Auto verkopen of verschepen na reis?

Ik ben met een Surinaamse auto naar Argentinië gereden en ga binnenkort terug naar NL. De auto invoeren in NL is te kostbaar, dus ik hoop hem te kunnen verkopen in Argentinië. Optie twee zou zijn om hem terug te verschepen naar Suriname om hem daar te verkopen.

Kan iemand mij vertellen of ik de auto (Toyota Hilux) inderdaad niet kan verkopen in Argentinië (of in een van de omliggende landen) en heeft iemand suggesties voor een bedrijf die de auto naar Paramaribo kan verschepen?
Alvast bedankt, Laurine

Heb je een carnet de passage gebruikt voor de inreis in Argentinië?

Beste Edwin, bedankt voor je reactie.
Nee, ik heb geen carnet de passage. Ben op dit moment in Uruguay en ga een dezer dagen de grens met Argentinie over. Kun je een carnet bij de grens aanvragen of had ik dat in Suriname moeten regelen?
groet Laurine

Hallo Laurine,

Het ligt iets anders,

Enerzijds was ik benieuwd of het je gelukt was Argentinië binnen te komen zonder een carnet de passage. En anderzijds zag ik het gebruikt van een carnet de passage als een mogelijke belemmering voor het verkopen van de auto, je bent dan immers in ‘overtreding’

Mocht je meer info willen over het carnet de passage kijk dan even op de site van de ADAC

Ik kan je dus helaas niet aan een oplossing helpen, maar misschien kan je eens een willekeurige autoverscheper mailen en zien of die je verder kan helpen. Ik had deze al eens zelf gebookmarkt http://www.interglobalshipping.de

Succes en geniet in ieder geval van je reis :slight_smile:

Beste Edwin, bedankt voor de tip van de website. Ik ben al met de auto in Argentinie geweest en dan krijg je bij de grens een tijdelijke vergunning om metde auto te rijden. Als ik hem echter wil verkopen, dan moet ik hem invoeren en Argentinie voert geen gebruikte auto’s in, tenzij ik me in Argentinie zou vestigen.
Ik geniet zeker van de reis, het is een geweldig continent! groetjes Laurine

Een Carnet de Passage is voor geen van de landen van de Amerika´s nodig. Je krijgt overal aan de grens een tijdelijke invoervergunning )in Zuid Amerika zijn daar geen kosten aan verbonden, in Centraal Amerika vaak wel).
Maar desalniettemin is het verkopen van de auto z.g.a onmogelijk. Zoals ook in Argentinie, daar mogen enkel nieuwe voertuigen ingevoerd worden, of je moet heel veel geluk hebben een lokale bewoner te vinden die de wegen weet te bewandelen om de auto toch van illegaal legaal te maken… Enkele jaren geleden ging dit nog wel, tegenwoordig dankzij de netwerken van de douane wordt dit langzaamaan onmogelijk.

Misschien zou het voor mij, als Hollander in Argentinie, mogelijk zijn om de auto te kopen? Geef eens wat meer informatie over de auto, wellicht is het interessant. Wel voor een heel schappelijke prijs natuurlijk, want je zit ermee in je maag straks :kus:

Interessante informatie :slight_smile:

Ik hoop nog steeds ooit ook eens in Zuid Amerika rond te kunnen rijden met mijn auto en ik ben dan ook altijd op de uitkijk voor bruikbare informatie.

Op de site van de ADAC* word beweerd dat voor Peru, Ecuador, Colombia en Venezuela een carnet vereist is en voor Argentinië, Uruguay en Chili aanbevolen.

Dit klopt dus niet?

*Carnet de Passages – Der Reisepass für Ihr Fahrzeug

ja daar snap ik niks van dat ze dat nog steeds beweren. UIteraard kún je er wel met een Carnet in, en soms probeert een douanebeamte je in die landen om de tuin te leiden door te zeggen dat je er enkel met een CdP in mag hopende dat je hem wat geld in de hand gaat stoppen. Dit is vooral gekomen sinds er meer welgestelde, gehaaste en vooral angstige reizigers zijn gekomen die dan maar gauw de beurs open trekken en denken ´ach wat maken die paar dollars nou uit´.
Sinds 1986 heb ik al ontelbare malen die grenzen gepasseerd, met motor en auto, en nooit een CdP gehad en er altijd in gekomen, zónder te betalen.
Groet,
Marcel

Marcel, bedankt voor deze info :slight_smile:

Het is vaak moeilijk om aan betrouwbare informatie te komen, ik ben wel eens op zoek geweest naar een on-line forum voor overland reizigers, waar dit soort essentiële informatie gedeeld word. Helaas nog niet gevonden.

Zo zoek ik ook nog steeds naar betrouwbare info m.b.t. het overland reizen naar Gambia via Mauritanië en Senegal. Ook over die route hoor ik veel verschillende meningen voor wat betreft de noodzaak van een Carnet de Passage.

ja ik weet het dat is niet makkelijk. Kun je je voostellen hoe het was voordat er internet bestond!
Heb je http://www.horizonsunlimited.com/hubb/
al eens geprobeerd? Daar is heel veel info over wereldreizen te vinden. Vooral voor motorrijders maar ook een autosectie.
Voor Afrika heb ik altijd wel een Carnet bij me gehad, er zijn her en der wel lafrikaanse anden die het niet (meer) verlangen maar er zijn er genoeg waar het wel nodig is.
Groet,
Marcel

Bedankt voor alle mailtjes en tips, ik ben gisteren weer in NL aangekomen en heb de auto net op tijd van de hand weten te doen. Op een legale manier, ook dat nog. Ik heb een mijnheer gevonden met een bedrijf in de toeristenbranche en hij kon een carnet voor de auto krijgen. Mijn probleem is dus gelukkig opgelost.

Ik heb begrepen dat het in Paraguay wel mogelijk is een auto op een makkelijke manier legaal te verkopen. De koper moet er dan voor zorgen dat de auto ‘gelegaliseerd’ wordt. Dit kan twee maal per jaar heb ik me laten vertellen door een douanier in Uruguay. Heb wel op een website gevonden dat de auto dan niet ouder dan 10 jaar mag zijn.

Iedereen die nog op reis gaat, of op reis is: veel plezier gewenst!