is ronduit duur!
voor een motorfiets zit je al op 3000 euro heen en terug en voor een auto is dat nog meer.
wellicht toch Huren?

Hopelijk kan iemend daar nog wat meer over zeggen.

Er zijn verschillende mogelijkheden.
Je motor of auto in zuid amerika verkopen is niet zo makkelijk. Voor t invoeren moeten over t algemeen hoge importbelastingen betaald worden plus komt er een hoop bureaucratie bij kijken. In Argentinie of Brazilie mág het niet eens (enkel nieuwe voertuigen)
Je kunt proberen hem aan een andere reiziger door te verkopen natuurlijk. zo kun je ook proberen een vehikel van een andere reiziger over te nemen zodat je zelf niet hoeft te verschepen.
Of je kunt je nederlandse auto/motor heen en weer verschepen. Dieselbiker, die €3000 is per vliegtuig neem ik aan. Als je hem per boot verscheept ligt dat een heel stuk lager hoor, denk eerder aan €500 maximum (enkele reis).
Een auto of motor in Argentinie kopen is geen optie, want daarmee mag je de grens niet over. Dan kun je beter in Chili kopen (liggen de aankoopprijzen ook lager dankzij lagere belastingen)

1 like

Beste Landcruiser,
Mag ik vragen hoe jij aan het bedrag 500 euro komt voor het verschepen van een auto?
Ik wil heel graag hier in nederland een bus kopen en hem dan verschepen naar ergens in zuid-amerika, maar de bedragen zij meer rond de 3000 euro enkele reis.
Mocht je tips, matschappijen weten die het goedkoper doen hoor ik het graag?

Hoi Lilliamoer, het ging hier niet over een auto maar over de motorfiets van Dieselbiker!

En 4 jaar geleden, scheelt ook nogal in Argentinië :wink:

He hallo Landcruiser,

Ik had hetzelfde idee, je eigen auto in een container naar Chili verschepen en dan lekker rondtouren.
Nu zie ik dat deze discussie al heel oud is (2009) hoe zijn je ervaringen. Is het er nog van gekomen?

Hallo Pantora,

Het is nu 2014, en ik had eigenlijk hetzelfde idee. Is het er ooit nog van gekomen?