Beste allemaal,
Nogmaals dank voor alle reakies. Het blijkt wel dat het inderdaad niet zo helder is allemaal. Maar het kunnen behouden van zijn Thaise nationaliteit en ook de Nederlandse verkrijgen zou dé oplossing zijn. En zo als ik het nu allemaal lees en begrijp moet dat dus mogelijk zijn volgens de Thaise wetgeving.
Hoop ik nog te horen of dit nog steeds zo is. En als dit nog steeds zo is zouden jullie mij (en misschien ook anderen die hier een probleem mee hebben) kunnen laten weten hoe ik dit samen met mijn vriend goed moet regelen? Waar ik op moet letten als we naar het gemeentehuis gaan in Nederland voor het Nederlands paspoort. Of dat we nog iets moeten / kunnen regelen in Thailand want we zijn daar over 6 weken.
Maar in ieder geval heel fijn dat iedereen zo aardig is om advies te geven en het te helpen uitzoeken. Ik hoop dat ook andere Thaise mensen in Nederland hiermee straks geholpen zijn. Wij in de toekomst zeker, want het is toch echt onze bedoeling straks in Thailand verder een bestaan op te bouwen en ook in die Nederland te behouden. 6 maanden Thailand, 6 maanden Nederland, dat is de bedoeling. Maar als alles wetelijk goed is geregeld kunnen we gaan zoeken naar grond in Thailand en een huisje laten bouwen of kopen.
Ik wacht verdere reakties weer af…
Vriendelijk bedankt allemaal tot zover!
Groetjes, Debby
Hoi Debby,
Als je de formulieren gaat invullen dan aangeven dat je man 2 paspoorten wenst te behouden, en nogmaals ook zoals staat aangegeven op de site van de IND dat iemand die getrouwd of de geregistreerdepartner is van een Nederlander/se hoeft geen afstand te doen van zijn of haar nationaliteit.
Zie link hieronder van de NVVB.
http://www.nvvb.nl/websites/nvvb/website/default.asp?frameid=2&path=gwsitemanager/content/show/266
En klik op TBN 1 van het jaar 2008, duidelijker kan het niet zijn omtrent de Nederlandse wetgeving.
Vriendin van mijn vrouw heeft vorigjaar haar Nederlandse paspoort verkregen en heeft daarbij ook nog haar Thaispaspoort behouden.
Ga nog zelf nog even bellen met de IND hierover, en mijn vrouw met de Thaise ambassade of er een wets verandering heeft opgetreden wat ik zelf betwijfel.
Hallo,
Zoals ik al zeg ik zou de IND zeker bellen die kunnen je vast wel helpen en dan de afdeling Naturalisatie weet het wel of voorlichting.
Diegene die werkt niet meer bij de IND dus vandaar dat de informatie wel wat gedateerd is en inmiddels natuurlijk wat kan zijn veranderd.
gr van Moira
Hallo allemaal,
Vandaag getracht de IND te bellen maar 15 minuten wachttijd aan de telefoon is aan mij niet besteed, maar zoals in eerder(e) bericht(en) getrouwd of geregistreerdepartner van een Nederlander hoeft zijn nationaliteit niet optegeven, met aantoonbaar financieelnadeel(erfrecht) ook niet, je wordt wel geacht aan te geven bij de Thaise overheid dat je tot Nederlander genaturaliseert bent welke dit publiceert in de staatscourant en verlangt de IND vervolgens dat je hiervan een copie aan hen terug stuurt.Dit staat weer bij landenoverzicht op de site v/d IND.
Wel een uitvoerig gesprek gevoerd met een medewerker v/d Thaise ambassade en deelt mede dat men tegenwoordig in Thailand wil dat je kiest voor een nationaliteit, dus Thai of Nederlander etc. Of het ook in de Thaise wet staat heb ik geen idee van. Heb hem de volgende vraag gestelt hoe het dan zit als je nog grond/huis bezit of wilt aankopen of je erfrecht als Thai en je zomaar verandert bent in een farang dmv een ander reisdocument, hij heeft me een beknopte uitleg gegeven dat de Thai er altijd voor moet blijven zorgen dat de Thaise I.D. kaart geldig blijft en je altijd je huisregistratie boekje moet behouden ,dit kan wel, verdere uitleg wilde hij liever in het Thai doen aan mijn vrouw zodat hij het beter kan verwoorden. Helaas was men met lunch(somtam) pauze toen zij terug belde dus zal ze het later wel weer eens proberen.
Op de vraag hoe het nu stond met de Thais die al een dubbelpaspoort bezitten kon hij geen duidelijk antwoord geven, dan behalve het eigenlijk niet meer toegestaan is.
Verder rest mij nog het volgende dat de zus van mijn vrouw welke weer in Thailand is gaan wonen een jaar of 5 geleden, en zowel een Thai als een Nederlands paspoort bezit, en 2 maanden geleden nog bij ons op bezoek was, hoe zij dit doet bij de paspoortcontrole in Thailand en in Nederland want dit zou volgens de medewerker van de ambassade een probleem opleveren,dit om een verder inzicht van een lang gesprek tussen de medewerker en mij te geven, waar o.a het gesprek allemaal over gegaan is.![]()
Kom hier ongetwijfeld nog op terug aangezien mijn vrouw ook haar nog haar Nederlands paspoort kan aanvragen.smkiek Nu zeker.![]()
Vertaling: section 13.
Een man of vrouw van Thaise nationaliteit die met een buitenlander trouwt, en die de nationaliteit van die echtgenoot kan verkrijgen volgens de nationaliteitswet van dat land zal, ALS deze WENST afstand te doen van de Thaise nationaliteit, een verklaring afleggen van zijn intentie bij een ambtenaar volgens de vorm en wijze als beschreven in de ministriële verordeningen.
**Het gaat hier om de woorden ALS (if) en WENST (desires). **
Als je het niet wilt, dan doe je het dus niet. Vrijwillige keuze, dus geen automatisch verlies
lees voor meer info … Chapter 2 Loss of thai nationality. section 13
http://thailaws.com/law/t_laws/tlaw0173.pdf
http://thailaws.com/law/t_laws/tlaw0367.pdf
Nog even ter aanvulling ondanks dat de Topic al een tijdje stil ligt maar zoals beloofd kwam ik hier op terug.
En bij ons loopt inmiddels de procedure ook.
Toen ik vroeger was getrouwd met een thaise,had mijn ex-vrouw de dubbele nationaliteit!! De ambtenaar had gezegd dat;moest er problemen voorkomen in mijn huwelijk,dat ze terug kon gaan naar haar land van oorsprong.Moest ze alleen de Belgische nationaliteit hebben gehad dan kon ze niet meer terugkeren!! Is dat nu nog altijd hetzelfde Jan?gegroet:georgessiam.
Zover ben ik ook niet onderlegt, maar een Thai/se moet gewoon altijd zijn /haar Thaise ID-kaart blijven verlengen.
Leuke discussie.
Als het hebben volgens de Thaise wetgeving verboden is, waarom staat stond er meerdere malen geschreven in de Thaise kranten dat ex-PM Thaksin 6 verschillende pasporten bezit en mee rondreisd? Geen enkel van die berichten heeft het ooit gehad over de strafbaarheid?
Andre
(Nu is Thaksin uiteraard wel een geval apart…)
Het is ook niet verboden volgens de Thaise wetgeving.
Maar dat probeert men je wel wijs te maken bij je aanvraag Naturalisatie bij de diverse gemeente’s in Nederland dus is het makkelijk dat je even alle info omtrent dit vergaard, zie maar eerder op dit Topic wat volgens een forumlid een kennis bij de IND voor info verschafde.
Je weet het toch Steven, komen we weer terecht bij ambtenaren.
Hallo,
Hier website IND http://www.ind.nl/nl/algemeen/afstandnationaliteit/T.asp
Dat je de Thaise toch echt gaat verliezen bij verkrijging Nederlandse nationaliteit.
Moira,
Dat is niet juist. Even een eenvoudige weergave van de regels: in principe verlies je je Thaise staatsburgerschap, maar als verlies van dat staatsburgerschap praktische nadelen oplevert (wat in Thailand het geval is, aangezien je als niet Thai geen grond meer kunt kopen bijvoorbeeld) kun je gewoon legaal je staatsburgerschap behouden.
Dat is in de Thaise wet zo geregeld, maar de IND geeft alleen de hoofdregel weer. En de uitzondering is in het geval van Thailand belangrijk. Dus:
als een Thai (m/v) de Nederlandse nationaliteit aanvaardt kan deze Thai ook gewoon de Thaise nationaliteit behouden.
Hallo,
Volgens de IND dus niet waarom zetten ze het anders op hun website.
Moira, zoals geschreven, de IND geeft alleen de hoofdregel weer.
Maar ik zal het voor je opzoeken inclusief de Thaise wetgeving. Want daar zijn we het hoop ik over eens, dat het afhankelijk is van de Thaise wetgeving?
Hallo,
De thaise wetgeving heb ik niet nodig wat het gaat er toch om wat de IND bepaald als je een Nederlands paspoort gaat krijgen. Als die zeggen automatisch verlies is het automatisch verlies. Dit is da de Nederlandse wet waar je over praat. De IND heeft maar 1 regel voor voor de Thaise nationaliteit. Zoals dat geld voor elk land zoals bv Marokko is afstand doen niet mogelijk dus 2 nationaliteiten.
Ok Moira, op jouw verzoek alleen de Nederlandse regelgeving:
http://www.ind.nl/nl/algemeen/afstandnationaliteit/Uitzonderingen_afstand_nationaliteit.asp
Uitzonderingen die hier van belang kunnen zijn:
- U bent getrouwd met of u bent geregistreerd partner van een Nederlander, m.a.w.: een Thaise die trouwt met een nederlander hoeft haar nationaliteiot niet op te geven;
- U zou door afstand van uw nationaliteit te doen bepaalde rechten verliezen. Daardoor lijdt u ernstige financiële schade. Denk aan erfrecht. Dus bijvoorbeeld de Thaise die als ze afstand zou doen geen grond meer zou kunnen erven.
En dan zijn er nog wat uitzonderingen, maar die zullen minder vaak van toepassing zijn.
Maw: De IND zegt over Thailand: afstand doen, maar dat hoeft niet indien u bijvoorbeeld met een Nederlander bent getrouwd of door afstand te doen geen grond zou kunnen erven.
En deze uitzonderingen zijn zo veel voorkomend, dat in de praktijk Thais als ze het willen een dubbele Thaise/Nederlandse nationaliteit kunnen hebben.
Al eerder op de Topic aangegeven duidelijker kan het toch niet zijn.
Hallo,
Dat klopt die regels zijn alleen voor de landen die B zijn afstand doen is mogelijk of dus voor de landen waar bij dubbele nationaliteit mogelijk is als je onder die uitzonderingen valt. Zo’n land is bv Turkije dat is zo’n land dat als je gehuwd bent met een NL dan kun je de dubbele nationaliteit behouden.
Dit geld niet voor de landen met A wat automatisch verlies is.
Je kunt de IND bellen die gaan je dat dan via de telefoon bevestigen.
Nogmaals als je een A land bent bij de IND kun je niet in aanmerking komen voor die uitzonderingen van dus gehuwd met een NL of voor je 18de 5 jaar in NL gewoond te hebben enz.
Jongens,jullie weten dat georgessiam niets weet over de papierenwinkel 0% Dus ik stel mijn vraag aan jullie!!Als mijn toekomstige vrouw alleen de Belgische nationaliteit heeft,kan ze niet meer terug naar Thailand:juist/onjuist??Als ze de dubbele nationaliteit heeft wel?Ik stel de vraag omdat de ambtenaar vroeger(1980)zegde dat ze beter de dubbele nationaliteit had,anders kon ze Thailand niet meer binnen!!Hoe is het nu gesteld met de wetgeving(2009)?gegroet:georgessiam.