wij gaan in september naar West-Canada, nu gaan we 3 weken en gaan van Vancouver, Vancouver Island richting Well Gray NP en dan via Jasper naar Banff en weer terug naar Vancouver.
Nu doen we een aantal parken aan en hebben we een parkenpas nodig, maar ze hebben 2 pasvarianten:
Parks Canada Discovery Pass
Pass to the National Historic Sites of Canada
Ik neem aan dat ik de bovenste moet hebben… a CAD 76,70!!!
Ook zie ik Wells Gray NP niet tussen de lijst van parken staan, weet iemand hoe dat zit?
Wells Gray is geen national park maar een provincial park, voor alle provinciale parken is een eventuele entreeprijs per park geregeld. Ik weet me niet meer te herinneren of er voor Wells Gray een eentreeprijs was, het park is iig wel meer dan de moeite waard!
76 dollar is een schijntje als je ziet hoe veel moois je daarvoor kan zien. Daarnaast zijn alle nationale parken erg goed onderhouden en dat moet ergens van betaald worden.
Wells Grey is en Provincial Park, toegang in die parken is gratis.
Voor de National Parks heb je inderdaad de Parks Canada Discovery Pass nodig. Even rekenen kan echter nuttig zijn, afhankelijk van de duur van je verblijf in de NP’s zouden dagkaarten (voor de meeste parken CA$19,60 voor twee of meer personen) goedkoper kunnen zijn. Die kan je ineens voor een paar dagen kopen, dan heb je niet elke dag dat gedoe. Ik weet niet je exacte route, maar waarschijnlijk zal Banff pas het eerste National Park zijn, dus vanaf daar hoef je pas te betalen.
Ik heb afgelopen jaar bij meerdere provincial parks (in ieder geval in british columbia) een entreeprijs moeten betalen. Kwa uitvoering verschilt het niet van betaald parkeren, maar het werd specifiek benoemd als zijnde entree prijs om het park in te mogen. Dit was meestal 1 of 2 dollar voor enkele uren per auto.
Dan hebben wij twee jaar geleden precies de goede parken uitgekozen :lol:. Maar ik dacht het toen ook al ergens gelezen te hebben, een van m’n reisgenoten was sowieso iemand die niks aan het toeval zal overlaten. Zal me wel vergissen.
Wat ik me kan herinneren is dat je alleen een pas (dag- of jaar) nodig hebt als je er ook overnacht. De laatste keer dat wij Jasper ingingen was het alleen om erdoor te rijden aangezien we er niet wilden overnachten. De dame van Parks Canada vertelde ons dat we daarvoor geen pas nodig hadden en mochten we zo doorrijden.
Je zou zomaar eens gelijk kunnen hebben. Die (doorgaande) wegen vonden wij overigens een grote tegenvaller: erg druk en (heel) veel vrachtverkeer terwijl hem 's avonds hebben gereden. De uitzichten waren weliswaar fraai maar ik hield er uiteindelijk toch een soort van “Efteling”-gevoel aan over
de regel is dat als je stopt. je een park pas nodig hebt.
dus niet alleen bij overnachten.
De doorgaande weg regel is: dat je er wel doorheen mag rijden zonder betalen maar geen gebruik mag maken van iets anders dan de doorgaarde weg. Dit geld in pricipe ook voor parkeerplaatsen
Quote:
“Everyone stopping to visit the national parks needs a Park Pass. This includes stops at picnic sites and viewpoints, and visits to the villages of Lake Louise and Field and the towns of Banff and Jasper - whether attending a conference, going on a backpacking trip or visiting with an organized tour.”
Je bent inderdaad goedkoper uit als je parken gewoon bij het entreepoortje betaald. De pas is pas interessant als je meerdere parken wil bezoeken. minimaal 3
Voor de twijfelaars: zaterdag 16 juli a.s. is het National Park Day, waarbij er gratis toegang is tot de NP’s en er speciale activiteiten georganiseerd worden.
De entree kosten of parkeer kosten in de Provincial Parks van British Columbia is dit inderdaad afgeschaft. De nieuwe premier van BC heeft deze beslissing genomen, dus alle provincial parks zijn gratis om te bezoeken!
We zitten 3 nachten in en rond Jasper en ook 3 in en rond Banff, dus lijkt me zo’n pas handiger.
Nou sta ik persoonlijk wel open voor een 2e hands pas, maar maakt het uit als je met 2 volwassenen 2 losse passen of een familie pas hebt? Familiepas is voor minimaal 2 volwassen en de rest kinderen, heb ik dat goed begrepen?
En voor de mensen die de passen kennen, klopt het dat die van 2011 een zwart/wit plaatje met 2 mensen op paarden heeft en die van 2012 een roodharig jongetje?
Ik heb net 'n 2e hands pas bemachtigd in goede staat. Het is idd 'n roodharig jongetje en 'n man in klederdracht er achter. Dat is 'n pas die van juni 2011 t/m juni 2012 geldig is.
Nu hebben we laatst ook al een keer deze discussie hier gehad, maar ik vraag het me toch nog steeds af: los van het feit dat verhandelen van zo’n pas illegaal is, waarom toch die paar (goed bestede) tientjes bezuinigen op een reis van in totaal duizenden euro’s? Foute krenterigheid.
“Ik erger me aan mensen die illegaal parkpassen verkrijgen, een paar tientjes bespaard en ondertussen wel willen genieten van de prachtige parken.”
Zolang dit aan de gaande is op de site, geef ik in ieder geval geen adviezen meer. Ik zou het mezelf zeer kwalijk nemen als dergelijke types hiervan zouden profiteren.
Los daarvan krijg ik wel heel veel last van plaatsvervangende schaamte als ik zulke typische (en in dit geval foute) foute Hollandse krenterigheid, knieperigheid en kruideniersmentaliteit tentoongesteld zie op dit forum.
Als ik zo vrij mag zijn de moderator te adviseren: schrappen die zooi (en alles wat neigt naar dit soort praktijken)! Dan wekt het in ieder geval ook geen -ongenuanceerde- uitspraken op.
Als alleenreizende betaal ik overal al dubbel voor de hotelkamers, dus ik voel me niet in 't minst schuldig als ik ergens 'n paar tientjes op kan besparen.
Mensen die 'n auto vol kinderen meezeulen krijgen overal ook nog 'ns 'n hoop korting op, terwijl je als single het volle pond moet betalen.