Nederland meer onvriendelijk voor toeristen nu

Wij reizden zeker 150keer van canada naar Nederland in de laatste 47 jaar.
Nederland is zeer onvriendelijk voor toeristen nu.
De ov chipkaart is onmogenlijk aan tevragen of in stand te houden als je alleen een kredietkaart hebt.
Daardoor nooit kortingen of vrije kaartjes op de NS.
Krediet kaarten zijn overal ter wereld met gemak te gebruiken behalve in Nederland.
De bedrijven zien door de bomen het bos niet in Nederland,ja ze betalen 3 of 4%
van het bedrag,maar vegeten dat miljoenen verliezen in gemiste handel.
Ik kwam van een klm vlucht af en moest naar de W.c.,ging naar een restaurant en vroeg"kan ik Uw WC gebruiken?"
Nee mijnheer als U hier geen consumptie neemt.
Ongehoord hier in N.america.you got to go,you got to go,no problem.
Door de bomen het bos nit zien in Nederland.
Geen dubbeltje uitgeven,maar wel 1 Gulden(euro) verliezen

OV Chipkaart, tsja dat werkt bij de meeste inwoners niet eens goed laat staan voor een buitenlander.
Kaartjes kan je nog steeds kopen overigens bij de NS, alleen kan dit tot 1 Oktober of 1 November.

In de bus kan je ook nog steeds kaartjes kopen maar ben je wel duurder uit. Dan dat je met een OV Chipkaart reist. Deze moet je bij de bestuurder kopen. Voor de tram ook bij de bestuurder maar dit is in Utrecht het geval, andere steden weet ik niet.
Metro zou ik het al helemaal niet weten kom eerlijk gezegd bijna nooit in Holland

Krediet kaarten ken ik niet, is denk ik volgens mij ook niet zo heel erg bekend in Nederland.

Dat van naar de WC gaan, dat is bijna altijd zo geweest geloof ik. In mijn eigen woonplaats Utrecht, staan er voor de mannen gewoon WC’s buiten. Vaak als je een kroeg binnenloopt en het netjes vraagt is het vaak ook geen probleem. Althans mijn ervaring. Als het echt druk is binnen in het café gewoon gaan merken ze vaak toch niet.

In Rotterdam (waar ze met de OV chipkaart zijn begonnen), staat op ieder metro station een automaat waar je een anonieme OV Chipkaart uit kunt halen, ik neem aan dat zo’n automaat inmiddels op schiphol ook wel staat. Het opladen kan vervolgens ook bij iedere automaat incl de meeste NS automaten, nee, niet met een creditcard, maar gewoon met cash. Net zo makkelijk als de oyster card in Londen en vergelijkbare kaarten in andere steden/landen. Ook met OV chipkaart krijg je nooit vrijkaartjes van de NS hoor, daar doen ze gewoon niet aan. Korting ook niet, daarvoor moet je eerst betalen en dat is voor een toerist nooit rendabel.

Dat heeft volgens mij bijzonder weinig met toeristen te maken

Als je net uit je vlucht kwam was je neem ik aan nog gewoon op schiphol? Dan even verder kijken dan de restaurants, op schiphol zijn erg veel openbare toiletten die ook nog netjes schoon worden gehouden. Zou niet weten waarom je daar bij een restaurant naar de wc zou willen.

Ik ben het wel eens met Weltfremd. NL is heel erg chipknip en voor toeristen en nederlanders die in het buitenland wonen en af en toe naar NL gaan is het soms niet makkelijk om met het openbaar vervoer te reizen. Als je op Schiphol bij het loket een kaartje koopt omdat je geen losgeld hebt voor de automaat dan betaal je gelijk meer.
Iemand die de weg niet weet zal moeite hebben om aan een chipkaart te komen en dat wekt inderdaad de indruk van toeristonvriendelijkheid.
En dan komt er nog bij dat als je met de trein naar Schiphol moet, op weg naar huis, je ook nog eens met vertragingen te maken hebt of treinen die gewoon niet rijden…

Ik kan me voorstellen dat het gedoe is met die OV-chipkaart. In Londen is het ook even uitzoeken hoe zo’n Oystercard werkt en in welke zones hij geldt.

Dat van die wc… dat is ook wel een geval van pech. In 99 van de 100 gevallen mag ik gewoon gratis naar het toilet in café’s of hotels als ik het vraag (ik moet nogal vaak met mijn kleine blaas). Ik hoop dat die ene ervaring niet je hele beeld van Nederland verpest.

Misschien moet je anders eens op vakantie naar Frankrijk… na de vele onbeschofte mensen daar, vooral in de horeca / campings, zul je Nederland als een paradijs ervaren! :slight_smile: