Samen met een vriend gaan wij deze zomer onder andere door argentinie trekken. We vertrekken in Rio de Janeiro en eindigen in Buenos Aires. We komen Argentinie binnen door Paraguay met een reisbus. Eenmaal in Argentinie zouden we wel zeer graag over een eigen auto beschikken aangezien we niet afhankelijk willen zijn aan de uren/route vd bussen.
Nu mijn vraag is in hoeverre is het mogelijk een “wrak” op te kopen voor enkele 100’en euro’s? We zouden natuurlijk ook een auto kunnen huren maar we zijn beiden 20 jaar en volgens mij kan je pas een auto huren als je 21 bent (belachelijke regel…) en moetten we dus ofwel de bus nemen ofwel iets kopen.
Na het einde vd reis verkopen we de wagen opnieuw maar is dit nu een realistisch plan? Indien ja, wat zijn de beste plaatsen om op zoek te gaan naar zo’n auto en hoe pakken we dat best aan?
Een magnifieke manier om van Argentinië en de rest van Zuid-Amerika te genieten is zeker en vast met je eigen wagen!
Wij, Dieter en Kirsten, waren ook van plan om in Argentinië een auto te kopen maar geloof ons, wat daar rond rijdt zijn echte wrakken en na rondvraag was het helemaal niet zo simpel om als buitenlander daar een betrouwbare auto te kopen. Het toeval wou dat kennissen van ons hun trouwe Toyota Landcruiser wel aan ons wou verkopen en dat deze in een bewaakte parking in Buenos Aires gestald stond! Nog perfecter is dat deze 4x4 compleet is omgebouwd tot kampeerwagen. Je kan er comfortabel in slapen, er is een wastafeltje met een kraantje met stromend water, een gasfornuis met twee ringen,veel opbergruimte voor je grote rugzakken en kleding ed, mooie houten wandkastjes,in een handomdraai maak je van je bed een kleine gezellige living…ideaal om onafhankelijk te reizen.
Doordat hij zo slim is ingericht, rij je niet rond met een logge mobilhome en val je ook niet op als je bij een meer geparkeerd staat…je kan gaan en staan waar je maar wil !!!
Wij vertrekken in juli 2009 vanuit Buenos Aires, Argentinië, terug naar huis en willen ons rijdend huis verkopen. Een paar dagen geleden hebben we hem daarom op deze site, wereldwijzer, geplaatst onder REISMARKT reisspullen algemeen de titel is TE KOOP Toyota Landcruiser PZJ75 compleet uitgerust voor een wereldreis! Neem daar beslist maar eens een kijkje voor nog meer details over de auto.
Wij kunnen jullie dit alleen maar enorm aanraden, het is echt zo geweldig om vrij te kunnen reizen! Daarbovenop bespaar je heel veel geld uit omdat je in de auto kan slapen, je eigen potje kan klaarmaken, geen dure excursies hoeft te boeken je doet het gewoon zelf met de auto.
Ziezo, laat maar iets van jullie horen als jullie nog meer willen weten he!
Dan staat die Landcruiser vast niet als Argentijnse auto geregistreerd, want het is wettelijk onmogelijk een Argentijnse auto (of het nou een wrak is of niet) te kopen voor buitenlanders.
Hey dieter en kirsten, bedankt voor de info, naar ginder gaan met de hoop dat we een goed koopje vinden is dus zeker niet het beste plan…
Bedankt dat je het aanbied om je wagen over te nemen maar Buenos Aires is echt alleen onze eindhalte, enkel de laatste paar dagen van de reis zijn we daar, we vertrekken in brazilie. Spijtig.
Maar je hebt me wel op een nieuw idee gebracht ^^
Ik rijd zelf met een mitshubishi spacewagon met 190,000km op de teller, een redelijk afgeleeft bakje dus. Ik heb al een andere wagen voor als de mitshubishi het moest begeven of als ik hem fataal crash
Maarjah mijn plan nu was, de mitshubishi laten overschippen naar brazilie en uiteindelijk hem te verkopen in Buenos Aires. Maar hier weet ik dus niets van… wat zijn de prijzen?? Heb ik bepaalde documenten nodig? Hoelang duurt de overtocht??
Nooit naar Brazilie verschepen in elk geval. De douane in de braziliaanse havens zijn de meest bureaucratische ter wereld. Gaat je weken duren en nog heel veel extra geld om de auto daar uit te krijgen. Verscheep dan naar Buenos Aires of Montevideo.
Per container reken op minimaal een €1500 enkele reis voor de auto.
Overtocht duurt ca 3 weken maar t kan altijd dat de container niet met de boot meegaat die je gevraagd had omdat t voor de maatschappij lonender was hem met een andere boot mee te sturen en dan sta je daar aan de andere kant te wachten. Ik heb al tientallen keren mijn auto of motor over de wereld verscheept en zelden ging t van n leien dakje( tenzij ik zelf aan boord mee kon, dan wordt je voertuig als handbagage gezien ipv vracht en dat scheelt t een hoop rompslomp)
Je hebt totaal geen extra papieren nodig om met je nederlandse wagen in Zuid Amerika rond te rijden. Bij elke grens krijg je en tijdelijke importvergunning (van land tot land verschillend, minimaal 3 maanden geldig, max 8 maanden)
Reken er wel op dat de wegen in Zuid Amerika een beetje ruwer zijn dan in NL. De Spacewagon zal heel wat onderdelen verliezen onderweg vrees ik…
De genoemde auto van Dieter en Kirsten is trouwens een goede optie. Ik ken de auto en t is een geweldig ding, robuust en betrouwbaar!