Wij willen een auto kopen in Argentinië (BA) en daarmee 5 weken rondreizen om daarna weer door te verkopen (eventueel aan andere reizigers).
Heeft iemand hier ervaring mee? Kunnen we gewoon een auto op onze naam krijgen? En kunnen we ter plaatse een verzekering afsluiten? En moet er nog wegenbelasting worden betaald?
Dit kan je als buitenlander gewoon vergeten voor zover ik weet, dat gaat niet lukken. Misschien dat je meer kans in Paraguay of wellicht Brazilië hebt. Er zitten hier wel enkele experts, gebruik anders even de Google zoekbalk rechtsboven op de site en zoek naar “auto kopen Argentinie” dan kom je meer bruikbare informatie tegen.
En is dit misschien mogelijk in Uruguay?
Geen idee, maar vraag dat anders in het Uruguay-landenforum
Hoi!
Als ervaren Latijns-Amerika reiziger per eigen auto reeds 100.000km plus vind ik je idee een beetje ondoordacht voor een reisje van slechts 5 weken:
- aankoop van een auto neemt minstens 1 week in beslag (zoektocht plus tenaamstelling
- verkoop van een auto neemt minstens 1 week in beslag als het je al lukt, je hebt de meeste kans bij een opkoper maar goed meestal ook de laagste prijs
- bij een groot technisch gebrek kun je een andere huurauto pakken en je reis met beperkte vertraging voortzetten. Onderdelen zijn veelal slecht of niet verkrijgbaar en je hebt zo 1 week verloren.
Kortom gewoon lekker een auto huren en van je paar weken genieten! Dit is uiteindelijk het goedkoopste en het minst tijdrovende.
Mocht je ondanks dit verhaal alsnog een auto willen kopen dan is vooralsnog Chile het meest voor de hand liggende land, ik beschik hiervoor over een stappenplan, zend hiervoor je email adres per PB mocht je dat bestand willen ontvangen
Bedankt voor de reactie. Ik zou graag wat meer specifieke informatie ontvangen over de papierwinkel en wat nu wel en niet mogelijk is in Argentinië of Uruguay. Het is echt niet de eerste keer dat we op deze manier reizen.
Ik heb al twee keer een auto gekocht in Argentinië, begin er gewoon niet aan: het is kostbaar en zeer tijdrovend. Ik woon hier, dus heb een auto nodig, maar als toerist voor 5 weken zou ik je sterk afraden. Bovendien zijn tweedehandsauto´s in Argentinië gemiddeld 5 keer duurder dan in NL, wil je in een auto rijden die min of meer geschikt is om moeiteloos wat afstanden af te leggen ben je minstens 5000-10000 euro kwijt. Ook al zou je dat bedrag weer kunnen terugkrijgen bij verkoop, dan nog is het zo dat je aan aan- & verkoopkosten minstens 1000 euro kwijt bent.
En Bart zijn inschattingen over 1 week kwijt zijn aan de papierwinkel om een auto aan te schaffen en vervolgens weer een week kwijt zijn aan de verkoop ervan kloppen als een bus!
bedankt , mensen voor deze info, dit plan word dan dus nu ge-“erased”
o.k. dan,
dan nog een laatste optie, auto kopen in duitsland, (waar wij wonen)
deze verschepen naar buenos aires, dit gaat wel goed blijkt volgens de verhalen,
maar dan na 5 weken verkopen, dus met duitse papieren in argentinie dus (of uruguay misschien) is dit mogelijk?
wie heeft wel eens met dit appeltje geschild?
Ben je nou echt zo naief? Hoeveel denk je dat het je gaat kosten om een auto te verschepen? lol2 Daarnaast moet ie door de douane in Argentinië, wat gerust weer een week (of meer) gaat duren. En dan wil je hem hier wel even verkopen, wat ook al zo goed als onmogelijk is.
Huur gewoon een auto en klaar, ik zie je probleem niet.
Als je persé een eigen auto wilt hebben, dan is de oplossing simpel:
Koop een auto in Chili, ga reizen door Argentinie en ga daarna terug naar Chili om de auto weer te verkopen. In Chili kun je als buitenlander wel een auto kopen.
Maar houdt er rekening mee dat je ook hier zeker een week bezig bent met papierwerk en nog een week om de auto weer te verkopen…
:vak02:
het verschepen is inderdaad duur, kost 1800 euro, en daar kun je ook 2a 3 weken een redlijke auto van huren, dit zijn allemaal keuzes die je maakt, jammer is wel dat er veel tegenstrijdige berichten op het forum terecht komen!
En wie heeft er ervaring met het verschepen van een eigen auto naar Argentinië? (Dus niet invoeren, blijft gewoon op eigen naam).
Kun je deze gemakkelijk uit de haven krijgen?
Gek is dat, ik zie alleen maar antwoorden op je vraag die zeggen: “Niet doen”. Maar je wilt het kennelijk anders lezen. Nu wil je je auto toch gaan verschepen? Have fun, ik denk dat je per saldo een week tot 10 dagen overhoudt voor echte vakantie waarin je je auto kan gebruiken. Maar goed, ik ga niet meer reageren in dit topic want je luistert toch niet.
Het zou fijn zijn als mensen alléén reageren als ze een antwoord hebben op een vraag. Flipsen, u behoort toch te beheren i.p.v. te beleren…
Voor meer info kan ik ook de volgende website raadplegen, daar worden antwoorden gegeven waar je wel wat aan hebt.
Argentinien: Autokauf als Ausländer - Procedere - WeltReiseForum.de - Reise-Infos weltweit auf Gegenseitigkeit
Mijns inziens geeft Flipsen je toch echt een realistisch en nuttig antwoord.
Verschepen van je auto is niet aan te raden voor deze korte tijdspanne. Boten gaan niet op een tijdschema zoals een stadsbus en hebben altijd wel een paar dagen, of zelfs weken vertraging . Dat is 1
2 is dat het veel duurder wordt dan bv een auto huren zoals Flipsen ook aan heeft gegeven. De vrachtkosten voor een 20 ft container zijn vanaf 1500 euro, als je geluk hebt. Reken daarbij de inmiddels torenhoge havenkosten aan de argentijnse kant ( ca 2000 dollar maar er is recent ook al iemand geweest die 3500 dollar achter moest laten (buiten de containerkosten dus).
En dat is enkele reis.
Kopen neemt ook de nodige tijd in beslag en verkopen nog meer. Ook dan kom je in de knoei met slechts 5 weken.Plus kun je als buitenlander niet met een argentijnse auto naar het buitenland, dus bv kom je al in de problemen om naar Tierra del Fuego te rijden.
Een optie als je perse niet wilt huren is om op t internet te neuzen (bv www.postbus.de ) en een auto van een reiziger kopen en die dan ergens te stallen aan t eind van je reis en proberen hem naderhand weer via het internet te verkopen. Maar ja ook dan is 5 weken krap, enige reparatie en je vakantie is voorbij voor je het weet. Edoch raad ik ook aan om te huren maar vrees dat dat aan dovemansoren gericht is?
Succes!
Nou dat is in ieder geval een iets duidelijker antwoord.
Bedankt voor de moeite allemaal.
Indien je wellicht nog naar een plan zoekt dat nóg moeilijker is om uit te voeren: je zou natuurlijk ook je eigen auto kunnen bouwen in Argentinië en het materiaal dat je daarbij nodig hebt, uit Nederland importeren. Mogelijk houd je op deze manier wel wat minder tijd over voor een daadwerkelijke vakantie.
Geen dank.
Voor 5 weken is dat sterk af te raden. Als buitenlander een auto kopen vereist een vorm van legale verblijfsstatus. Als buitenlander kun je alleen een auto kopen voor directe export ( hetgeen ook weer niet zomaar kan en nog meer paperwinkel meebrengt).
Het regelen van papierwerk hiervoor, wat ook goed Spaans vereist) duurt misschien wel langer dan 5 weken.
Er zijn overigens wel buitenlanders, ook Nederlanders, die een auto( camper) naar Argentinie verschepen en daar na hun maandenlange reis verkopen. Dat kan alleen aan buitenlanders anders importeer je een auto. Verschepen zelf kan vanuit Hamburg en duurt 30 dagen… En kost ongeveer 1800 voor een camper. Je kunt nog mee ook, dat kost 2000 extra, vol pension… Misschien kun je korting krijgen voor de functie van matroos…
Kortom…
Voor 5 weken kun je het beste huren, ev. Icm je ticket voor een leuke korting. Ga uit van minimaal 1200 euro ( Ford Ka niveau tot 5000 euro voor een MPV of minicamper klasse… )
Maar het moeilijkste van alles is nog wel de verkoop van die auto… De tweedehands automarkt inArgentinie is zo enorm verzadigd dt je of aanden lang geduld moet hebben, of een enorm verlies moet neen… En Argentijnen zijn niet gek, die snappen ook wel dat je e auto moet verkopen…