Wij gaan naar verschillende parken in West Canada en daar heb je een parkenkaart voor nodig. Die zijn best prijzig en we hebben gezien dat ze ook tweedehands op internet worden aangeboden.
Wij wilden die dus een keer kopen, maar kwamen er toen bij toeval achter, dat dit helemaal niet kan omdat ze toch iets registreren.
Weet iemand hoe dit zit?
Ja, die Parkpas. Het blijft een heikel onderwerp.
Ik kan en wil niet in andermans portemonnee kijken. Zo’n Canada-reis kost een hoop geld en meer geld uitgeven dan nodig is nooit handig. Toch vind ik bezuinigen op de National Park Pass echt falikant verkeerd.
Waarom? De opbrengst van de het entreegeld komt in zijn geheel ten goede aan het behoud van de parken en zorgt er dus voor, dat wij en vele anderen na ons, kunnen blijven genieten van de pracht en schoonheid die deze parken ons te bieden hebben. Het kopen van een gebruikte lijkt een heel onschuldige manier om wat geld te besparen, maar heeft directe en negatieve invloed op het beheer. Een ander gevolg is, dat de prijs van de pas volgend jaar weer zal stijgen.
Dit alles even afgezien van het feit, dat het gewoon simpelweg verboden is de N.P.P. door te verkopen. Dit staat ook op de pas aangegeven.
Dus wat mij betreft de verkeerde manier van bezuinigen. Je bent trouwens niet verplicht een jaarpas te kopen, er zijn bij de parkgates en info centres ook dagkaarten verkrijgbaar.
Wil je onderweg toch bezuinigen, vraag dan bij je eerste bezoek aan Safeway(supermarkt) direct een klantenkaart aan. Kost je vijf minuten en je profiteert meteen van alle aanbiedingen in de supermarkt en je krijgt tevens korting bij de benzinepomp, die Safeway beheert op zijn terrein.
Wij gaan eind augustus 3 weken naar Canada Vancouver Island en terug via Kelowna/Jasper/Lake Louise en nog een paar dagen Waterton Lake Park voordat wij weer vanuit Calgary terugvliegen
Zodoende zullen wij vele National -en Provincial Parks bezoeken
Ik hoorde dat je een algemene pas kunt kopen voor alle parken maar kun je die al in Nederland kopen? Is dat goedkoper dan in Canada? Via marktplaats heb ik ook wel aanbiedingen gezien maar durf dat niet zo goed want weet niet of dat de juiste passen zijn Wij gaan met 2 senior couples in een minivan
Kan iemand mij daar informatie over geven? Bedankt voor de moeite
Groetjes Anneke
lees hier maar eens. ik zou niet op aanbiedingen ingaan van marktplaats, mensen proberen op allerlei manieren geld te verdienen en jij staat straks bij een National Park met een pas die niet geldig is of al een handtekening heeft van een ander. gewoon je eigen pass kopen.
Ach, soep wordt niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend.
Tsja, de Canadezen zouden wakkerder moeten zijn en de passen op naam gesteld moeten verkopen of zelfs met foto. Nu zijn ze niet te herleiden naar oorspronkelijke eigenaar.
In Canada is alles vreselijk duur en op alles wordt belasting betaald dus genoeg centjes daar gelaten, bovendien heb ik maar van een fractie van de vermelde parken kunnen genieten enfin zie geen bezwaren om zo’n pas door te verkopen.
Ik begrijp best dat mensen er bezwaar tegen hebben, maar ik kijk ook naar onze portemonnee. Ieder z’n eigen keus, en we doen allemaal weleens iets dat niet helemaal door de beugel kan!
Bovendien hebben we de pas nergens hoeven laten zien. Hangt aan je binnenspiegel en ze wuiven je zo door. Als ik dat van tevoren had geweten, had ik 'm ook op Marktplaats gekocht.
Tsja, het gaat toch ook om het principe? In de trein wordt je ook niet altijd gecontroleerd en met een beetje handigheid kan je makkelijk de conducteur omzeilen, dus dat is dan ook prima?
Sowieso, waar gaat het over. Zo’n reis kost al snel enkele duizenden euro’s per persoon, terwijl die pas in z’n duurste vorm (family/group) nog geen honderd euro kost. Gezien de pracht van die parken goed besteedt geld. Heb je dat er niet voor over, blijf dan ook weg uit de National Parks en beperk je tot de eveneens prachtige maar gratis Provincial Parks.
Die zekere De raaf wil het altijd beter weten en woont in Canada zeker? Kijk, als ik als toerist 3 weken in Canada wil verblijven is dat zeer goed voor Canada en hun nationale parken maar ik vind het verkeerd een jaarpas te moeten kopen. Ik ben wel bereid eventueel nog een maandkaart of dagkaart te kopen maar het bestaat gewoon niet.
En er is niks verkeerd aan een gebruikte pas te kopen op eBay of Marktplaats of wat ook.
Maar hij moet nog wel geldig zijn, maar dat kan snel gezien worden op de foto die meestal in de aanbieding staat. Wil je flink wat bezuinigen, koop dan maar snel zo een kaart want ik heb het al gedaan. Tip: koop dan wel een “family”pass, die is geldig voor een volle wagen ongeacht het aantal personen. Heb je geen tijd meer, koop dan een nieuwe en zet ze te koop op een veilingsite, is zo verkocht, kijk maar naar www. eBay.de Goeie reis!
Een dagkaart kan wel degelijk, zie hier voor de prijzen, de meeste parken zijn voor een gezin/groep CA$19,60 (€14) per dag. Toen wij er twee jaar geleden waren wilden we bij binnenkomst van ons eerste park (Jasper) zo’n pas aanschaffen, maar er werd ons gevraagd hoe lang we in de NP’s zouden blijven, de uitkomst daarvan was dat het voor ons net iets goedkoper was een kaart voor een paar dagen te nemen. We kregen een bonnetje wat we achter de voorruit moesten plakken, dus de volgende dagen konden we steeds gewoon zonder gedoe doorrijden.
En of er niks verkeerds aan is? Het is domweg illegaal, of het nu gecontroleerd wordt of niet.
Maar tijdens die 3 weken breng je wel flink wat tijd in die parken door. Plaatselijke bewoners die een kaart hebben, profiteren er ook niet 365 dagen per jaar van. Parcs Canada realiseert zich prima dat toeristen van ver niet het hele jaar van de kaart gebruik kunnen maken, de prijs is er dan ook naar gemaakt. Als iedereen die een jaarkaart koopt daadwerkelijk ieder weekend de parken in zou duiken, zouden ze flink in de problemen komen.
het is niet omdat het omdat iets legaal is dat het daarom eerlijk is! Een jaarpas verkopen aan toeristen, goed wetende dat ze geen jaar in de parken blijven, is dat eerlijk? Maar ’t is wel legaal.
En de Canadezen geven hun kaart ook verder of lenen ze uit.
Een moderator moet/mag ingrijpen als het aanstootgevend of kwetsend is maar moet dan even zijn/haar gezond verstand gebruiken.
Daar kies je als toerist toch zelf voor? Je kan ook gewoon dagkaarten kopen. Alleen is, als je meer dan een 7 dagen in de NP’s verblijft, een jaarkaart voordeliger.
Kan, maar dat maakt het nog niet legaal. En aanmoedigen daarvan is als logisch gevolg dus ook niet toegestaan.
@Redbulletje, er staat wel meer illegaals op Marktplaats. En als het goed is wordt dit indien het opgemerkt danwel gemeld wordt ook verwijderd. Even gekeken, ik zie er zo eentje staan waar maar liefst €90 voor gevraagd wordt (met ter misleiding een te hoge aanschafprijs, $150 i.p.v. $136). Met andere woorden, de verkoper daarvan vond die parken dus blijkbaar maar liefst 8 hele euro’s waard. Ben je dan een gierige krent of toch gewoon een gierige krent?
En die pas die voor 90 euro wordt aangeboden op MP…da’s wel erg inhalig…
Overigens hebben wij de pech gehad dat we in alle Nationale Parken waar we afgelopen maand geweest zijn, noodweer hebben gehad. Stortregen, hagel, sneeuw…we waren beter af in de provinciale parken. Achteraf hadden we de parkpas dus helemaal niet hoeven kopen, aangezien we amper de tent uit konden en heel veel hebben moeten laten gaan.